Jag beslöt mig för att byta olja i automatlådan på min 270cdi -02 och spola den på samma gång som jag brukar göra med alla mina automatväxlade bilar.
Börjar med att lossa en slang från ett av rören till oljekylaren och ansluter en genomskinlig plastslang på den som kommer från lådan.
slangen drar jag ut till en tom plastdunk och startar sedan motorn och låter lådan pumpa ut oljan ur tråget till dunken. Stäng av motorn når det kommer luft bubblor i slangen.
Skitig olja
Lossar sedan tråget och rengör det grundligt från skit som ligger i botten. Byter packningen och filtret.
Monterar tillbaka tråget och drar korsvis.
Fyller på ca 2l ny ATF olja och startar sedan motorn igen och låter lådan pumpa ut oljan tills det kommer luftbubblor i slangen. Stänger av och fyller på ca 2l igen och upprepar samma procedur.
Här har jag kört igenom 8l ny olja och fortfarande finns det skitig olja kvar i lådan
Börjar närma sig
Här har jag sköljt lådan med 18liter och känner mig nöjd med färgen på oljan som kommer ut
Tar bort slangen och återmonterar oljekyl röret på lådan fyller på 1,5l för att vara säker på att inte överfylla och startar motorn, drar igenom växel lägena och kontrollerar nivån samt efterfyller till rätt nivå.
Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Man tackar och bockar, jag ska byta olja i min och det kanske inte är så dumt att spola igenom den?
Vet du var man får tag i en oljesticka?
Vet du var man får tag i en oljesticka?
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Köpte min mätsticka på Hedin Bil i Uppsala och den var inte så blodigt dyr om jag minns rätt.
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Lysande! Tack för denna guide! Vilken slang är bäst att koppla loss från oljekylaren? Kan lådan ta stryk om man kör för länge utan olja i den på tomgång när bubblorna kommer? Hur fyller du på olja i lådan igen?
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
bkaer wrote:Lysande! Tack för denna guide! Vilken slang är bäst att koppla loss från oljekylaren? Kan lådan ta stryk om man kör för länge utan olja i den på tomgång när bubblorna kommer? Hur fyller du på olja i lådan igen?
Nu tog jag den från röret på förarsidan av lådan för jag var osäker vilken som var utlopp och retur på den här lådan. I vanliga fall så brukat jag ta returen så oljekylaren ochså spolas ren men nu blev det utloppet från lådan.
Jag har aldrig varit med om att lådorna tagit stryk av det men som med allt annat så tycker nog inte oljepumpen om att gå torr för länge men på tiden det tar från att man ser luft i slangen till det att man är inne i bilen och stänger av hinner inte pumpen gå snustorr. Första Mercan jag spolat på det här viset (första Mercan jag äger med för den delen ) men alla Chevor och Volvon har jag kört på det här viset efter att ha lärt mig det av en gammal Jänke mek som påstod att det var enda sättet att få ur all skitig olja ur lådan.
Fyller gör jag med en smalhalsig tratt genom röret för oljestickan.
Kolla bara upp vad det ska vara för olja till lådan innan du byter så det inte blir knas där.
Viktigt med rätt olja för lång livslängd på lådan tyvärr är ju inte Mercedes speciellt öppna med specarna på oljan
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
"Spola" bort 18 liter olja, ooops, men jag antar att det lönar sig i längden! Vad kan man göra med det bortspolade?
...sålt min AMG E60 T S210 -98 7-sitsig med avtagbar dragkrok.
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
N! wrote:"Spola" bort 18 liter olja, ooops, men jag antar att det lönar sig i längden! Vad kan man göra med det bortspolade?
Titta på oljan i slangen som kommer ut efter 8 liter så är den fortfarande skitig och det är väl mellan 7-8 liter som man får i vid ett vanligt byte läste jag någonstans. 18 liter är i överkant vid 14 liter såg det fint ut men jag skickar gärna i någon liter extra skadad som jag är
Den gamla oljan får agera drivmedel i Mondeo dieseln jag har
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Mycket smart tips får jag säga Ett dyrt sådant med tanke på att 18L plus 8,5L som det går i min låda så är man uppe i runt 3500:- i bara oljekostnad... Men mycket smart.. Borde ju dock gå att rena oljan genom något fint filter så man inte behöver fylla på med ny olja mer än kanske 4L som man kör igenom plus då sen 8,5 liter ny olja eller nått sånt sammanlagt. Får bli att undersöka.. Skall nämligen byta oljan på min nu snart..
C36 AMG -97 Super genom gången.. Färdig för tillfället...v -Såld
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Jo det blir ganska dyrt att byta olja så det får nog bli den vanliga vägen
Men det ska visst vara en oljeplugg i momentomvandlaren på min så man får väl ändå ut det mesta
Men det ska visst vara en oljeplugg i momentomvandlaren på min så man får väl ändå ut det mesta
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Hej!
Ett mycket effektivt sätt, men som flera påpekat blir det dyrt, kanske för dyrt för i mångas ögon.
Jag kom att tänka på en sak; när jag arbetade som maskinist och vi skulle byta olja i vissa maskiner, turbiner och jättestora kuggväxlar bland annat, där det fanns mellan 750-1500l i smörjsystemet använde vi sköljolja först. Det har funnits och kanske ännu finns sköljolja även för förbränningsmotorer.
Om det skulle gå att hitta lämplig sköljolja för ATF så skulle saken ställa sig i ett helt annat läge, jag har för mig att sköljoljan kostade 1/3 eller 1/4 av vad den riktiga oljan kostade.
Ett mycket effektivt sätt, men som flera påpekat blir det dyrt, kanske för dyrt för i mångas ögon.
Jag kom att tänka på en sak; när jag arbetade som maskinist och vi skulle byta olja i vissa maskiner, turbiner och jättestora kuggväxlar bland annat, där det fanns mellan 750-1500l i smörjsystemet använde vi sköljolja först. Det har funnits och kanske ännu finns sköljolja även för förbränningsmotorer.
Om det skulle gå att hitta lämplig sköljolja för ATF så skulle saken ställa sig i ett helt annat läge, jag har för mig att sköljoljan kostade 1/3 eller 1/4 av vad den riktiga oljan kostade.
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Sköljolja vore ju inte fel..
Min har ju iof också en plugg i konvertern så borde få ur det mesta jag med.. Man kan ju dock prova att skölja med bara några liter och tömma konvertern igen då borde man få det hyffsat rent. I alla fall bättre än att inte skölja nått alls. Men är det inte bättre att låta det gammala filtret sitta i när man sköljer?? För annars kör man ju in skit oljan i det nya.. Den skiten som redan sitter i det gammla sitter ju kvar och lite ny skit fångar det nog upp.. Så sätter man i det nya rena när man häller i den nya fräscha oljan... Bara en tanke...
Min har ju iof också en plugg i konvertern så borde få ur det mesta jag med.. Man kan ju dock prova att skölja med bara några liter och tömma konvertern igen då borde man få det hyffsat rent. I alla fall bättre än att inte skölja nått alls. Men är det inte bättre att låta det gammala filtret sitta i när man sköljer?? För annars kör man ju in skit oljan i det nya.. Den skiten som redan sitter i det gammla sitter ju kvar och lite ny skit fångar det nog upp.. Så sätter man i det nya rena när man häller i den nya fräscha oljan... Bara en tanke...
C36 AMG -97 Super genom gången.. Färdig för tillfället...v -Såld
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Jag kör med Agrols Dexron III som man ju ser på förgen av oljan så är det inte original som är bärnstensfärgad som ny så sköljningen kostar inte speciellt mycket men helt klart att det blir tokdyrt om man köper oljan på Mercedes En 20L dunk räcker och blir över om man inte spolar det där lilla extra som jag alltid slösar med.
Pratade med en smörjmedels specialist på Agrol som en säljare på Granngården i Uppsala ringde upp och lät mig diskutera med då min Merca inte fanns med i rekomendationstabellerna. Han sökte febrilt bland oljespecarna från MB och svor över hur man kan vara så hemlig över dom men efter lite letande så kom han fram till att Dexron III höll kvaliten som lådan vill ha men inte som livstidsolja vilken orginal MB 001 989 21 03 10 skulle vara utan med regelbundna byten så det fick bli en 20l dunk av den.
Mailade även OK-Q8 om vilken olja jag skulle använda och fick Dexron III till svar medans MB säger absolut inget annat än deras olja.
Jag provar så får vi se när raset kommer nu växlar den som en gud igen
Pratade med en smörjmedels specialist på Agrol som en säljare på Granngården i Uppsala ringde upp och lät mig diskutera med då min Merca inte fanns med i rekomendationstabellerna. Han sökte febrilt bland oljespecarna från MB och svor över hur man kan vara så hemlig över dom men efter lite letande så kom han fram till att Dexron III höll kvaliten som lådan vill ha men inte som livstidsolja vilken orginal MB 001 989 21 03 10 skulle vara utan med regelbundna byten så det fick bli en 20l dunk av den.
Mailade även OK-Q8 om vilken olja jag skulle använda och fick Dexron III till svar medans MB säger absolut inget annat än deras olja.
Jag provar så får vi se när raset kommer nu växlar den som en gud igen
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
På Åke Eriksson i Luleå uppgav han att det ska vara en speciell olja i min tiptronic låda, bla en Shell och en Mobil som hette ATF 3353 (helsyntet) och en 20 liters skulle kosta 3500kr men jag skulle få den för 2800kr men får nog tag i den hos Skoogs bränsle AB till lite reducerat pris men han säljer bara 20 liters dunkar
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
Jag hade ju uppe denna tråden för ett tagsen men blev inte mycket klokare...
viewtopic.php?f=30&t=52859
Sökte info på all världens forum.. Var man än läser så får man olika info...
viewtopic.php?f=30&t=52859
Sökte info på all världens forum.. Var man än läser så får man olika info...
C36 AMG -97 Super genom gången.. Färdig för tillfället...v -Såld
Re: Mitt sätt att byta olja i automatlådan
crjs wrote:Jag hade ju uppe denna tråden för ett tagsen men blev inte mycket klokare...
viewtopic.php?f=30&t=52859
Sökte info på all världens forum.. Var man än läser så får man olika info...
Ja det är riktigt lurigt :(
Men som jag förstått det så ska oljan klara specen MB 236.12 och då blir det genast mycket lättare om det stämmer?
Tex Q8 Auto 15 är specad MB 236.12 a 671,25:- för 20liter på Swedol
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests