Så här monterar man parkeringshjälp på W202 m.fl. Alla bilderna går att klicka på för att se en större version.
Oavsett om man köpt ett billigt eller dyrare kitt, är det en bra idé att testa att det går att koppla in elektriskt och att alla sensorer funkar innan man börjar borra sönder stötfångaren.
Kittet består av styrenhet, display och fyra sensorer. Den gula multimetern hör inte till, den använde jag för att kolla att jag har ström och rätt polaritet till styrenheten.
Man kopplar in kittets strömmatning på backljuset, antingen i kabelhärvan till dragkroken eller som jag i härvan till höger baklampa. Det gör att den går igång när man lägger i backen. Om kittet inte har en egen strömbrytare för av/på, sätt en extra strömbrytare så att du kan stänga av den om du t.ex. skall dra släp. Jag tänker sätta styrenheten här bakom klädseln, det finns lite plats bakom tanklocket.
Om allt funkar så långt är det bara att ta dän stötfångaren. Börja med att ta bort tröskeln bak så att du kan vika undan klädseln. Sedan är det 5 muttrar stl 13mm. Fästena är 26,20 och 23 i sprängskissen. Sen häktas stötfångaren loss framme vid hjulhusen och sedan är det bara att rycka den bakåt. WIS säger att man ska ta hjälp av en kompis så att man inte repar stötfångaren, har man ingen kompis lägger man en matta under bilen bakom varje bakhjul, för stötfångaren är lite ostyrig när den släpper från främre fästena, 95 i bilden.
Skumbitarna 14 och 19 går att ta loss från stötfångaren, men de andra skumbitarna kräver omfattande demontering. Jag ville routa kablarna bakom skummet, men har man en lång borr går det lika bra att dra kablarna rakt genom skummet. Strunta i så fall i nästa steg, som är att lossa den lackerade kåpan 56 från stötfångaren. Det gör du genom att pilla bort 4 metallklips, 62 med t.ex en morakniv, och sedan med samma morakniv pular man ut de 42 plasttungorna successivt till dess kåpan är tillräckligt lös. Mät och märk sedan ut var sensorerna skall sitta.
Sensorerna i mitt kitt var lite vinklade, som bilden nedan, så det passade utmärkt att sätta dem under mitten på plastkåpan. De skall sitta på 40 till 50 cm höjd, så jag satte dem så att från sensorns övre kant till knixen på kåpan 56 är det 5mm. Har man originalfjädring kan man sätta dem lite längre ned på kåpan, mät på bilen!
De två yttersta sensorerna skall sitta 10-15cm från ytterkanten på bilen enligt instruktionerna, men där krockar de med fästena till stötfångaren, nummer 23 och 26 i sprängskissen, så man får sätta dem lite längre ut.
Med mitt kitt följde en 22,5mm hålsåg som funkade utmärkt. men jag rekommenderar att tejpa med maskeringstejp 4-5cm brett runt hålet man ska borra utifall att man slinter, så man inte repar den.
När alla hålen är borrade för sensorerna, borra hålen genom skummet för kablarna till de två inre sensorerna om du inte tog loss den lackerade kåpan. Borra snett nedåt så att kablarna kommer ut under det stötupptagande skummet, och skär ut så att inte kablarna hamnar mellan skummet och bilens balk, då kläms de sönder vid islag. I hörnstyckena kan man skära ut med kniv.
Märk kablarna vid kontakten till styrenheten A-D, så du inte tappar bort vilken som är vilken när kablarna är routade in i bilen. Trä sedan på en halvmeter krympslang eller tejpa halvmetern närmast stötfångaren, för härvan ska gå förbi ett par vassa kanter in i bilen.
Nästa steg är att dra kabel till displayen, jag drog upp den genom högtalargallret eftersom jag ville ha displayen på hatthyllan där man ser den i backspegeln. På en kombi hade jag nog försökt fästa den i taket, då får man använda något starkare än den dubbelhäftande tejpen som följer med. Displayen är tänkt att monteras fram i bilen, så man får kasta om sensorerna A-D så att höger blir vänster och omvänt, annars tänds lysdioderna på "fel" sida.
När allt är på plats petar man in styrenheten där den skall ligga och binder upp kablarna så att de inte fastnar i gångjärnet till bagageluckan eller något annat som rör på sig. En sista grej att tänka på är att på sedanen så lyser bagegerumsbelysningen fast luckan är stängd om man tagit bort plasttröskeln. Jag har blivit lurad av det förut, inte så kul när bilen är strömlös på morgonen. Om du tar bort tröskeln, koppla också ur kablarna till bagagerumslampan.
Jag har kört med det billigaste kittet jag kunde hitta, det har funkat bra hittills. Lycka till.
Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/S210
Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/S210
Last edited by torake on Fri 08 Jul, 2011 01:30, edited 1 time in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
mycket bra beskrivning.
mvh
mvh
w201 2.0 diesel -85
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
Häller med Bra beskrivet
- Winis Mbsca
- Site Admin
- Posts: 6380
- Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
- Location: Tomelilla, Skåne
- Contact:
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
Var köpte du kittet?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
Detta köpte jag på ebay, men conrad.se har ett liknande kitt (inte exakt likadana sensorer) för bra pris just nu såg jag.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
Nu monterar jag ett likadant kit på min S210. Skillnaden är att sensorerna är silverfärgade och ingen display, ska bara ha en pipare, dold.
Riggat för att testa kittet innan man börjar göra större åverkan på bilen...
Här tar jag ström, den grå-gula kabeln till backljuset är åtkomlig med ett minimum av åverkan på kabelhärvorna.
Fortsättning följer.
Riggat för att testa kittet innan man börjar göra större åverkan på bilen...
Här tar jag ström, den grå-gula kabeln till backljuset är åtkomlig med ett minimum av åverkan på kabelhärvorna.
Fortsättning följer.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp
Bakre stötfångaren behöver inte dissikeras, den är förberedd för parktronic, urtag finns i det stötupptagande skummet. Bara att märka upp på utsidan mitt för urtagen och borra. Höger ytter sensor är här redan monterad.
Så följer jag mina egna instruktioner och tejpar första halvmetern trippla varv så att den skall klara genomföringen.
Fortsättning följer. Hittade ett otäckt lacksläpp under stötfångaren som måste åtgärdas i morgon när det är ljust.
Så följer jag mina egna instruktioner och tejpar första halvmetern trippla varv så att den skall klara genomföringen.
Fortsättning följer. Hittade ett otäckt lacksläpp under stötfångaren som måste åtgärdas i morgon när det är ljust.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/
Så var det klart.
Här sitter styrenheten:
Och här är allt man normalt ser av systemet:
Härnäst ska det monteras på en W208. Inte missa.
Här sitter styrenheten:
Och här är allt man normalt ser av systemet:
Härnäst ska det monteras på en W208. Inte missa.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/
Här en installation på W208 jag lade sista handen vid idag.
Sensorerna skall sitta i listen så slipper man förstöra själva kofångaren (kostar över 6000 exkl lackering om man skulle göra fel eller ångra sig). Blev därför inte lika bra som på W210 med detta kitt med vinklade sensorer, skall helst vara raka, små sensorer till denna.
Här inne, ovanpå vakuumpumpen fanns det plats för styrenheten. vitgul kabel till backljuset passerar också i närheten på väg till luckan.
Misslyckades lite med att hitta ett bra sätt att routa kabeln, skulle ha rivit ur hatthyllan för att kunna ta upp hål på ett mer diskret ställe. Men där sitter iallafall displayen. Frugan har alltid på hög musik även när hon backar så hon behöver blinkande lysdioder.
Är på det stora hela minst nöjd med denna installation, blev bäst på S210an tycker jag, men nu kanske man undviker att hon trycker in några fler dörrar på mina andra bilar...
Sensorerna skall sitta i listen så slipper man förstöra själva kofångaren (kostar över 6000 exkl lackering om man skulle göra fel eller ångra sig). Blev därför inte lika bra som på W210 med detta kitt med vinklade sensorer, skall helst vara raka, små sensorer till denna.
Här inne, ovanpå vakuumpumpen fanns det plats för styrenheten. vitgul kabel till backljuset passerar också i närheten på väg till luckan.
Misslyckades lite med att hitta ett bra sätt att routa kabeln, skulle ha rivit ur hatthyllan för att kunna ta upp hål på ett mer diskret ställe. Men där sitter iallafall displayen. Frugan har alltid på hög musik även när hon backar så hon behöver blinkande lysdioder.
Är på det stora hela minst nöjd med denna installation, blev bäst på S210an tycker jag, men nu kanske man undviker att hon trycker in några fler dörrar på mina andra bilar...
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/
Bra beskrivning
Men det ja undrade va om nån ha provat biltemas parkeringsensor kitt?
Men det ja undrade va om nån ha provat biltemas parkeringsensor kitt?
w123 -79 om606 mynä 600hk
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 25 guests