Automatpåfyllare bromsvätska

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6869
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Automatpåfyllare bromsvätska

Postby Marie » Mon 25 Aug, 2008 17:52

Ett känt problem som många nog råkat ut för, är att behöva vara på två ställen samtidigt, t.ex. när man skall lufta bromsarna / byta bromsvätska och samtidigt fylla på behållaren på huvudcylindern.

Frågan kom upp på <ett annat mercedesforum> och då råkade jag nämna att jag fixat till en 'automatpåfyllare' av en gammal 'cykelvattenflaska', varpå det frågades om hur denna funkade. Jag vill ju inte undanhålla deltagarna i detta forum konstruktionen så här kommer den:


En cykelvattenflaska har ett ganska stort platt lock med en ventil i mitten. Drar man ur ventilen så återstår en kort hals (10-15mm) med ungefär samma diameter. Om du fyller vattenflaskan med bromsvätska och snabbt vänder den upp-och-ned och ställer den i påfyllningshålet till bromsvätskebehållaren (täta gärna med tummen och täck omgivningen med trasor för att fånga eventuellt spill) så kommer nivån i bromsvätskebehållaren att fyllas tills den når änden på 'ventilhalsen' på vattenflaskan. Sen förhindras luft att komma in i vattenflaskan, och det rinner inte ner mera bromsvätska förrän nivån sjunker så att luft åter kan komma in. Alltså hålls nivån i bromsvätskebehållaren konstant så länge det finns bromsvätska i vattenflaskan. När du är färdig gäller det återigen att snabbt vända vattenflaskan och täta 'halsen' med fingret. Återigen är det viktigt med trasor som fångar spillet....

Jag uppfann denna metod när jag skulle byta bromsvätska på min nyköpta 400SE för någon månad sedan. Vid tidigare tillfällen har min gamle pappa hjälpt mig och stått och fyllt på bromsvätska efterhand, men nu är han i stort sett blind efter att ha fått makuladegeneration i båda ögonen, så jag vågar inte låta honom stå och slabba med bromsvätska. (så mycket trasor som skulle behövas finns inte, och bromsvätska är heller inte precis gratis....)
Alltså behövde jag en 'automatpåfyllare' och efter några minuter hade jag konstruerat denna.....

För att vara på den riktigt säkra sidan är det ju bra att ha någon som håller vattenflaskan så att den säkert inte välter, och DET klarar pappa fortfarande :wink:
Annars kan man ju säkra den med 'gaffatejp' eller något liknande, om man är ensam.....
Riskmomenten som jag ser det, är när man lyfter upp ett hjul i taget, samt vind om man skulle vara utomhus...
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests