Den som letar tjyvström bör beväpna sig med:
1.
==
En tångamperemeter, ett instrument som kan mäta ström utan att man bryter kretsen.
En lämplig kan köpas på ELFA. MS2102 ordernummer 76-813-98. (809:- + moms).
Den mäter 10mA - 400A på likström, med en upplösning på 10mA, tillräckligt litet
för att leta efter något som drar ur ett batteri. Det finns andra tillverkare
men det verkar som om just 10mA är det lägsta som man kommer ner i utan
att betala en förmögenhet.
2.
==
En säkringshållare med "break-out" kabel.
Denna fabricerar man själv genom att ta en orginalsäkring som löst ut.
Man öppnar den försiktigt och löder fast en kabelloop + en extra säkrings
hållare (ifall något kortsluts)
Genom att stoppa i "break-out"-säkringen och därefter mäta
igenom hela säkringsboxen kan man hitta den krets som tjyvdrar ur batteriet.
Det trickiga i det här är att vissa styrboxar måste köras en cykel
för att man sedan skall kunna korrekt diagnosticera att dom verkligen
går ner i sleep-mode när bilen stannat. Det kan ta tid att felsöka.
Man kan ibland inte tillfälligt bryta en krets utan att felet försvinner.
Med strömtången bör man även kontrollera batteriladdströmmen när motorn går.
Ett batteri kan utan vidare ha en cell knäckt, vilket resulterar i mycket höga laddströmmar
när motorn går, något som belastar generatorn väl onödigt.
Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
Har du möjlighet att lägga upp lite bilder?
Under lätt renovering: 300TE ´87
Brukshink: Ford Scorpio ´94
Brukshink: Ford Scorpio ´94
Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
jag har alltid kopplat min multimeter med amperemätning i serie med batteriet, men det kanske inte går på nyare bilar? Nackdelen är ju att man tappar minnet i bilen då batteripolen måste av..men jag har inte hittils haft några problem med att hitta fel på detta sätt.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
Fördelen med metod #2 är att du kan konstatera på vilken säkring lasten som tjuvdrar ligger på.
Med multimetern mellan pol och polsko ser du bara att bilen tjuvdrar och inget mer.
Med multimetern mellan pol och polsko ser du bara att bilen tjuvdrar och inget mer.
Re: Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
[album][/album]
Man ser med pol/polsko metoden också vilken säkring som tjuvdrar.bara plocka bort säkringar tills strömmen sjunker..
Farmarn wrote:Fördelen med metod #2 är att du kan konstatera på vilken säkring lasten som tjuvdrar ligger på.
Med multimetern mellan pol och polsko ser du bara att bilen tjuvdrar och inget mer.
Man ser med pol/polsko metoden också vilken säkring som tjuvdrar.bara plocka bort säkringar tills strömmen sjunker..
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 29 guests