Eftersom jag hade en brusten framfjäder på min w202, en på vår w124 samt flera på båda mina w201:or, så blev det mest ekonomiskt att göra detta själv.
Enbart på w124:an ville MB ha 2500:- för att byta båda framfjädrarna, exklusive fjädrar.
Efter ett misslyckat försök med Mekonomens vanliga fjäderspännare á 69:- som resulterade i att fjädern studsade runt i hela garaget, så bet jag i det sura äpplet och beställde ett riktigt verktyg.
Det jag köpte kostade cirka 1600 Danska kronor plus moms och frakt. Men det var ändå billigt, då Mekonomen tog över 9000:- för motsvarande verktyg. Jag beställde mitt hos Gørløsa Autoimport (http://www.autoimport.dk)
Givetvis dokumenterade jag arbetet så gott jag kunde och tänkte här dela med mig lite av det.
Fram:
Då jag endast tog en sida i taget och inte befann mig under bilen, så använde jag endast garagedomkraften som jag placerade på domkraftskudden. Befinner man sig dock under bilen så rekommenderar jag alltid pallbockar.
Detta är den onda konstruktionen för alla oss hemmamekare.
Här ser ni tydligt att det saknas ett kvarts varv i nederkanten av fjädern. Ni ser också var man trär i fjäderverktyget genom länkarmen.
Del 1 av verktyget på plats. Man får trycka in det en bit ner och sedan skruva det uppför längs fjädern, så långt upp det går.
Del 2 monterar man på liknande sätt, fast längst ner givetvis. Se även här till att få plattan så långt ner det bara går.
Sedan trär man in den teleskopiska delen underifrån, genom hålet i länkarmen. Den skall igenom båda plattorna och hackas sedan fast med hjälp av bajonetten på verktyget.
Väl på plats är det bara att skruva på muttern så att verktyget dras ihop. OBS!!! Använd inte mutterdragare, utan det är handkraft som gäller.
Sakta men säkert dras fjädern ihop. Gick faktiskt snabbare och lättare än vad jag hade förväntat mig.
När fjädern väl lättat från fästena, så vill den gärna snurra med. Man får helt enkelt hålla fast den med ena handen. Sedan är det bara att lirka ut den.
Gamla fjädern ute.
Gamla fjädern okomprimerad. Verktygssatsen är där för jämförelse.
Gamla fjädern (sport) och den nya sänkfjädern från H&R.
Bara att komprimera nya fjädern. Det är viktigt att ha något så nära koll på var ungefär plattorna hamnade på gamla fjädern när man tog ut den. För sätter man dem för långt upp resp. ner på nya fjädern, så får man inte loss plattorna sedan. Blir det fel på andra hållet, så får man inte in fjädern då den inte blir tillräckligt komprimerad.
Bara att trä i fjädern, se till att ändpunkten hamnar rätt både i gummiplattan där uppe och i länkarmen där nere. Man kan justera det efter hand som man lossar fjäderspännaren.
Fjädern på plats.
Bak:
Bak är det lite knivigare med utrymme. Jag trodde själv att det skulle vara mycket lättare bak, men det var faktiskt här det tog längst tid.
Först måste man plocka bort plastskyddet på länkarmen. Det sitter med två skruvar och sedan snäppt fast.
Sen måste man lossa de nedre bultarna till stötdämparen och staget sidan om dämparen. Använd rikligt med WD40.
Det stor problemet ser ni här, fjädern går djupt ner i länkarmen och även då jag fick ner plattan så långt det gick och fick upp den övre plattan så långt det gick, så när jag dragit ihop fjädervertyget till max, så fick jag inte ut fjädern ur länkarmen.
Detta löste jag med en hederlig kofot, som jag placerade enligt bild nedan och sedan tryckte ner länkarmen så mycket jag orkade.
Skiljde mycket i längd mellan original sportfjäder och H&R-fjädern bak.
Nya fjädern på gång. Det krävs lite lirkande för att kunna få ut plattorna efterhand som man lossar fjädern. Verktyget vill gärna gå emot hålets kant i länkarmen. Vilket kan resultera i att man skjuter ut låsringen i verktygets botton, vilket jag gjorde en gång. Bara att montera tillbaka dock.
Nya fjädern på plats.
För att få stötdämpare och stag i rätt läge för bultarna, använder jag en gammal pelardomkraft att styra upp länkarmen med.
Allt tillbaks på plats igen.
Hoppas denna guide är till glädje för er.
Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).
Detta gäller bak.
Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.
Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.
Detta gäller bak.
Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.
Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD -Skrotad -Står på Museum i Kramfors
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD -Skrotad -Står på Museum i Kramfors
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Bra och få veta var du köpt verktyget! Nästan ett måste om man ska byta fjädrar på en MB..
Du kanske skulle börja hyra ut det till MBSCA´s medlemmar..
Du kanske skulle börja hyra ut det till MBSCA´s medlemmar..
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Måste låna ett sånt där verktyg någonstans.. bra guide iaf!
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
/////AMG wrote:Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).
Detta gäller bak.
Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.
Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.
Provade detta lite lätt, men den verkade sitta utan bara f-n. Annars verkar det smidigast. Kan ju vara så att jag gav upp för lätt på den...
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Winis Mbsca wrote://///AMG wrote:Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).
Detta gäller bak.
Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.
Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.
Provade detta lite lätt, men den verkade sitta utan bara f-n. Annars verkar det smidigast. Kan ju vara så att jag gav upp för lätt på den...
Jag gjorde det på min 300 utan några som helst problem och utan att klämma ihop fjädern, jag satte bara domkraften under bärarmen.
Under lätt renovering: 300TE ´87
Brukshink: Ford Scorpio ´94
Brukshink: Ford Scorpio ´94
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
vilken bra och utförlig guide , du har inte någon bild på hur låg bilen blev efter bytet?
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Dael60 wrote:vilken bra och utförlig guide , du har inte någon bild på hur låg bilen blev efter bytet?
Inte just nu, men jag kan knäppa en.
Skulle tippa på 15mm lägre fram och säkert 30mm lägre bak.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
-
- Expert
- Posts: 695
- Joined: Tue 24 Jan, 2006 20:36
- Location: övertorneå
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
jag hittar inte verktyget på hemsidan kan man få en länk?
Mercedes C 270 cdi -01
Mercedes E 200 Cdi -08
Mercedes E 220 Cdi -98 Skrotad
Mercedes V 108 Cdi -01 Såld
Mercedes V 108 Cdi -03
Mercedes E 250 TD -95 Såld
Mercedes C 250 TDT -98 Såld
Mercedes C 250 D -95 Såld
Mercedes 200 -86 Såld
Mercedes 190 2.5 D-86 Såld
Mercedes 250 D-87 Skrotad
Mercedes 190E 2.0 -84 Såld
Mercedes 200 -83 Första mbn
Mercedes 309 D-83 Såld
Mercedes 230 -81
Mercedes E 200 Cdi -08
Mercedes E 220 Cdi -98 Skrotad
Mercedes V 108 Cdi -01 Såld
Mercedes V 108 Cdi -03
Mercedes E 250 TD -95 Såld
Mercedes C 250 TDT -98 Såld
Mercedes C 250 D -95 Såld
Mercedes 200 -86 Såld
Mercedes 190 2.5 D-86 Såld
Mercedes 250 D-87 Skrotad
Mercedes 190E 2.0 -84 Såld
Mercedes 200 -83 Första mbn
Mercedes 309 D-83 Såld
Mercedes 230 -81
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Finndiesel wrote:jag hittar inte verktyget på hemsidan kan man få en länk?
japp, var lite bökigt att hitta.
http://www.autoimport.dk/reservedele/pr ... el=Diverse
verktyget heter KA-7308K, det är det sjunde från slutet i listan.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
- Merca-Hakan
- Guru
- Posts: 2833
- Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
- Location: Norrland
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Helt suveränt verktyg det där!
Det enda som jag uppdattade lite bökigt såvida man inte har tryckluft är ju att dra ihop fjädern med handkraft, men det går ju.
Det enda som jag uppdattade lite bökigt såvida man inte har tryckluft är ju att dra ihop fjädern med handkraft, men det går ju.
Håkan -84
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Winis Mbsca wrote:http://www.autoimport.dk/reservedele/prissider/?side=V%E6rkt%F8j+Mercedes+Special&model=Diverse
verktyget heter KA-3341, det är det sjunde från slutet i listan.
Om inte min danska är helt kass så är KA-3341 till bakhjulslager. Är det inte KA-7308K eller KA-7309K?
Vad menas egentligen med nya typen? är det till nyare modeller eller är det bara en ny modell av verktyget?
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
KA-7308K får jag det till
KA-7309K känns lite riskfyllt då "dragstången" sätts på utsidan o alla vet ju vilken kraft det finns i mercedesfjädrarna
KA-7309K känns lite riskfyllt då "dragstången" sätts på utsidan o alla vet ju vilken kraft det finns i mercedesfjädrarna
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
Himla bra guide. Dock är jag en räddis av mig när det gäller feta MB fjädrar. Har alltid lämnat bort det arbetet. Man kanske ska överväga ett sådant verktyg. Har hört många ruggiga historier om fjädrar som farit rundor......
W120 180b -61 Mossgrön
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)
BMW Dräparen wrote:Winis Mbsca wrote:http://www.autoimport.dk/reservedele/prissider/?side=V%E6rkt%F8j+Mercedes+Special&model=Diverse
verktyget heter KA-3341, det är det sjunde från slutet i listan.
Om inte min danska är helt kass så är KA-3341 till bakhjulslager. Är det inte KA-7308K eller KA-7309K?
Vad menas egentligen med nya typen? är det till nyare modeller eller är det bara en ny modell av verktyget?
Alldeles riktigt KA-7308K är det, blev lite fel.
Nya typen 7309 är avsedd för W203 som har McPhersson framvagn.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 20 guests