Automatoljebyte på en -99 SLK 230K

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Automatoljebyte på en -99 SLK 230K

Postby phastey » Tue 28 Sep, 2010 08:11

Flyttar över detta hit också, på eget bevåg. 722.6xx låda MED avtappningsplugg på convertern.

Alltså, en SLK 230 K, 1999 års modell.

8x1L Auto 15 på Swedol = 400 kr. (50 kr/liter)
T30 torxhylsa för att ta ner tråget = 37kr
5mm insexhylsa till pluggar på tråg samt momentomvandlare= låg i verkstan...
Filter inklusive trågpackning på mekonomen = 150 kr
Oljesticka till lådan, finns i shopen = Ca 150 kr

737 kr totalt.

1. Varmkör och lägg i P.
1. Töm tråget på olja via pluggen. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
2. Ta loss plastkåpan under motorn. Snurra motorn på remskivan (går bra för hand) tills du ser pluggen på momentomvandlaren genom "hålet". Töm oljan ur denna. Återmontera pluggen. (valfritt: mät hur mycket olja som rinner ut)
4. Lossa tråget med torxhylsan. Kom ihåg att hålla tråget uppe med ena handen när du lossar de sista skruvarna, det finns fortfarande ca ½ liter olja kvar. (valfritt: mät hur mycket olja som hälls ut)
5. Gör rent tråget ordentligt. Torka med papper/trasor. Ta loss filtret, sitter löst med en o-ring.
6. I med nytt filter och återmontera tråget. Kontrollera så att ytan som hamnar mot trågpackningen är ren. Korsdra skruvarna till tråget, inte för hårt! 9Nm!
7. Fyll på olja genom mätstickehålet. Jag fyllde 6 liter, körde ca 1 km, sen kollade jag igen. Fyllde ca 1 liter till (tot 7 liter), kollade igen, körde hem, ca 2 mil. Kollade igen, fyllde ca ½ liter till. Tot 7,5 liter. Mätstickan ÄR ETT MÅSTE att ha! Kom ihåg att mäta nivån med varm motor/låda och med motorn igång i läge P. Var noggrann med nivån!

Klart!
Last edited by phastey on Mon 04 Oct, 2010 09:52, edited 2 times in total.
I'm the operator with my pocket calculator

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Automatoljebyte på en -99 SLK 230K

Postby torake » Tue 28 Sep, 2010 08:51

:cussing: 9Nm :wink:

När man fyller lådan ska man inte åka omkring med bilen, man startar motorn, mäter i läge P, sen håller man foten på bromsen och går genom alla lägena R-N-D och fler om man har, så att olja åker ut i alla kanaler, sen tillbaka till P och mät. Fyll på lite och upprepa. När det är bra på 25C-skalan, då först kör man iväg med bilen, och kontrollerar sedan på 80C-skalan när hela klabbet är uppvärmt.

Du råkade inte ta några bilder förresten?

EDIT, om man byter på pallbockar är en sån här balja jäkla bra, den är låg så den inte är ivägen, men 67x67cm så det blir garanterat inget slask på golvet även om man råkar vippa tråget och ha sig:
http://www.jula.se/grillbricka-for-rengoring-137596

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

phastey
Proffs
Proffs
Posts: 280
Joined: Wed 14 Oct, 2009 09:50
Location: Norrköping

Re: Automatoljebyte på en -99 SLK 230K

Postby phastey » Mon 04 Oct, 2010 09:51

Tack för justeringen!

Jag tog en chansning när jag körde en vända. Konstigt nog så växlade lådan förbaskat bra med en liter för lite olja i sig. :roll:
Jag drog inget med momentnyckel heller för den delen, bara på "känsla". Inget läckage än så länge iaf.

Den främsta skillnaden jag märkt är att den växlar lite bättre när den är kall, vid varmkörd motor/låda märks i princip ingen skillnad alls.
I'm the operator with my pocket calculator


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests