Strömtjyvar - Bästa sökmetoderna
Posted: Thu 01 May, 2008 09:57
Den som letar tjyvström bör beväpna sig med:
1.
==
En tångamperemeter, ett instrument som kan mäta ström utan att man bryter kretsen.
En lämplig kan köpas på ELFA. MS2102 ordernummer 76-813-98. (809:- + moms).
Den mäter 10mA - 400A på likström, med en upplösning på 10mA, tillräckligt litet
för att leta efter något som drar ur ett batteri. Det finns andra tillverkare
men det verkar som om just 10mA är det lägsta som man kommer ner i utan
att betala en förmögenhet.
2.
==
En säkringshållare med "break-out" kabel.
Denna fabricerar man själv genom att ta en orginalsäkring som löst ut.
Man öppnar den försiktigt och löder fast en kabelloop + en extra säkrings
hållare (ifall något kortsluts)
Genom att stoppa i "break-out"-säkringen och därefter mäta
igenom hela säkringsboxen kan man hitta den krets som tjyvdrar ur batteriet.
Det trickiga i det här är att vissa styrboxar måste köras en cykel
för att man sedan skall kunna korrekt diagnosticera att dom verkligen
går ner i sleep-mode när bilen stannat. Det kan ta tid att felsöka.
Man kan ibland inte tillfälligt bryta en krets utan att felet försvinner.
Med strömtången bör man även kontrollera batteriladdströmmen när motorn går.
Ett batteri kan utan vidare ha en cell knäckt, vilket resulterar i mycket höga laddströmmar
när motorn går, något som belastar generatorn väl onödigt.
1.
==
En tångamperemeter, ett instrument som kan mäta ström utan att man bryter kretsen.
En lämplig kan köpas på ELFA. MS2102 ordernummer 76-813-98. (809:- + moms).
Den mäter 10mA - 400A på likström, med en upplösning på 10mA, tillräckligt litet
för att leta efter något som drar ur ett batteri. Det finns andra tillverkare
men det verkar som om just 10mA är det lägsta som man kommer ner i utan
att betala en förmögenhet.
2.
==
En säkringshållare med "break-out" kabel.
Denna fabricerar man själv genom att ta en orginalsäkring som löst ut.
Man öppnar den försiktigt och löder fast en kabelloop + en extra säkrings
hållare (ifall något kortsluts)
Genom att stoppa i "break-out"-säkringen och därefter mäta
igenom hela säkringsboxen kan man hitta den krets som tjyvdrar ur batteriet.
Det trickiga i det här är att vissa styrboxar måste köras en cykel
för att man sedan skall kunna korrekt diagnosticera att dom verkligen
går ner i sleep-mode när bilen stannat. Det kan ta tid att felsöka.
Man kan ibland inte tillfälligt bryta en krets utan att felet försvinner.
Med strömtången bör man även kontrollera batteriladdströmmen när motorn går.
Ett batteri kan utan vidare ha en cell knäckt, vilket resulterar i mycket höga laddströmmar
när motorn går, något som belastar generatorn väl onödigt.