Byte servopump & styrväxel c/w140 500

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Byte servopump & styrväxel c/w140 500

Postby Starscream » Sat 19 Apr, 2008 00:14

Tar ca 2-3 timmar.

Bort med plastlocket över fördelare.
Bort med tändkablar
Bort med fördelarlock
Bort med plasten som sitter runt fördelarlocket, man måste vrida o grejja lite.

Töm pumpen på olja.
Jag tog bort filter m.m i kärlet och stack ner en slang i pumpen och
slangade ur så mycket olja jag kunde.

Skruva lös slangen på högersida som kommer från styrväxeln.

Nu kommer vi till det roliga, att ta loss pumpen bakifrån.

Det är då 2st sexkant och 1 bult, inte 4st som man kan tro.. jag letade ihjäl mig efter en 4e!
De är lättast att ta med ett litet spärrskaft, millimeter för millimeter tills de går att gänga ur för hand.

Eftersom du måste jobba utan att se så får man känna sig fram, kolla på mina bilder nedan så kan man
tänka sig hur de sitter.

Sen har man två stycken bultar på framsidan, den övre är lättast av allt.
För att komma åt den undre så måste man ta loss, vad heter den.. hjulet som remmen går över.
Det är klurigt efter som det är 3 bultar, hur får man då loss den 3e?
De två första är bara att spänna mot varandra så lossnar en av dem, sen spänna den andra mot den tredje.
Då är det den sista kvar..
Då tog jag den långa bulten från baksidan av pumpen och gängade in så den inte kunde snurra.
Då va det löst. (Se bild)

Då är det bara den korta slangen som går från kärlet ner i pumpen kvar.

Ursäkta bildkvalitén, mobil.

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Starscream on Thu 24 Apr, 2008 23:36, edited 1 time in total.

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Byte servopump & styrväxel c/w140/124 500

Postby Starscream » Thu 24 Apr, 2008 23:35

Lossa styrstagen som sitter fast i armen och försök vrida undan dem så gott det går.

Nu är det dags att öppna huven och på höger sida sitter kabeln till ventilen, sitter i par plast klammer som måste klippas.
Dra den så den är helt fri.

Lossna de tre bultarna i vänster hjulhus.. 1" hylsa, men ta inte loss den helt då faller den ner och krossar en vit plasttätning.

Lossa på 7mm insexbulten som sitter direkt från rattstången.

Självklart en fördel om en håller upp växeln och en annan tar ut bultarna då den väger några kilo.

Sen så tas den loss från rattstången eller vad man ska kalla det och då kan man lägga växeln på balken som går under och skruva loss oljeledningarna.
Ha ett kärl till hands då det kommer några dl olja.

Är lite pilligt att få ut den framåt men tillslut går det, passa så du inte får den på huvudet då den väger ca 8-10kg

Klart.

User avatar
Starscream
Guru
Guru
Posts: 6161
Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
Contact:

Re: Byte servopump & styrväxel c/w140 500

Postby Starscream » Sat 07 Jun, 2008 19:11

Kan med lätthet rekommendera att man är två personer då man monterar tillbaks växeln!


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest