Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Winis Mbsca » Mon 07 Jan, 2008 00:36

Eftersom jag hade en brusten framfjäder på min w202, en på vår w124 samt flera på båda mina w201:or, så blev det mest ekonomiskt att göra detta själv.
Enbart på w124:an ville MB ha 2500:- för att byta båda framfjädrarna, exklusive fjädrar.
Efter ett misslyckat försök med Mekonomens vanliga fjäderspännare á 69:- som resulterade i att fjädern studsade runt i hela garaget, så bet jag i det sura äpplet och beställde ett riktigt verktyg.
Det jag köpte kostade cirka 1600 Danska kronor plus moms och frakt. Men det var ändå billigt, då Mekonomen tog över 9000:- för motsvarande verktyg. Jag beställde mitt hos Gørløsa Autoimport (http://www.autoimport.dk)
Givetvis dokumenterade jag arbetet så gott jag kunde och tänkte här dela med mig lite av det.
Fram:
Då jag endast tog en sida i taget och inte befann mig under bilen, så använde jag endast garagedomkraften som jag placerade på domkraftskudden. Befinner man sig dock under bilen så rekommenderar jag alltid pallbockar.

Image

Detta är den onda konstruktionen för alla oss hemmamekare.

Image

Här ser ni tydligt att det saknas ett kvarts varv i nederkanten av fjädern. Ni ser också var man trär i fjäderverktyget genom länkarmen.

Image

Del 1 av verktyget på plats. Man får trycka in det en bit ner och sedan skruva det uppför längs fjädern, så långt upp det går.

Image

Del 2 monterar man på liknande sätt, fast längst ner givetvis. Se även här till att få plattan så långt ner det bara går.

Image

Sedan trär man in den teleskopiska delen underifrån, genom hålet i länkarmen. Den skall igenom båda plattorna och hackas sedan fast med hjälp av bajonetten på verktyget.

Image

Väl på plats är det bara att skruva på muttern så att verktyget dras ihop. OBS!!! Använd inte mutterdragare, utan det är handkraft som gäller.

Image

Sakta men säkert dras fjädern ihop. Gick faktiskt snabbare och lättare än vad jag hade förväntat mig.

Image

När fjädern väl lättat från fästena, så vill den gärna snurra med. Man får helt enkelt hålla fast den med ena handen. Sedan är det bara att lirka ut den.
Gamla fjädern ute.

Image

Gamla fjädern okomprimerad. Verktygssatsen är där för jämförelse.

Image

Gamla fjädern (sport) och den nya sänkfjädern från H&R.

Image

Bara att komprimera nya fjädern. Det är viktigt att ha något så nära koll på var ungefär plattorna hamnade på gamla fjädern när man tog ut den. För sätter man dem för långt upp resp. ner på nya fjädern, så får man inte loss plattorna sedan. Blir det fel på andra hållet, så får man inte in fjädern då den inte blir tillräckligt komprimerad.

Image

Bara att trä i fjädern, se till att ändpunkten hamnar rätt både i gummiplattan där uppe och i länkarmen där nere. Man kan justera det efter hand som man lossar fjäderspännaren.

Image

Fjädern på plats.

Image



Bak:

Bak är det lite knivigare med utrymme. Jag trodde själv att det skulle vara mycket lättare bak, men det var faktiskt här det tog längst tid.

Image

Först måste man plocka bort plastskyddet på länkarmen. Det sitter med två skruvar och sedan snäppt fast.

Image

Sen måste man lossa de nedre bultarna till stötdämparen och staget sidan om dämparen. Använd rikligt med WD40.

Image

Det stor problemet ser ni här, fjädern går djupt ner i länkarmen och även då jag fick ner plattan så långt det gick och fick upp den övre plattan så långt det gick, så när jag dragit ihop fjädervertyget till max, så fick jag inte ut fjädern ur länkarmen.

Image

Detta löste jag med en hederlig kofot, som jag placerade enligt bild nedan och sedan tryckte ner länkarmen så mycket jag orkade.

Image

Skiljde mycket i längd mellan original sportfjäder och H&R-fjädern bak.

Image

Nya fjädern på gång. Det krävs lite lirkande för att kunna få ut plattorna efterhand som man lossar fjädern. Verktyget vill gärna gå emot hålets kant i länkarmen. Vilket kan resultera i att man skjuter ut låsringen i verktygets botton, vilket jag gjorde en gång. Bara att montera tillbaka dock.

Image

Nya fjädern på plats.

Image

För att få stötdämpare och stag i rätt läge för bultarna, använder jag en gammal pelardomkraft att styra upp länkarmen med.

Image

Allt tillbaks på plats igen.

Image


Hoppas denna guide är till glädje för er.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
/////AMG
Expert
Expert
Posts: 653
Joined: Fri 20 Feb, 2004 18:16
Location: Västernorrland

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby /////AMG » Mon 07 Jan, 2008 21:49

Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).

Detta gäller bak.

Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.

Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.
/////AMG -77
2005 - C55 /////AMG S203 SÅLD
2001 - E55T 4-Matic /////AMG S210
2000 - C43- 5,4L /////AMG S202
1995 - C36 /////AMG W202 - SÅLD :-( -Skrotad :-( -Står på Museum i Kramfors :-)
2005 - Aeon Cobra 220 - fyrhjuling.

User avatar
Jocce
Expert
Expert
Posts: 600
Joined: Fri 25 Nov, 2005 23:31
Location: Värmland

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Jocce » Mon 07 Jan, 2008 21:53

Bra och få veta var du köpt verktyget! Nästan ett måste om man ska byta fjädrar på en MB..

Du kanske skulle börja hyra ut det till MBSCA´s medlemmar.. :lol:

8)
MB E 220 BLUETEC Kombi S212 2016 Iridiumsilver met

Några tidigare bilar:
MB E 220 CDI Kombi S212 2012 Palladiumsilver met
MB E240 Kombi 2002 189 Smaragdschwarz
MB 190E 1990 147 Vit

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Starscream » Mon 07 Jan, 2008 22:05

Måste låna ett sånt där verktyg någonstans.. bra guide iaf!

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Winis Mbsca » Mon 07 Jan, 2008 22:28

/////AMG wrote:Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).

Detta gäller bak.

Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.

Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.


Provade detta lite lätt, men den verkade sitta utan bara f-n. Annars verkar det smidigast. Kan ju vara så att jag gav upp för lätt på den... :oops:
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Preben
Proffs
Proffs
Posts: 276
Joined: Fri 06 Jul, 2007 16:44

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Preben » Mon 07 Jan, 2008 22:35

Winis Mbsca wrote:
/////AMG wrote:Ett litet tillägg/ändring (hoppas det är okej).

Detta gäller bak.

Det går mycket lättare om man: pressar ihop fjädern, lossar den inre bärarmsbulten.
Nu går bärarmen att dra ner, så att fjädern kan plockas ur.

Detta går relativt fort, såvida inte bulten rostat fast i bussningen, men det hör till ovanligheterna.


Provade detta lite lätt, men den verkade sitta utan bara f-n. Annars verkar det smidigast. Kan ju vara så att jag gav upp för lätt på den... :oops:


Jag gjorde det på min 300 utan några som helst problem och utan att klämma ihop fjädern, jag satte bara domkraften under bärarmen.
Under lätt renovering: 300TE ´87
Brukshink: Ford Scorpio ´94

Dael60
Medlem
Medlem
Posts: 63
Joined: Sun 02 Dec, 2007 01:30

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Dael60 » Tue 08 Jan, 2008 22:04

vilken bra och utförlig guide :-) , du har inte någon bild på hur låg bilen blev efter bytet? :P

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Winis Mbsca » Tue 08 Jan, 2008 23:39

Dael60 wrote:vilken bra och utförlig guide :-) , du har inte någon bild på hur låg bilen blev efter bytet? :P

Inte just nu, men jag kan knäppa en.
Skulle tippa på 15mm lägre fram och säkert 30mm lägre bak.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Finndiesel
Expert
Expert
Posts: 695
Joined: Tue 24 Jan, 2006 20:36
Location: övertorneå

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Finndiesel » Thu 10 Jan, 2008 20:43

jag hittar inte verktyget på hemsidan kan man få en länk?
Mercedes C 270 cdi -01
Mercedes E 200 Cdi -08
Mercedes E 220 Cdi -98 Skrotad
Mercedes V 108 Cdi -01 Såld
Mercedes V 108 Cdi -03
Mercedes E 250 TD -95 Såld
Mercedes C 250 TDT -98 Såld
Mercedes C 250 D -95 Såld
Mercedes 200 -86 Såld
Mercedes 190 2.5 D-86 Såld
Mercedes 250 D-87 Skrotad
Mercedes 190E 2.0 -84 Såld
Mercedes 200 -83 Första mbn
Mercedes 309 D-83 Såld
Mercedes 230 -81

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Winis Mbsca » Fri 11 Jan, 2008 07:32

Finndiesel wrote:jag hittar inte verktyget på hemsidan kan man få en länk?



japp, var lite bökigt att hitta.

http://www.autoimport.dk/reservedele/pr ... el=Diverse

verktyget heter KA-7308K, det är det sjunde från slutet i listan.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

User avatar
Merca-Hakan
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Wed 14 Dec, 2005 20:26
Location: Norrland

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Merca-Hakan » Sat 12 Jan, 2008 18:01

Helt suveränt verktyg det där!
Det enda som jag uppdattade lite bökigt såvida man inte har tryckluft är ju att dra ihop fjädern med handkraft, men det går ju. :-)
Håkan -84

Dräparen

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Dräparen » Sun 13 Jan, 2008 05:38

Winis Mbsca wrote:http://www.autoimport.dk/reservedele/prissider/?side=V%E6rkt%F8j+Mercedes+Special&model=Diverse

verktyget heter KA-3341, det är det sjunde från slutet i listan.


Om inte min danska är helt kass så är KA-3341 till bakhjulslager. Är det inte KA-7308K eller KA-7309K?
Vad menas egentligen med nya typen? är det till nyare modeller eller är det bara en ny modell av verktyget?

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Mercafreaket » Sun 13 Jan, 2008 13:54

KA-7308K får jag det till

KA-7309K känns lite riskfyllt då "dragstången" sätts på utsidan o alla vet ju vilken kraft det finns i mercedesfjädrarna ;)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

mbmannen
Expert
Expert
Posts: 519
Joined: Mon 31 Oct, 2005 14:49
Location: Sölvesborg
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby mbmannen » Sun 13 Jan, 2008 23:11

Himla bra guide. Dock är jag en räddis av mig när det gäller feta MB fjädrar. Har alltid lämnat bort det arbetet. Man kanske ska överväga ett sådant verktyg. Har hört många ruggiga historier om fjädrar som farit rundor......
W120 180b -61 Mossgrön
W110 190c -65 Offwhite
W115 200 -75 lj.gul
W123 230 -77 Cayenneorange
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
W123 200 -85 Lj. Elfenben aut
S124 E220T -95 Turmalingrön aut
S124 E220T -95 Imperialröd man
R170 SLK 230 K -98 Imperialröd aut
S210 E200T K -07 Svart met. aut
Image

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Fjäderbyte W202 (fungerar förmodligen även på andra)

Postby Winis Mbsca » Sun 20 Jan, 2008 19:39

BMW Dräparen wrote:
Winis Mbsca wrote:http://www.autoimport.dk/reservedele/prissider/?side=V%E6rkt%F8j+Mercedes+Special&model=Diverse

verktyget heter KA-3341, det är det sjunde från slutet i listan.


Om inte min danska är helt kass så är KA-3341 till bakhjulslager. Är det inte KA-7308K eller KA-7309K?
Vad menas egentligen med nya typen? är det till nyare modeller eller är det bara en ny modell av verktyget?


:oops: Alldeles riktigt KA-7308K är det, blev lite fel.

Nya typen 7309 är avsedd för W203 som har McPhersson framvagn.
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests