Demontera framskärmar w124

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
henrikh
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1260
Joined: Tue 04 Oct, 2005 15:25
Location: Sthlm

Demontera framskärmar w124

Postby henrikh » Mon 17 May, 2010 17:40

Tja, tänkte lägga upp lite bilder från helgen som kan vara till hjälp för den som vill förebygga rost i skärmarna.

Jag låg sömnlös över en ful bubbla i ena framskärmen och tog mod till mig (och en hylsnyckelssats) och skruvade av framskärmen för att rädda bilen från rost. Förutom hylsnycklar kan en liten skiftnyckel vara bra att ha för att komma åt skruvar från motorrummet som sitter trångt till.

Ta ut sidoblinkers (dra den framåt, skruva av lamphållaren), framblinkers och plastlisten.
Image

Skruven under framblinkaren är lite knepig att komma åt, jag lyfte upp min strålkastare och skruvade av torkararmen, en liten mutter under locket längst ner. Jag lindade några varv tejp på hylsan för att inte repa dörren när skruvarna där skulle av. Eventuellt kan man behöva dra dörren utåt mot sig för att komma åt.
Image

Man kan hissa upp bilen för att komma åt skruven som håller skärmen i stötfångaren men när jag satte ihop det märkte jag att det inte behövdes. Man känner skruven med handen, den sitter i en fåra. När den är väck ska man dra ner stötfångaren och skruva av skruven där.
Image

Vid ihopsättandet kan det ramla av små metallbrickor som ligger löst i fårorna på bilden. Det bästa var att skruva väldigt försiktigt för att få gäng och sen dra åt. Man ser på bilden att smuts, salt och sk-t samlas på en liten gummilist. Uppskattningsvis låg där 5-6 matskedar lort. Inget bra alls.
Image

Äcklig rost som kryper upp på våra fina framskärmar.
Image

Jag är ingen expert på det här med rost och färger men slipade bort med en dremel och sandpapper. Lade på nån rostätare/omvandlare och sen en zinkprimer. Efter det en dusch med originallacken över. Efter det en j-vla massa rostskyddsmedel. Jag passade på att rostskydda längs kanter och skarvar på bilens innanmäte också. Runt skruvhålen vid nedre listen såg det lite rostigt ut.
Image

Så här blev det sen, ett 3mm stort rosthål som borttrollat med pp100. Visar med de illustrativa strecken var jag lade rostskyddet. Förhoppningsvis kan rosten hålla sig borta i några år till. :-)
Image


Ihopsättning

Skruva försiktigt i skruvarna mot motorrummet
Dra i skruven under skärmkanten
Dra i skruven mot stötfångaren, undertill
Dra i skruven med plåten under strålkastaren. Den lilla som sitter mot blinkersen. Kan bli pillrigt.
Dra i skruvarna mot strålkastaren.
Dra i resten, vid dörren och nere under listen.
300E - 88
200 - 88 skrotad

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests