-96 200 C-klasse
Med varningslampan för låg kylvätske nivå ilsket lysande trots att jag har kollat upp och funnit kylvätske nivågivaren ok, börjar desperationen komma.
mer om detta i en tidigare tråd
http://www.mbsca.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=43259
Tanken på att ta bort lamp dj..en kommer oftare och oftare.
Ringer ett samtal till en aukt. MB som i och för sej försöker hjälpa till, men inte har nått annat att förslå än ”ett relä i vänster hjulhus” men på min bil är det inget relä utan en helt elektronisk styrbox som sitter där (0165459632) den styr extra fläktarna till a-c:n och har inget med ”mitt” problem att göra.
"Bränner" nu en livlina och ringer Jonny I som tidigare varit aukt. MB mek.
-har varit med om nått sånt men minns inte…..hade det med SPOLARVÄTSKENIVÅGIVAREN att göra, men jag minns inte riktigt???? (den spontana tanken är vtf….)
Efter att för 11:e gången kollat att det verkligen är kylvätske nivån som lyser plockar jag loss och kollar nu givaren till spolarvätskan 0-1 ohm ”tom” och oändligt ”full”
Hmmm…….. byglar (kortsluter) kontakten till spolarnivån och…. Nu tänds spolarvätke nivå lampan men KYLVÄTSKENIVÅN SLOCKNAR!!!!!!!!!!!
Plockar isär kontakten
löder in ett motstånd paralellt med givaren (jag tog på ungefär 190ohm, bara för att det var det närmaste 100ohm jag hittade i mina lådor) bara att läsa färgerna på bilden om det är nån som vill göra samma sak.
Sätter ihop kontakten och trycker den på plats ALLT FUNGERAR SOM DET SKA!
- jag misstänker att det finns en elektronisk ”kolla om givarna är hela” funktion som av en eller annan anledning fått nippran,
kylv.nivågivaren jobbar ju med värdena 0 och 100 ohm…. Medan det i de tidigare bilarna var 0 alt. Oändligt.
Det är möjligt spolarv.givaren har en "kolla om jag är hel krets" som är trasig och i så fall ersätts med "mitt" motstånd.
Jag bryr mej inte !!!! då det inte är en vital funktion, och om nivån blir låg tänds fortfarande (rätt) lampan!
så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
mina inlägg är aldrig skrivna med avsikt att förnedra eller förarga..........
Re: så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
Hej
spolvätskegivare och kylvätskegivare sitter i serie med varandra och sedan läser kombiinstrumentet av ohm talet givarna släpper ifrån sig,
Har varit med om att det har varit fel på kombiinstrumenten som läst av fel värde och då tänds oftast kylvätskelampan upp. Det man kan göra för att konstatera detta så får man mäta hela kretsen och se om man får fram rätt värde, får man det så är det fel på "ki"
tyvärr kan jag inte dessa värden, men dessa finns nog någonstans här på nätet.
spolvätskegivare och kylvätskegivare sitter i serie med varandra och sedan läser kombiinstrumentet av ohm talet givarna släpper ifrån sig,
Har varit med om att det har varit fel på kombiinstrumenten som läst av fel värde och då tänds oftast kylvätskelampan upp. Det man kan göra för att konstatera detta så får man mäta hela kretsen och se om man får fram rätt värde, får man det så är det fel på "ki"
tyvärr kan jag inte dessa värden, men dessa finns nog någonstans här på nätet.
Mvh Krille
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Kör idag:
Mercedes-benz C200t -05
Nissan Almera -02
Tidigare ägda bilar:
nissan Primera kombi -03, Nissan Primera gt -99, Nissan maxima -90, nissan Primera slx -91,
nissan Micra -88, nissan 200sx -89, volvo 240 turbo -82, mazda 626ht -79
Re: så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
Nu har jag fått arslet ur vagnen att kontrollera detta. Jag hade exakt samma felsympom som Bibban men det funkade inte att montera ett motstånd parralellt med givaren. Så jag mätte upp min spolarväskegivare. Denne visade på 33ohm. Om jag då sätter dit ett mostånd parralellt med den så skunker omvärdet vilket det inte ska utan jag skall komma upp i 170ohm som givaren har när den fungerar. Om jag då sätter ett motstånd i serie med givare så ökar motståndet men då kommer spolarväskelampan aldrig att varna. För att motståndet i kretsen blir alltid minst värdet på det motstånd som sitter i serie med givaren(i detta fall 140ohm) så det fanns bara en lösning kvar, att köpa en givare på skroten för en hundring.
Så mycket problem som jag har haft med detta och så lätt lösning tack vare dig Bibban. Tack för att du fick in mig på "känna av att givarna är hela kretsten" Utan detta så hade jag nog tagit ur lampan i instrumenteringen.
Så mycket problem som jag har haft med detta och så lätt lösning tack vare dig Bibban. Tack för att du fick in mig på "känna av att givarna är hela kretsten" Utan detta så hade jag nog tagit ur lampan i instrumenteringen.
C200K kombi-02 Automat
Re: så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
....BIPPAN men i alla fall, kul att det löste sej!
mina inlägg är aldrig skrivna med avsikt att förnedra eller förarga..........
Re: så "släkte" jag kylvätske nivå lampan
Kan du hjälpa mig med ohm värderna poå kylvattengivaren och spolargivaren C180 -98
Kylattengivaren är monterad underifrån.Har kortslutit kontakten men inget händer. Har 5 volts matning i kontakten
Kylattengivaren är monterad underifrån.Har kortslutit kontakten men inget händer. Har 5 volts matning i kontakten
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 14 guests