Dragmontage W211 kombi 2004 REDIGERAD!!!

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Dragmontage W211 kombi 2004 REDIGERAD!!!

Postby Pärlan » Mon 10 Jan, 2011 22:21

OBS! Inget felmeddelande visas under körning med felfritt släp!
Lägger in lite bilder på det superenkla dragmontaget jag sysselsatte mig med under julledigheten.
Förhandlade till mig draget (fast drag) + kabelsatsen för endast 4600:- på Laitis.
MB ville ha närmare 16000:- för ett fast drag inklusive installation.
Det här fabrikatet är Monoflex.
Fotade väldigt sparsamt men ni fattar säkert arbetsgången.

Draget.
Image

Startar.
Image

Kofångaren borta. Den tvärgående, galvade krockbalken skruvas bort och ersätts av dragbalken som passar i samma bulthål. Dessutom skjuts två parallellstag som tillhör draget in i bilens ram baktill och sammanbinder dragbalken med bilens ram. Stumt och bra blir det.
Image

Parallellstagen som skjuts in baktill på bilen. Superviktigt att få det tätt så inte vägvatten kan virvla in i hålet där balken ligger. Den grå cellgummiplasten satt där från början men jag skar ut hålen fel så jag gjorde helt nya cellgummitätningar.
Image

Jag fick det helt tätt mha. Sikaflex.
Image

Dragbalken monterad. Parallellstagen syns på vänster resp. höger sida där bultarna sitter.
Image

Ordning och reda. :oops: :wink:
Kabelstammen är plug´n play. En liten kontakt ansluts i en av bilens kontakter bak vid säkringarna. En säkringshållare trycks fast i en ledig säkringsplats i bilen. Enkelt, snyggt och som köpes! :-) Inget klippa och löda osv.
Image

Sedan borrade jag ett stort hål ner till i kofångaren som jag faktiskt blev riktigt nöjd med.
Image

Multikontakten snyggt dold men ändå lätt att ansluta i.
Image

Det enda felet som observerats vid första körningen med släp är att varningsmeddelande för trasig bakblinkers visas så fort jag använder blinkersen. Annars fungerar allt. Blinkers, skyltbelysning, bromsljus osv. Ska prata med MB och fråga vad en omprogrammering kostar.

OBS! Felmeddelandet berodde på vårt gamla släp med ett elsystem som går i en slinga runt släpet. Detta ger snedbelastning i elsystemet varpå bilen "tror" att någon lampa är trasig. Med ett nyare släp fungerar allt prickfritt!Förbrukningen steg från ca. 0,80 till 0,95 landsvägskörning med tomt släp. :?
Håll till godo!

/ Jonatan
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361

User avatar
Pärlan
Guru
Guru
Posts: 3695
Joined: Sun 01 Oct, 2006 13:11
Location: Luleå
Contact:

Re: Dragmontage W211 kombi 2004 REDIGERAD!!!

Postby Pärlan » Wed 19 Oct, 2011 12:59

Lyfter tråden pga. redigeringen.
Mercedes Benz S600 C140 1994 kupé V12 Såld.
Mercedes Benz E200 W211 2004 Kombi

Garaget : http://www.garaget.org/?car=34361


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests