Främst när bilen stått några timmar har det varit lite vibrationer i ratten 55-65km/h på min S210:a. Efter några kilometer har vibrationen försvunnit. Har kommit smygande över de två senaste åren.
Eftersom denna bilen inte rullar så mycket lade jag på vinterdäcken idag trots vädret och passade då på att noggrant undersöka framvagnen. Framförallt när man greppar hjulet kl 11 och 5 samt 1 och 7 och ruckar kan man känna om lagret är lite glappt. På båda framhjulen kändes ett litet glapp, så jag bestämde mig för att justera.
Borsta först noggrant bort all lös smuts och rost på hjulnavet och där hjulet ligger an mot skivan. Tag sedan en huggmejsel och gummiklubba och knacka bort fettkåpan. Torka bort lite av fettet på navmuttern så du ser vad du gör.
Jag hade inget hjullagerfett hemma, men fettet i fettkåpan såg ok ut, ibland kan det vara torkat och hårt och då torkar man ur det och sprutar i nytt, finns på tub på macken. Med en insexnyckel lossar man låsskruven i muttern.
Ta bort centrumkåpan ur fälgen och skruva tillbaka fälgen på navet. Rulla lite på hjulet så du känner att det rullar lätt innan du börjar dra åt lagret. På mitt ena hjul kunde jag dra åt lagret ett åttondels varv bara med fingerkraft, sen drog jag en åttondel till med en tång. Kontrollera att hjulet fortfarande rullar lätt. Gör det inte det lossa lite i taget till det rullar lätt igen. Prova sedan rucka som förut, nu skall det vara stumt. Dra åt låsskruven, sätt fett i kåpan om det behövs, montera ihop.
Mina vibrationer försvann helt. Lagren har gått 20.500 på min bil, kan nog vara rimligt att man behöver justera lagren var 20.000:e mil
Justera hjullager (vibrationer i 55-65km/h)
Justera hjullager (vibrationer i 55-65km/h)
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Justera hjullager (vibrationer i 55-65km/h)
Bra tips !
Är precis samma procedur på W208 !
Är precis samma procedur på W208 !
Nuvarande:
2 Bilar 16 cylindrar
W208 CLK 430 1999 AMG-Paket
http://www.garaget.org/?car=336283
SAAB 9-7X 2006 5,3 L V8 "Trollblazer"
https://www.garaget.org/?car=408828
Ex:
W163 ML 320 1999
W140 400 SE 1992
W210 E420 Avantgarde 1996
C 124 230 E Sportline 1991
W126 1985
W201 1990
W123 200 -85 Skrotad i hemlandet
Babytysken: Smart Passion 2000/2003 Såld !
Plus diverse annat som jag
inte vill nämna vid namn..
Re: Justera hjullager (vibrationer i 55-65km/h)
Blir det inte lite för tight? Det skall vara ett spel på 0.01-0.02mm på framhjulslagren.
Se manual enligt WIS:
https://www.dropbox.com/s/uvycatp58f6s5 ... y.pdf?dl=0
Se manual enligt WIS:
https://www.dropbox.com/s/uvycatp58f6s5 ... y.pdf?dl=0
Nisse
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
2018- E 350 CDI -14 (> 370.000 km)
2011-2018 E 320 CDI -07 (608.550 km)
2003-2012 C 220 CDI -02 (485.000 km) som jag kört över 11 varv runt jorden. Tyvärr krockad och skrotad.
1999-2003 C 220 CDI -99 (270.000 km)
1989-1998 190 2,6 -89 (370.000 km)
1987-1989 190 2,3 -87 (120.000 km)
1985-1987 190 2,0 -85
Re: Justera hjullager (vibrationer i 55-65km/h)
Ja det är säkert lite för hårt enligt WIS men bara fingerkraft är lite för löst. När man kört en sväng och låtit svalna är det kännbart glapp igen så en åttondel till är lagom. Den här typen av lager, koniska rullager klarar lite förspänning alldeles prima.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest