Byta olika grejer i dörr W210

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Byta olika grejer i dörr W210

Postby torake » Sat 11 Jun, 2011 23:49

Eftersom jag hade en överbliven dörr med nästan alla komponenter i som tog plats i garaget och lite bilder från ett dörrbyte bjuder jag på denna dissektion av en dörr från min W210.

Först en översiktsbild på en nästan komplett dörr (airbagen saknas) med dörrsidan avtagen:
Image

Börja med fönstret helt uppvevat.

Först yttre backspegeln. Tre skruvar är åtkomliga när man böjer spegeln bakåt.

Image

Kontaktstycket till spegeln sitter på utsidan av plåten, men bakom gummitätningen.

Därefter yttre handtaget och låset. En lång insexnyckel där fingret pekar så kan den bakre delen av handtaget dras ut, därefter dras hela handtaget bakåt och utåt.
Image

Lossa skruvarna till låskistan.

Image

Lossa skruvarna till inre delen av handtaget och tryck den framåt-nedåt så den går att ta ur dörren.

Image

Nu går det att trixa bort kabelhärvan från dörren. Om du tänker sätta tillbaks den igen, gör som jag och ta en bild av hur den går, annars är du rökt.

Sen måste man ta bort den vertikala skenan genom att borra ur fyra popnitar. Slå ett litet dorn i mitten av popniten först så att resterna av dragpinnen inte hejdar borren.

Image

När skenan är borta kan man trixa ut låskistan.

Image

Därnäst, fönsterhissen. Spärra fönsterrutan med t.ex. en träkil uppifrån så den inte kommer ned med en smäll när du lossar hissmotorn med tre torx.

Image

Ta bort träkilen och dra ned fönstret helt, så att saxen blir synlig. Nu kan du lossa saxen från rutan.

Image

Dra bort gummilisten i rutramen. Dra upp och bort listerna på både in- och utsida, sedan går rutan att trixa upp och bort från dörren.

Image

Nu kan du också ta bort dekorlisten på bakre delen av rutramen. Två stjärnskruvar i bakkant, sen är det bara att vicka ut och trycka den framåt.

När rutan är borta kan man borra alla nitarna till saxen och ta bort den från dörren.

Dörrens styrenhet sitter fast bara med plastsnäppen.

Image

Nedre listen lossar man med en plastkil som man bänder med så nära klipset som möjligt. Se till att de vita plastklipsen inte lossnar från dörren om möjligt, för de blir så glappa då.

Image

Det var allt. När man monterar ihop behöver man 4 till 5mm popnitar till airbagen, saxen och stödskenan.

Här är en bild på allt som fanns i dörren. Många grejer på ett spett.

Image

Behöver du något av dessa grejer så PM:a mig. Dörrplåten är på tippen, airbagen är överflyttad och kabelhärvan är klippt i, men resten finns.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests