Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Postby Uky » Thu 01 May, 2008 09:57

Den som letar tjyvström bör beväpna sig med:

1.
==
En tångamperemeter, ett instrument som kan mäta ström utan att man bryter kretsen.
En lämplig kan köpas på ELFA. MS2102 ordernummer 76-813-98. (809:- + moms).
Den mäter 10mA - 400A på likström, med en upplösning på 10mA, tillräckligt litet
för att leta efter något som drar ur ett batteri. Det finns andra tillverkare
men det verkar som om just 10mA är det lägsta som man kommer ner i utan
att betala en förmögenhet.

2.
==
En säkringshållare med "break-out" kabel.
Denna fabricerar man själv genom att ta en orginalsäkring som löst ut.
Man öppnar den försiktigt och löder fast en kabelloop + en extra säkrings
hållare (ifall något kortsluts)

Genom att stoppa i "break-out"-säkringen och därefter mäta
igenom hela säkringsboxen kan man hitta den krets som tjyvdrar ur batteriet.

Det trickiga i det här är att vissa styrboxar måste köras en cykel
för att man sedan skall kunna korrekt diagnosticera att dom verkligen
går ner i sleep-mode när bilen stannat. Det kan ta tid att felsöka.

Man kan ibland inte tillfälligt bryta en krets utan att felet försvinner.

Med strömtången bör man även kontrollera batteriladdströmmen när motorn går.
Ett batteri kan utan vidare ha en cell knäckt, vilket resulterar i mycket höga laddströmmar
när motorn går, något som belastar generatorn väl onödigt.

Preben
Proffs
Proffs
Posts: 276
Joined: Fri 06 Jul, 2007 16:44

Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Postby Preben » Fri 02 May, 2008 19:05

Har du möjlighet att lägga upp lite bilder?
Under lätt renovering: 300TE ´87
Brukshink: Ford Scorpio ´94

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Postby pasi » Sun 26 Jan, 2014 13:09

jag har alltid kopplat min multimeter med amperemätning i serie med batteriet, men det kanske inte går på nyare bilar? Nackdelen är ju att man tappar minnet i bilen då batteripolen måste av..men jag har inte hittils haft några problem med att hitta fel på detta sätt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Postby Farmarn » Wed 29 Jan, 2014 18:58

Fördelen med metod #2 är att du kan konstatera på vilken säkring lasten som tjuvdrar ligger på.

Med multimetern mellan pol och polsko ser du bara att bilen tjuvdrar och inget mer.

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna

Postby pasi » Fri 31 Jan, 2014 22:20

[album][/album]
Farmarn wrote:Fördelen med metod #2 är att du kan konstatera på vilken säkring lasten som tjuvdrar ligger på.

Med multimetern mellan pol och polsko ser du bara att bilen tjuvdrar och inget mer.

Man ser med pol/polsko metoden också vilken säkring som tjuvdrar.bara plocka bort säkringar tills strömmen sjunker..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest