Bussningsbyte bakvagn C / W140

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Bussningsbyte bakvagn C / W140

Postby Pärlan » Sun 02 Mar, 2008 20:32

Mekanikern på MB menade att slamret i bakvagnen var "trådrullarna" eller en bakvagnsbussning som var slut.
Beställde dessa på MB för 445:-/st.
Två stycken behövs. En till varje sida.
I mitt fall löste detta inte problemet. Slamret finns kvar.

Nummer 8 är bussningen i fråga.
Image

Så går bytet till.

Så här ser mitt egenhändigt gjorda pressverktyg ut.
En M12 gängstång, brickor och muttrar.
De två vänstra hylsorna är bara utfyllnad för att komma ifrån hjulnavet lite och förenkla skruvandet av muttern. Längst till höger finns en rörstump som ska agera distans och lämna plats för bussningen när den ska ut.
För att kunna pressa ur och i bussningarna ur "hålet" de sitter i använder jag mig av hylsor från hylsnyckelsatsen.
Det visade sig att två av de större hylsorna passade perfekt för att dels pressa ur de gamla bussningarna och dels pressa in de nya.

För att pressa ur de gamla bussningarna använde jag mig av en hylsa som var lika stor eller något mindre än bussningen.
På så sätt ryms den i "hålet" som bussningen sitter i samtidigt som den ligger an mot bussningens metallhölje. Det är viktigt att få stum kontakt mellan hylsan och bussningen annars går det inte att göra på detta sätt. Därför ser jag till att hylsorna passar mot bussningens metallhölje vid både in- och urpressningen. AKTA gummit! Följande tre bilder illustrerar.

Image
Här syns den gamla bussningen höger om mitten och till vänster syns hylsan som användes för urpressningen och till höger syns rörstumpen.
Nedanför i bilden syns den något större hylsan som användes för inpressningen.

Image
Jag använde en något större hylsa till inpressningen för att gummit i bussningen skulle rymmas i hylsan och inte skadas.

Image
Här illustreras urpressningen och hylsan som pressar ur den gamla bussningen. Man kan se hur hylsan "försvinner" in i hålet och bussningen trycks ut i rörstumpen. I början skruvade jag så hårt jag kunde och därefter gav jag gängstången några slag med hammaren. Detta gör att bussningen släpper från sin plats och därefter går det lätt att skruva.
Här är det viktigt att kontrollera att inte hylsan är för stor för då finns riskten att "hålet" där bussningen ska sitta deformeras och blir för stort.

Image
Ny och gammal bussning.

Image
Nya bussningen på väg in.

Image
Nya bussningen gängas in. Bussningen ska bara pressas in så den ligger jämns med stycket den sitter i. Därför går det att använda en lite för stor hylsa. Den ska nämligen aldrig in i hålet.

Image
Ny bussning på plats.
Återstår att montera tillbaka bulten och sedan är allt klart.
Glöm inte hjulet! :-)

Som sagt upplever jag ännu ingen skillnad i stabilitet men slamret försvann inte. Antar att även proffsen på MB kan ha fel ibland.

Nåväl. Mot nya uppdrag!

Lycka till!
Last edited by Pärlan on Thu 11 Dec, 2008 19:16, edited 1 time in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Mercafreaket
Guru
Guru
Posts: 9639
Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
Location: Tavelsjö (Västerbotten)
Contact:

Re: Bussningsbyte bakvagn W/C140

Postby Mercafreaket » Mon 03 Mar, 2008 00:38

Detta mektips fungerar även på W201, W124 m.fl som har samma "trådrullar" (just as a notice)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD ;)
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km 8) Image
'99 C180 Classic endast 11.000 mil :mrgreen:
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI :-)
Image

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Bussningsbyte bakvagn W/C140

Postby Pärlan » Tue 04 Mar, 2008 00:41

Bussninga i allmänhet kan man säga.
Gängmetoden för att få ut bussningar är en relativt enkel och billig metod. Hittar man dessutom hylsor som passar perfekt gör det då inget alls. :wink:
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests