Kabelbyte ETA C / W140 S600 V12

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Kabelbyte ETA C / W140 S600 V12

Postby Pärlan » Sat 08 Mar, 2008 09:39

Eftersom kablagen i ETA (Electronic Throttle Actuator) tenderar att spricka sönder på samma sätt som LMM- och insprutningskablagen bestämde jag mig för att byta ut dem. Vetskapen om att kablarna är dåliga gör bilen opålitlig.
För mer förklarig kring kabelproblemen läs även: "Kabelbyte LMM W/C140 S600 V12".

ETA är kort sagt motorns elektriska luftspjäll.

För att sammanfatta arbetet kortfattat så handlar det helt enkelt om att byta ut kablarna från luftspjällen till själva bilen.
Kablarna är fastlödda inne i ETA:n och i andra änden sitter en kontakt som är ansluten i en kontakt på bilen.
Totallängden för kablarna till varje ETA är ca 150 cm. (Uppskattad längd!)

Här framgår var ETA sitter monterad. Bägge är bultade med fyra insexskruvar i insuget och sitter i serie med LMM. Just efter.
Image

Här framgår hur kabeln går från ETA:n till kontakten på bilen.
Image

För att montera lös ETA måste först luftburkarna och LMM monteras bort.
Mellan LMM och ETA sitter en 90-graders gummislang som också måste bort. Var försiktig med den eftersom den är ganska spröd efter alla åren.
Under ETA sitter gummislangar som måste monters bort och på förarsidan sitter även de mekaniska gasreglagen som måste monteras bort. Ganska trångt men genomförbart.
Var rädd om fjädrarna som sitter där.
Så här ser det ut när bägge ETA är bortmonterade.
Image

Bägge ETA på bordet.
Image

Under locket i ena änden kommer man åt kablarna där de sitter fastlödda på ett litet kretskort.
Det finns även några pastellfärgade kablar där inne men dessa byts inte ut eftersom de klarat sig bra under alla åren. Inga sprickor alls på dessa.
Image

Närbild.
Image

Totalt handlar det om 11 kablar till förarsidan och 8 kablar till passagerarsidan.
Dimensionen är 0,35 0,75 och 1,5 mm2.

Till passagerarsidans ETA går det alltså:
2x0,75 mm2
2x1,50 mm2
4x0,35 mm2 (Valde 0,5 istället för 0,35)

Till förarsidans ETA går det alltså:
2x0,75 mm2
2x1,50 mm2
7x0,35 mm2 (Valde 0,5 istället för 0,35)


Jag valde att köpa 2 meter av allting. På så sätt kändes det tillräckligt.
Läs mer om kabeln här:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog

När kabelhöljet var bortskuret såg det ut så här inne i kabelstammen.
Här syns också några svarta kablar som eg. bara är utfyllnad och som ska göra hela kabelstammen lite böjstyvare. Jag satte inte tillbaka dessa eftersom de var alldeles hårda.
Image

Plastkablarna högst upp i bilden.
Image

Gamla, dåliga kablarna bortklippta.
Här syns också de helt felfria pastelkablarna som enbart går internt i ETA:n. Dessa byttes inte.
Image

Nya på plats.
Vilken storlek som ska till vad ser man på kablarnas storlek. Skriv upp så det ej blir fel.
På det lilla kretskortet finns varje kabelanslutning markerad med en bokstav.
På samma sätt men med siffror finns kabelanslutningen i kontakten i andra änden markerad.
Skriv upp vilken bokstav som går till vilken siffra så kan det inte bli fel. :-)
Image

Kontakten i andra änden delas försiktigt med en vass skalpell. Här är alla stiften löstagbara och när de väl är borttagna från kontakten kan man löda lös de gamla kablarna och löda dit de nya.
Följ nu de uppskrivna markeringarna som du gjorde innan du klippte lös någonting.
Image

Kablarna klippta och markeringen skrivs upp. Eftermiddagsfika högst upp i bild. :-)
Image

Nya kablar.
Image

Nya kablar i kontakten.
Image

Kontakten sätts ihop efter att kabelhöljet dragits över kablarna.
Valde detta hölje:
https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/cat ... ab=catalog
Image

Kontakten limmas med aralditlim. Glöm inte att även limma fast kabelhöljet i kontakten så det sitter fast där.
Image

Limmad.
Image

Klart.
Image

Vid återmontaget satte jag dit nya packningar mellan insuget och ETA.
Image

Vid första starten gick motorn lite "svajigt" och ojämnt första sekunderna men stabiliserade sig sedan.
Image

Lycka till!
Last edited by Pärlan on Wed 17 Dec, 2008 23:19, edited 6 times in total.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
jirno
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1167
Joined: Mon 01 May, 2006 16:54
Location: haparanda
Contact:

Re: Kabelbyte ETA W/C140 S600 V12

Postby jirno » Sat 08 Mar, 2008 16:01

fin fin pärlan mycket bra information... vet ialla all vad jag ska fara å göra nu=) var köpte du packningana??? mercedes eller stjärndelar??
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...

ImageImageImageImage

gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Kabelbyte ETA W/C140 S600 V12

Postby Pärlan » Sat 08 Mar, 2008 17:33

Jag köpte dem på MB. De kostade inte många kronor.
Under 100:- iaf.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
jirno
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1167
Joined: Mon 01 May, 2006 16:54
Location: haparanda
Contact:

Re: Kabelbyte ETA W/C140 S600 V12

Postby jirno » Sun 09 Mar, 2008 21:28

mina kablar var hur fräsa som hälst .. men det var spjälet som har varit uppen lite gran hela tiden såjag skruvade lite i en skruv där i ETA:n så nu är det stängd. å bilen funkar bra nu bara lite orolig ibland på tomgång men helvete vad mycket bättre bilen går alltså när man kör...
kanske stängde spjälet lite för mycket för fick höjja tomgången lite med gasvaijern eller skruva som sitter där=)
NU varande mb:en
E220cdi -04
E420 -93 projekt kompressor och MS...

ImageImageImageImage

gamla mb:
E250d-88
E230 -89
E250d -93b
E250d -94
E300d -88
w126:a 300turbodiesel -81
190d -85
230TE -8?
compakt 220d -75


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests