Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
mbsuv
Prospect
Prospect
Posts: 41
Joined: Wed 04 Jan, 2012 22:23
Location: Uppsala län

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby mbsuv » Sat 01 Sep, 2012 21:09

Tätade läckande rör och fyllde i en burk kylspray från biltema (R134)
har fungerat perfekt hela sommaren.

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Thomas SE » Sat 27 Jul, 2013 17:23

Hej
Så här ser mitt AC-problem ut:
1 Det blir ganska mycket vatten under bilen efter parkering även när det är så pass kallt ute att AC:n egentligen inte borde behövas.
2 AC:n funkar jättebra och med full effekt tills s den plötsligt bara lägger av och det kommer ljummen luft.
3 Ibland funkar AC:n inte alls (oftare när det är riktigt varmt ute)
4 Det verkar som att AC:n har lättast att sluta funka ju mer man pressar den/behöver den.
Har nollställt felkoderna på displayen (kod 1230) utan skillnad.
Mycket tacksam för alla tips om någon känner igen problemet.
Mvh
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby torake » Sat 27 Jul, 2013 18:32

Dålig fjong på den elektriska kylfläkten gör att AC:n slutar kyla så fort kondensorn blivit varm. Kan det vara fallet? Har du en sådan med två kylfläktar där den ena driver den andra via en liten rem?

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Håkan J » Thu 01 Aug, 2013 10:02

Thomas SE wrote:Hej
Så här ser mitt AC-problem ut:
1 Det blir ganska mycket vatten under bilen efter parkering även när det är så pass kallt ute att AC:n egentligen inte borde behövas.
2 AC:n funkar jättebra och med full effekt tills s den plötsligt bara lägger av och det kommer ljummen luft.
3 Ibland funkar AC:n inte alls (oftare när det är riktigt varmt ute)
4 Det verkar som att AC:n har lättast att sluta funka ju mer man pressar den/behöver den.
Har nollställt felkoderna på displayen (kod 1230) utan skillnad.
Mycket tacksam för alla tips om någon känner igen problemet.
Mvh


Det du beskriver kan bero att du kan ha fått fukt i systemet så expansionsventilen fryser. Symptom på detta är
att AC:n kyler ett tag och sen lägger av och det blåser varmt. Då kommer ingen vätska in i evaporatorn p.g.a isproppen
i expansionsventilen. Läs ut sensorvärdena på displayen när detta händer och kolla position 5 som är evaporatortempen.
Den bör ligga mellan 2-6 grader när det funkar som det ska. Hur man gör det beror på vilken klima du har. Men oftast trycker man in
vänstra Auto sen håller Rest intryckt till 1 syns till vänster. Sen är det bara att bläddra genom värdena med höger och vänster Auto
Stiger tempen där när det börjar blåsa varmt så kan felet vara det jag beskrev.
Då måste du tömma systemet och säkert byta torkfilter innan ny fyllning.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Thomas SE » Thu 01 Aug, 2013 10:26

Jättebra tips... tack!
Beställde i förrgår en tempgivare till evaporatorn som jag ska hämta idag och montera i kväll. Hoppas bytet blir lika lätt som beskrivits tidigare. Blir ett bra första försök men är dock lite inställd på att det blir 700 spänn åt h...vete. Om det funkar blir jag jätteglad men räknar med att få nackspärr av den roliga arbetsställningen nere vid gaspedalen. Återkommer med vad utfallet blir.
MEN är det ingen som vet om w220 har magnetkoppling lr ej och i så fall varför hörs inget klick när den slår till och från...
Mvh
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Håkan J » Thu 01 Aug, 2013 10:48

Thomas SE wrote:Jättebra tips... tack!
Beställde i förrgår en tempgivare till evaporatorn som jag ska hämta idag och montera i kväll. Hoppas bytet blir lika lätt som beskrivits tidigare. Blir ett bra första försök men är dock lite inställd på att det blir 700 spänn åt h...vete. Om det funkar blir jag jätteglad men räknar med att få nackspärr av den roliga arbetsställningen nere vid gaspedalen. Återkommer med vad utfallet blir.
MEN är det ingen som vet om w220 har magnetkoppling lr ej och i så fall varför hörs inget klick när den slår till och från...
Mvh


Har kollat i EPC och det ser ut som att kompressorn i W220 inte har magnetkoppling utan
snurrar hela tiden. Isf borde den finnas som reservdel och det gör det inte
Glömde skriva också att ett ytterligare symptom på att det kan vara att expansionventilen fryser igen är
att om man parkerar och stänger av bilen en stund då AC:n slutar kyla och den funkar och kyler igen när man startar
efter att tag så beror ju det på att isproppen löst upp sig och det kyler ett tag tills det fryser nästa gång.



Image
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Thomas SE » Thu 01 Aug, 2013 17:50

Första rapport:
Tempgivaren är nu utbytt och jag tror att problemet är löst men osvuret är bäst. Anledningen att jag tror att problemet är löst är att:
1. Det går att pressa AC utan att den lägger av
2. Det blir mycket mindre vatten under bilen nu
3. Det går att sätta på och av AC (med EC-knappen och med 0-läget) och den gör precis som jag säger varje gång.
4. Felkoden 1230 kommer inte tillbaka efter felradering vilket den tvångsmässigt gjorde förut.
MEN som sagt det är ju inte precis varmt ute (19C) så det verkliga testet kommer till helgen då det tydligen ska bli uppåt 30C. Återkommer med slutrapport då.

F.ö. verkar det som jag inte har någon magnetkoppling på min w220. Man hör att kompressorn jobbar när man sätter på AC men den verkar styras på något annat sätt än med till/från via magnetkoppling. Antagligen (pytte-)lite bättre w220-komfort till priset av jättemycket större och mera svårkollad felkälla. Dessutom måste det ju vara större risk att kompressorn skär ihop om om kylmediet läcker ut och kompressorn tvingas snurra utan medium/olja. Då kontamineras hela AC-systemet med metallspån i hela systemet och allt måste sköljas eller bytas ut - bra va'?
Stort TACK för alla tips...
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby torake » Thu 01 Aug, 2013 17:57

Om den inte har magnetkoppling så lär den ha variabelt deplacement, så den snurrar men pumpar inget eller nästan inget.

Image

Lite onödigt på nordliga marknader, att kompressorn snurrar men inte pumpar från oktober till mars.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Håkan J
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2406
Joined: Fri 21 Oct, 2005 14:57
Location: Stockholm
Contact:

Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)

Postby Håkan J » Thu 01 Aug, 2013 18:44

Thomas SE wrote:Första rapport:
Tempgivaren är nu utbytt och jag tror att problemet är löst men osvuret är bäst. Anledningen att jag tror att problemet är löst är att:
1. Det går att pressa AC utan att den lägger av
2. Det blir mycket mindre vatten under bilen nu
3. Det går att sätta på och av AC (med EC-knappen och med 0-läget) och den gör precis som jag säger varje gång.
4. Felkoden 1230 kommer inte tillbaka efter felradering vilket den tvångsmässigt gjorde förut.
MEN som sagt det är ju inte precis varmt ute (19C) så det verkliga testet kommer till helgen då det tydligen ska bli uppåt 30C. Återkommer med slutrapport då.

F.ö. verkar det som jag inte har någon magnetkoppling på min w220. Man hör att kompressorn jobbar när man sätter på AC men den verkar styras på något annat sätt än med till/från via magnetkoppling. Antagligen (pytte-)lite bättre w220-komfort till priset av jättemycket större och mera svårkollad felkälla. Dessutom måste det ju vara större risk att kompressorn skär ihop om om kylmediet läcker ut och kompressorn tvingas snurra utan medium/olja. Då kontamineras hela AC-systemet med metallspån i hela systemet och allt måste sköljas eller bytas ut - bra va'?
Stort TACK för alla tips...


Tur att det ändå var så enkelt fel
Hoppas på att det fortsätter att funka som det ska nu då.
Image

Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar

W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283

SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828



Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests