Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/S210

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/S210

Postby torake » Tue 06 Jul, 2010 23:49

Så här monterar man parkeringshjälp på W202 m.fl. Alla bilderna går att klicka på för att se en större version.

Oavsett om man köpt ett billigt eller dyrare kitt, är det en bra idé att testa att det går att koppla in elektriskt och att alla sensorer funkar innan man börjar borra sönder stötfångaren.
Image
Kittet består av styrenhet, display och fyra sensorer. Den gula multimetern hör inte till, den använde jag för att kolla att jag har ström och rätt polaritet till styrenheten.

Man kopplar in kittets strömmatning på backljuset, antingen i kabelhärvan till dragkroken eller som jag i härvan till höger baklampa. Det gör att den går igång när man lägger i backen. Om kittet inte har en egen strömbrytare för av/på, sätt en extra strömbrytare så att du kan stänga av den om du t.ex. skall dra släp. Jag tänker sätta styrenheten här bakom klädseln, det finns lite plats bakom tanklocket.
Image

Om allt funkar så långt är det bara att ta dän stötfångaren. Börja med att ta bort tröskeln bak så att du kan vika undan klädseln. Sedan är det 5 muttrar stl 13mm. Fästena är 26,20 och 23 i sprängskissen. Sen häktas stötfångaren loss framme vid hjulhusen och sedan är det bara att rycka den bakåt. WIS säger att man ska ta hjälp av en kompis så att man inte repar stötfångaren, har man ingen kompis lägger man en matta under bilen bakom varje bakhjul, för stötfångaren är lite ostyrig när den släpper från främre fästena, 95 i bilden.
Image
Skumbitarna 14 och 19 går att ta loss från stötfångaren, men de andra skumbitarna kräver omfattande demontering. Jag ville routa kablarna bakom skummet, men har man en lång borr går det lika bra att dra kablarna rakt genom skummet. Strunta i så fall i nästa steg, som är att lossa den lackerade kåpan 56 från stötfångaren. Det gör du genom att pilla bort 4 metallklips, 62 med t.ex en morakniv, och sedan med samma morakniv pular man ut de 42 plasttungorna successivt till dess kåpan är tillräckligt lös. Mät och märk sedan ut var sensorerna skall sitta.
Image
Sensorerna i mitt kitt var lite vinklade, som bilden nedan, så det passade utmärkt att sätta dem under mitten på plastkåpan. De skall sitta på 40 till 50 cm höjd, så jag satte dem så att från sensorns övre kant till knixen på kåpan 56 är det 5mm. Har man originalfjädring kan man sätta dem lite längre ned på kåpan, mät på bilen!
Image

De två yttersta sensorerna skall sitta 10-15cm från ytterkanten på bilen enligt instruktionerna, men där krockar de med fästena till stötfångaren, nummer 23 och 26 i sprängskissen, så man får sätta dem lite längre ut.
Image

Med mitt kitt följde en 22,5mm hålsåg som funkade utmärkt. men jag rekommenderar att tejpa med maskeringstejp 4-5cm brett runt hålet man ska borra utifall att man slinter, så man inte repar den.
När alla hålen är borrade för sensorerna, borra hålen genom skummet för kablarna till de två inre sensorerna om du inte tog loss den lackerade kåpan. Borra snett nedåt så att kablarna kommer ut under det stötupptagande skummet, och skär ut så att inte kablarna hamnar mellan skummet och bilens balk, då kläms de sönder vid islag. I hörnstyckena kan man skära ut med kniv.
Image
Märk kablarna vid kontakten till styrenheten A-D, så du inte tappar bort vilken som är vilken när kablarna är routade in i bilen. Trä sedan på en halvmeter krympslang eller tejpa halvmetern närmast stötfångaren, för härvan ska gå förbi ett par vassa kanter in i bilen.
Image

Nästa steg är att dra kabel till displayen, jag drog upp den genom högtalargallret eftersom jag ville ha displayen på hatthyllan där man ser den i backspegeln. På en kombi hade jag nog försökt fästa den i taket, då får man använda något starkare än den dubbelhäftande tejpen som följer med. Displayen är tänkt att monteras fram i bilen, så man får kasta om sensorerna A-D så att höger blir vänster och omvänt, annars tänds lysdioderna på "fel" sida.
Image
När allt är på plats petar man in styrenheten där den skall ligga och binder upp kablarna så att de inte fastnar i gångjärnet till bagageluckan eller något annat som rör på sig. En sista grej att tänka på är att på sedanen så lyser bagegerumsbelysningen fast luckan är stängd om man tagit bort plasttröskeln. Jag har blivit lurad av det förut, inte så kul när bilen är strömlös på morgonen. Om du tar bort tröskeln, koppla också ur kablarna till bagagerumslampan.

Jag har kört med det billigaste kittet jag kunde hitta, det har funkat bra hittills. Lycka till.
Last edited by torake on Fri 08 Jul, 2011 01:30, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

User avatar
Fredguy
Proffs
Proffs
Posts: 294
Joined: Wed 13 Sep, 2006 18:19
Contact:

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby Fredguy » Sat 24 Jul, 2010 23:56

mycket bra beskrivning.
mvh
w201 2.0 diesel -85
w201 2.5 diesel -87
w168 1.7 CDI -00
w202 250 tdt -99

Björne sl
Proffs
Proffs
Posts: 222
Joined: Fri 23 Apr, 2010 16:13
Location: Vällingby

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby Björne sl » Wed 28 Jul, 2010 22:56

Häller med :!: Bra beskrivet :mrgreen: :grab:

User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby Winis Mbsca » Mon 02 Aug, 2010 20:55

Var köpte du kittet?
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby torake » Mon 02 Aug, 2010 22:30

Detta köpte jag på ebay, men conrad.se har ett liknande kitt (inte exakt likadana sensorer) för bra pris just nu såg jag.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby torake » Thu 07 Jul, 2011 22:05

Nu monterar jag ett likadant kit på min S210. Skillnaden är att sensorerna är silverfärgade och ingen display, ska bara ha en pipare, dold.

Riggat för att testa kittet innan man börjar göra större åverkan på bilen...
Image

Här tar jag ström, den grå-gula kabeln till backljuset är åtkomlig med ett minimum av åverkan på kabelhärvorna.
Image

Fortsättning följer.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp

Postby torake » Fri 08 Jul, 2011 01:27

Bakre stötfångaren behöver inte dissikeras, den är förberedd för parktronic, urtag finns i det stötupptagande skummet. Bara att märka upp på utsidan mitt för urtagen och borra. Höger ytter sensor är här redan monterad.
Image

Så följer jag mina egna instruktioner :wink: och tejpar första halvmetern trippla varv så att den skall klara genomföringen.
Image

Fortsättning följer. Hittade ett otäckt lacksläpp under stötfångaren som måste åtgärdas i morgon när det är ljust.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/

Postby torake » Sat 09 Jul, 2011 23:20

Så var det klart.

Här sitter styrenheten:
Image

Och här är allt man normalt ser av systemet:
Image

Härnäst ska det monteras på en W208. Inte missa. :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/

Postby torake » Thu 14 Jul, 2011 22:40

Här en installation på W208 jag lade sista handen vid idag.

Sensorerna skall sitta i listen så slipper man förstöra själva kofångaren (kostar över 6000 exkl lackering om man skulle göra fel eller ångra sig). Blev därför inte lika bra som på W210 med detta kitt med vinklade sensorer, skall helst vara raka, små sensorer till denna.
Image

Här inne, ovanpå vakuumpumpen fanns det plats för styrenheten. vitgul kabel till backljuset passerar också i närheten på väg till luckan.
Image

Misslyckades lite med att hitta ett bra sätt att routa kabeln, skulle ha rivit ur hatthyllan för att kunna ta upp hål på ett mer diskret ställe. Men där sitter iallafall displayen. Frugan har alltid på hög musik även när hon backar så hon behöver blinkande lysdioder. :roll:
Image

Är på det stora hela minst nöjd med denna installation, blev bäst på S210an tycker jag, men nu kanske man undviker att hon trycker in några fler dörrar på mina andra bilar...

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

123killer
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 189
Joined: Tue 30 Jun, 2009 20:49
Location: umeå

Re: Montera eftermarknads-"parktronic" parkeringshjälp W202/

Postby 123killer » Fri 26 Jul, 2013 22:12

Bra beskrivning :-D

Men det ja undrade va om nån ha provat biltemas parkeringsensor kitt?
w123 -79 om606 mynä 600hk


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests