Ja. Ska försöka plottra ihop hur en AC-anläggning fungerar samt alla dess komponenters funktioner osv...
De 4 grundstenarna i en luftkonditionering är följande: Kompressor, Kondensor, Strypventil samt Förångare. Den 5:e grundstenen är köldmediet.
Vi börjar i kedjan. I Kompressorn komprimeras Köldmediet som är i gasform. Denna nu varma gas leds via en s.k Hetgasledning till kondensorn, där gasen kyls och övergår till vätskeform, under ett högt tryck. Beroende på vilken temperatur när övergången gas-vätska sker bestäms även trycket därefter (mättnadstemperatur), vi får en mättad vätska, i kylteknikterm kallat "kondenseringstryck". Blir trycket för högt känner en givare av detta (i Mercor sitter denna på torkfiltret) och startar kondensorfläkten för att sänka mättnadstemperaturen. Det nu flytande köldmediet passerar torkfiltret där ev. orenheter och fukt filtreras bort, och tar sin väg mot expansionsventilen, som har till uppgift att strypa ner det höga vätsketrycket, detta framtvingar en trycksänkning och fasövergång vätska-gas till förångaren, här bestäms trycket utifrån den mättade gasens temperatur (Kylterm: Förångningstryck). Bäst verkningsgrad ges om det är gas bara sista centimetrarna i förångaren, då har man korrekt kylning. Varför det blir kallt är för att då vätskan expanderas till gas så tas det upp en massa värmeenergi från luften. Den nu expanderade gasen går tillbaka till kompressorn via "suggasledningen", komprimeras, kondenseras av och i samma veva har vi ett högt tryck igen.
Nu är cirkeln sluten.
Överhettning resp underkylning är differansen mellan mättnadstempen och utloppet från förångare resp kondensor. Mättnadstemperaturen är vid det stadie då mediat är mättat vid ett specifikt tryck, dvs ligger på den hårfina gränsen mellan gas och vätska., vissa medier har s.k "Glide" dvs olika mättnadstemperaturet för gas resp vätska vid specifika tryck. Detta uppstår då man blandar olika köldmedier för att få fram ett nytt media med andra egenskaper.
Lågtryckspressostaten ser till att slå ifrån kompressorn om suggastrycket blir för lågt, för att undvika att kompressorn går ner i vakuum eller att skydda mot köldmediebrist etc.
Högtryckspressostaten ser till att slå ifrån kompressorn vid för högt tryck för att inte spränga systemet
Fläktpressostat finns för att hålla en vettig trycknivå i högtrycksdelen samt erhålla en rimlig underkylning.
Många stationära system har magnetventiler som sitter på högtryckssidan, för att lätt kunna stänga igen och låta kompressorn suga hem kvarvarande gas från förångaren och stanna av på lågtrycksvakten (andra uppgiften för lågtrycksvakten) när det är kallt nog för applikationen, denna mv styrs oftast av en termostat.
Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
- Mercafreaket
- Guru
- Posts: 9639
- Joined: Mon 12 May, 2003 18:16
- Location: Tavelsjö (Västerbotten)
- Contact:
Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
'83 Patrik Nilsson
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Nuvarande åkdon: '79 Honda CB750K (besiktigad för evigt) + en bunt mopeder
'06 BMW 525 MAD
'88 230CE (My Darling) http://www.garaget.org/?car=25739 On the road again. Över 400'Km
'99 C180 Classic endast 11.000 mil
Tjänstesnurra '21 W640 116CDI
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
(Ursäkta om jag fortsätter Mercafreakets utmärkta beskrivning med några egna erfarenheter)
Dyrare bilar har kompressor med variabel geometri. Kompressorn snurrar
alltid, men vid lågt kylbehov är belastningen liten.
Billigare bilar har en kompressor som slår till/från baserat på kylbehovet.
Inga anläggningar är absolut täta. Gasen läcker ut molekyl för molekyl.
Det tar några år. Man märker det med att kyleffekten sjunker.
Så småningom aktiveras tryckvakten och kompressorn aktiveras inte.
Tillsammans med kylmediat cirkulerar kylkompressorolja. Vid akuta läckage
försvinner den tillsammans med kylmediat. Att då enbart efterfylla utan att
noga undersöka orsaken är dumdristigt och kan resultera i en katastrof där
kompressorn skär.
Vanligt är stenskott i radiatorn (Tack för att bilarna idag ofta har grillar
utan skyddsnät). Vid läckaget bildas en fet fläck av kompressorolja. Ofta
hittar man orsaken ganska lätt.
Vid återfyllning försöker man först tömma systemet
på ev resterande kylmedia/olja. Därefter fyller man med kompressorolja med
UV-reagent färgämne + kylmedia. (Det finns tabeller för mängder
hos AC-firmorna.) En UV-lampa hålles i beredskap.
Om inget läckage kan detekteras fylls systemet till fulltryck (som noteras).
Bilen lämnas över natten, och nästa morgon konstrolleras trycket.
Är det OK lämnas bilen till kund.
Dyrare bilar har kompressor med variabel geometri. Kompressorn snurrar
alltid, men vid lågt kylbehov är belastningen liten.
Billigare bilar har en kompressor som slår till/från baserat på kylbehovet.
Inga anläggningar är absolut täta. Gasen läcker ut molekyl för molekyl.
Det tar några år. Man märker det med att kyleffekten sjunker.
Så småningom aktiveras tryckvakten och kompressorn aktiveras inte.
Tillsammans med kylmediat cirkulerar kylkompressorolja. Vid akuta läckage
försvinner den tillsammans med kylmediat. Att då enbart efterfylla utan att
noga undersöka orsaken är dumdristigt och kan resultera i en katastrof där
kompressorn skär.
Vanligt är stenskott i radiatorn (Tack för att bilarna idag ofta har grillar
utan skyddsnät). Vid läckaget bildas en fet fläck av kompressorolja. Ofta
hittar man orsaken ganska lätt.
Vid återfyllning försöker man först tömma systemet
på ev resterande kylmedia/olja. Därefter fyller man med kompressorolja med
UV-reagent färgämne + kylmedia. (Det finns tabeller för mängder
hos AC-firmorna.) En UV-lampa hålles i beredskap.
Om inget läckage kan detekteras fylls systemet till fulltryck (som noteras).
Bilen lämnas över natten, och nästa morgon konstrolleras trycket.
Är det OK lämnas bilen till kund.
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Att börja gräva i en Mercedes tar lång tid och kräver tålamod.
Själv höll jag på med parkeringsbromsen flera dagar pga att
wiren hoppat ur sitt fäste.
Skräckfilm om A/C Evaporator (kylaren) Mercedes-Benz...
http://www.youtube.com/watch?v=nVQXTbNvsuY
Själv höll jag på med parkeringsbromsen flera dagar pga att
wiren hoppat ur sitt fäste.
Skräckfilm om A/C Evaporator (kylaren) Mercedes-Benz...
http://www.youtube.com/watch?v=nVQXTbNvsuY
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Har en W124 från 1989 där kylan lagt av. Funkade bra förra sommaren men i år kyler den inte. Freonen är nog av den gamla typen så åker jag till en AC-firma snackar vi om konvertering=dyrt. Nån som vet vad det kan kosta? Ev kan ju något ha gått sönder och måste bytas och det är det väl troligen inte värt.
Något man kan kolla själv?
Finns det påfyllningssatser att köpa på tex e-bay med gamla typen av freon? Jo jag vet att det inte är tillåtet men man kan ju fråga i alla fall.
Något man kan kolla själv?
Finns det påfyllningssatser att köpa på tex e-bay med gamla typen av freon? Jo jag vet att det inte är tillåtet men man kan ju fråga i alla fall.
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Hej. Om du är bra på engelska så finns en förklaring
på hur man ändrar gammal gas till modern gas.
How to convert your old R-12 to R-134a...
http://www.youtube.com/watch?v=5Q0sMQJre60
på hur man ändrar gammal gas till modern gas.
How to convert your old R-12 to R-134a...
http://www.youtube.com/watch?v=5Q0sMQJre60
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Om A/C systemet är "luftfyllt" måste systemet
vakuumpumpas innan det fylls med R134a...
http://www.youtube.com/watch?v=F5w3lR88 ... re=related
vakuumpumpas innan det fylls med R134a...
http://www.youtube.com/watch?v=F5w3lR88 ... re=related
- Starscream
- Guru
- Posts: 6161
- Joined: Sun 31 Jul, 2005 00:10
- Location: Västernorrland - Ångermanland - Sollefteå
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Eskilstuna wrote:Att börja gräva i en Mercedes tar lång tid och kräver tålamod.
Själv höll jag på med parkeringsbromsen flera dagar pga att
wiren hoppat ur sitt fäste.
Skräckfilm om A/C Evaporator (kylaren) Mercedes-Benz...
http://www.youtube.com/watch?v=nVQXTbNvsuY
Tog ju bara 7 minuter att demontera
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Min A/C har aldrig fungerat eftersom kompressorn står still.
Funderar på att tvångsmata den med 12 volt. Vad är risken?
http://www.youtube.com/watch?v=etTLXqzs ... re=related
Funderar på att tvångsmata den med 12 volt. Vad är risken?
http://www.youtube.com/watch?v=etTLXqzs ... re=related
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Nu har jag tvångsmatat A/C kompressorn
med 12V 4A. Första gången hände inget.
Andra gången började kopplingen att gnissla.
Tredje gången började kompressorn rotera.
Vågade bara köra några sekunder eftersom
jag saknade skyddsglasögon.
Kopplingen rasslar så det är nog dags för
lite smörjmedel. Borde nog smörja med
något som inte brinner. Tacksam för förslag.
med 12V 4A. Första gången hände inget.
Andra gången började kopplingen att gnissla.
Tredje gången började kompressorn rotera.
Vågade bara köra några sekunder eftersom
jag saknade skyddsglasögon.
Kopplingen rasslar så det är nog dags för
lite smörjmedel. Borde nog smörja med
något som inte brinner. Tacksam för förslag.
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Eskilstuna wrote:Nu har jag tvångsmatat A/C kompressorn
med 12V 4A. Första gången hände inget.
Andra gången började kopplingen att gnissla.
Tredje gången började kompressorn rotera.
Vågade bara köra några sekunder eftersom
jag saknade skyddsglasögon.
Kopplingen rasslar så det är nog dags för
lite smörjmedel. Borde nog smörja med
något som inte brinner. Tacksam för förslag.
Var på en bildemontering i tisdags och gick då förbi en 20m lång hylla proppfull med AC-kompressorer från golv till tak. Lagabasen har 500 kompressorer till t.ex. E-klass från olika årgångar. Priser från 1000kr och upp. Där kan man nog hitta något som både roterar och är tätt. Eller?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Eskilstuna
- Seriös Hemmamekare
- Posts: 110
- Joined: Sun 30 Aug, 2009 11:31
- Contact:
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Om man köper en begagnad A/C kompressor så måste systemet vakuumpumpas
och detta är nog ganska svårt. Enklast är nog att köpa en flaska R134a med olja
och hoppas att allt fungerar. Det lär också finnas R134a med tätningsmedel.
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Systemet måste vakuumsugas innan fyllning efter att man haft systemet öppet. Även att rekommendera ett byte av torkfiltretEskilstuna wrote:
Om man köper en begagnad A/C kompressor så måste systemet vakuumpumpas
och detta är nog ganska svårt. Enklast är nog att köpa en flaska R134a med olja
och hoppas att allt fungerar. Det lär också finnas R134a med tätningsmedel.
MB 220 cdi -99
Volvo 144 turbodiesel -73
Volvo 144 turbodiesel -73
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
jag har hittat en läcka på slangen som går från torkfiltret, som jag ska byta o sedan fylla systemet själv. läckan är så liten så det är fortfarande tryck i systemet, tänkte sedan vacumsuga med en oljesug (proffsmodel med manometer) och sedan fylla.
vet någon möjligtvis hur mycket som går i en CLK -98
vet någon möjligtvis hur mycket som går i en CLK -98
Re: Så fungerar din AC-anläggning (Generell)
Ang att fiffla med AC själv, om du kör i propan, Ebay-gas, kylspray osv, och sedan kommer till mig när det inte fungerar, och jag sedan återvinner din gas, så har jag kontaminerat hela min laddning med gas, och måste byta ut allt.
Det är både trist och dyrt. Om ni ska åka till oss som jobbar med detta, berätta då om du har främmande saker i systemet!
Handen på hjärtat så är det ju inte så dyrt att åka till en AC-verkstad och få en professionell behandlning av ditt system, c:a 1000 kr och då får du även veta om något annat är fel!
Det är både trist och dyrt. Om ni ska åka till oss som jobbar med detta, berätta då om du har främmande saker i systemet!
Handen på hjärtat så är det ju inte så dyrt att åka till en AC-verkstad och få en professionell behandlning av ditt system, c:a 1000 kr och då får du även veta om något annat är fel!
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 24 guests