Detta är INGET för den ovane! Fel montering/hantering kommer garranterat leda
till total haveri!
JAG ansvarar INTE för någons efterlikning av följande DIY!!!
Allt nedan görs på eget ansvar.
Verktyg som behövs:
Tid: Ca 4h!
RENA BOMULLS TRASOR/T-SHIRTS!
Momentnyckel 3/8" 5-25Nm ETT MÅSTE! kostar ca 350kr på swedol t.e.x
13-lednyckel
TX30 torx 3/8" alt 1/2"
Insex 5-5,5mm helst hylsa
7 & 8mm lång hylsa 1/4"
17, 18, 19mm Ringnycklar
"sportflaska" med pip-kork spm botten skärs bort på
1m 6mm genomskinlig slang
Mätsticka
5-7,5L olja
ArtNr:
2035400253 Kabelgenomförning
2102700996 Övre rör kylare
w140589152100 Mätsticka
0019892103 Olja MB
Manfilter h182 kit Automat filter
Automatlåda som beskrivs nedan: 722.665 och liknande.
Palla upp bilen ca 50cm från golvet eller högre.
Viktigt!
Lossa batteripolen!
Demontera has-plåtarna under motorn. Den bakre delen sitter med 4st skruv å sedan dras biten bakåt neråt.
Lossa kontakten till fläkten genom att lirka ut den uppåt.
Lossa clipsen uppe på kylet.
Kontrollera hur slangar å rör ser ut till/från automaten.
I mitt fall var detta orsaken till att bilen slutade driva framåt.... skamlig kvalité på ledning/slang!
Nippel (eller vad som kvarstår)
Lossa lambda kontakterna genom att dra neråt å sedan lirka isär kontakterna.
Inspektera kontaktytorna efter skit! rengör!
Vik undan kabeln till lambdan över avgasrören
Ta nu fram ett väll tilltaget tråg MINST i oljetrågets storlek!
Avtappnings skruv VIT lossa å töm ut oljan från automaten.
Skruva tillbaka bulten med 20Nm!
På vänster sida av automatlådan där jordflätan sitter i plåten med en M8, lossa denna å ta bort plåten
Oljetrågs bultar RÖDA lossa dessa med försiktighet!
det finns ca 2l olja kvar i pannan/lådan å det kommer att droppa länge efter att tråget är nermonterat....
Den ovala biten du ser i underkant av lådan är oljefiltret, detta dras rakt ner. Innehåller en mindre del olja.
Öppna filtret genom att klippa bort kanten. Kontrollera bägge sidor efter smuts så som metall mm.
Kontaktstycket som sitter på höger-övre sida öppnas genom att man vrider vingen åt vänster
Innuti kontaktstycket sitter det en bult som måste lossas med en 7mm lång hylsa 1/4"
Å sedan lirkas/dras utåt.
OBS!!!
Följande behövs BARA göras om ovan kontaktstycke har olja INNUTI sig samt om filtret visar spår av skit!!! hoppa ner till återmontering av oljetråg.*
Lossa trorx skruvarna i fram å bakkant på relä/hudraul paketet. Även denna del innehåller en
mindre mängd instängd olja. Väger ca 6kg så komm i håg att lossa alla utom en skruv i fram & bakkant som du lossat sisst när du har en hand fri för att hålla upp paketet.
Placera ventil bryggan på en ren trasa å dra ut den under bilen. TÖM ut oljan i bryggan!
plasthuset täcker två av de ventiler som har filter.
Lossa på bulten å lyft upp EN av ventilerna. åt gången så du inte blandar i hop dom!
Byt den lilla silen i botten
För att rengöra kontakthuset på bryggan behövs ett riktigt bra SJÄLVtorkande medel som snabbt
löser olja å skit UTAN att man behöver gnugga. T.e.x dessa.
Rengör Kontaktkorts kontakten
Samma sak gäller kontakten under bilen
Orsak till läkaget är den gammla kontaktens packningar som inte har lyckats hålla tätt...
Den nya kontakten har svarta packningar av lite större diam.
Rengör genomförningar från olja
Åter montera reläbrygga.
Reläbryggans bultar skall MOMENTDRAS med 10Nm!
Sätt dit det nya kontaktstycket i automaten.
*
Rengör insidan av pannan med trasor å sedan avfettningsmedel å varmtvatten
De nya oljefiltret + packning för tråget
Återmontera oljetråget å MOMENTDRA trågets skruvar med 8Nm!
Efter som faders rör slang vart skadat så beställde jag ett nytt rör av MB-delar, men upptäckte
inte direkt att även slangen var i så dåligt skick att ny fick tillverkas hos Hydroscand
Vad som exact skilljer MB-ATF Olja å std ATF olja förutom doften kan jag inte svara på, men
bägge skriver ju ut Dextron III....
Hissa ner bilen på plan mark!
Återmontera fläkten.
Slang å pip som behövs för att få tillbaka oljan hyfsat fort.
Oljeröret böjersig på ett par ställen som gör att slangen kan vara lite marig att få ner, men de är bara att försöka....
Sportflaska med bortskuren botten Å HELST en volymskala så du kan se hur mycket du häller i
Fyll nu på ENDAST 5l olja!
Starta motorn på tomgång å UPPREPADE gånger gå igenom växlarna från P->D å låt varje växel
ligga i 5-10sek var. FLYTTA INTE BILEN!
Lägg tillbaka växelväljarn i P å låt motorn vara i gång!
MÄT nivån!
Mätsticka ÄR enormt viktig att ha! för utan denna kan du aldrig veta vart nivån är!
#= nivå vid rumstemp ca 20°c med motorn på tomgång, stämmer inte nivån
fyll på med 2dl åt gången tills att MAX nivå nås på kall olja! Upprepa växel genomgången!
Olje tempen känner du på rören/slangen vid kylet.
*= Nivå när OLJAN i lådan är 80°c! (efter ca 2mils körning) Kontrollera oljan även efter provkörningen!
Perfekt nivå!
Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Last edited by Jovani on Wed 01 Dec, 2010 12:27, edited 3 times in total.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Klockren förklaring.
Följdfråga:
Gäller nivå på växellådsoljan alla automatlådor?
Om jag mäter min nivå med växelväljaren i P med varm olja ska nivån ligga på MAX?
Följdfråga:
Gäller nivå på växellådsoljan alla automatlådor?
Om jag mäter min nivå med växelväljaren i P med varm olja ska nivån ligga på MAX?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Ja, de stämmer ihop med vad jag har fått förklarat för mig.
"normal" volym på varm olja är mellan min-max på övre del av stickan.
"normal" volym på varm olja är mellan min-max på övre del av stickan.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
-
- Proffs
- Posts: 241
- Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
- Location: Strömsund
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
var en mycket intressant tråd att läsa. Har själv funderat på om ja måste byta olja och filter i min E320 96 w210
då den iblan nån enstacka gång kan slira till då den lägger i 2an växel dock som sagt händer de väldigt sällan men vad beror de på att de gör så??
sen undra om ja om det är mycket svår proces de där du just visat??
såg ju lite halv läskigt ut och börja riva så där mycke i lådan som du vågat gjort =)
räcker de inte bara att losa själva tråget och töma oljan och sen i med nytt filter och sen tillbaka med tråget och sen i med ny olja??
MVH Daniel
då den iblan nån enstacka gång kan slira till då den lägger i 2an växel dock som sagt händer de väldigt sällan men vad beror de på att de gör så??
sen undra om ja om det är mycket svår proces de där du just visat??
såg ju lite halv läskigt ut och börja riva så där mycke i lådan som du vågat gjort =)
räcker de inte bara att losa själva tråget och töma oljan och sen i med nytt filter och sen tillbaka med tråget och sen i med ny olja??
MVH Daniel
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Filter å olja räcker för det mesta, MEN kontakten bör du nog se över iaf.
Sen om det finns rester i oljan måste du nog ta resten med.
Sen om det finns rester i oljan måste du nog ta resten med.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
-
- Proffs
- Posts: 241
- Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
- Location: Strömsund
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
ok men kan väll inte vara så svårt att ta lös tråget och byta olja och filter du som vet? =)
men du vet inte vad det är som gör att lådan kan slira till ibland då den lägger i 2ans växel?
de händer endast på 2ans växel
//
men du vet inte vad det är som gör att lådan kan slira till ibland då den lägger i 2ans växel?
de händer endast på 2ans växel
//
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Danielwood wrote:ok men kan väll inte vara så svårt att ta lös tråget och byta olja och filter du som vet? =)
men du vet inte vad det är som gör att lådan kan slira till ibland då den lägger i 2ans växel?
de händer endast på 2ans växel
//
har du en w210?
Blir den bättre då den är varm? Slirar den mindre om du ger mer gas?
-
- Proffs
- Posts: 241
- Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
- Location: Strömsund
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
japp det är en W210
alltså de är inte just nån lång stund de slirar till utan de är bara snabbt de kan slira till i bland då den ska till å lägga i 2dra växeln och det händer om ja inte mins fel oftast då lådan är varm, och de har hänt både då ja drar på ganska bra samt även fast ja kör lugnt men ska notera att de är väldigt sällan den gör så.
hoppas du förstår hur ja menar :D
//
alltså de är inte just nån lång stund de slirar till utan de är bara snabbt de kan slira till i bland då den ska till å lägga i 2dra växeln och det händer om ja inte mins fel oftast då lådan är varm, och de har hänt både då ja drar på ganska bra samt även fast ja kör lugnt men ska notera att de är väldigt sällan den gör så.
hoppas du förstår hur ja menar :D
//
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Ja vore jag du skulle jag börja med att byta olja och filter.. det kan göra underverk.
-
- Proffs
- Posts: 241
- Joined: Sat 08 Oct, 2005 10:01
- Location: Strömsund
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
ok ska ta göra de. men om det inte är de vad tror du de kan va då??
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Danielwood wrote:ok ska ta göra de. men om det inte är de vad tror du de kan va då??
lite trött låda kanske..
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Tror också att det är viktigt att välja rätt olja. Dvs. köp oljan av mercedes benz så det blir rätt. Många menar nog att vilken olja som helst funkar så länge den har samma kvalitet som MB's olja men för att vara säker skulle jag ändå välja MB's olja.
Finns det inte någon/några fjädrar som kan behöva bytas ut efter många mil?
Hör dig för och byt dem samtidigt.
Finns det inte någon/några fjädrar som kan behöva bytas ut efter många mil?
Hör dig för och byt dem samtidigt.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Pärlan wrote:Tror också att det är viktigt att välja rätt olja. Dvs. köp oljan av mercedes benz så det blir rätt.
ja, och nej
Då jag skulle byta i min så ville de på Mercedes sälja Dexron II olja, då det finns Dexron III.
Lämnade in den hos automatlådeverkstad på service o han hade i Dexron III.
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Ventilbryggan eller hydraulpaketet som du tog ner här är det det som också kallas ventilhuset?
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi
Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361
Re: Olje & Filterbyte automat W210 mfl.
Utan att veta: Ja
För oljan sugs ju upp i detta paket å sedan in i turbinen.
För oljan sugs ju upp i detta paket å sedan in i turbinen.
-------------------
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Hälsningar
Johan
CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 19 guests