Page 1 of 1

Byte främre diff ML500 (W164)

Posted: Thu 16 Feb, 2012 22:45
by M116
Här visar jag steg-för-steg hur man demonterar den främre differentialen på en W164.

Börja med att hissa bilen i framändan och palla av på de främre lyftpunkterna.
Image

Muttra av hjulen.
Image

Klipp bort strappset på spindeln och lösgör kablarna.
Image

Lossa drivaxelns mutter med en mutterpicka modell STOR.
Image

Knacka tillbaka drivaxeln så den lossnar ur navets splines. Här rekomenderas en luftdriven slaghammare.
Image

Lossa nu muttrarna till yttre styrleden och använd sedan en avdragare för att pressa ur den.
Image

Sen måste man även lossa muttern till den övre spindelleden....
Image

.......och även här används avdragaren för att demontera kulleden. Ett varningens finger här dock; leden sitter hårt och övre länkarmen spänner uppåt medans den tunga spindel vill utåt. Avdragaren har en förmåga att flyga vid detta moment !
Image

Tryck ur drivaxeln ur spindeln och dra axeln åt sidan. Nu är spindeln vridbar men för att undvika att den är i vägen så säkrar vi upp den med styrarmen genom att vinkla spindeln framåt och sen vika över styrarmen och sen vrida en aning på styrleden.
Image
Image

Ta bort båda oljepluggarna på diffen med en insex 8:a och tappa ur all olja.
Image

Driv ur båda drivaxlarna med en kofot. Det sitter ett C-clips i en skåra på drivaxlarna, så det är ingen risk att man har sönder nåt.
Image

Lägg sedan drivaxlarna så långt ut som möjligt under fjäderbensinfästningen.
Image

Vik nu undan värmeplåten runt kardanaxelanslutningen, märk upp plattan och lossa bultarna med en TX55:a. Ta ur samtliga bultar och knacka lite på anslutningsplattan.
Image

Lossa nu de 3 bultar som håller diffen på plats mot framvagnsbryggan.
Image

Stötta under i bakkant och lossa kardanens anslutningsplatta. Lyft sedan diffen uppåt i bakkant och tilta den aningen framåt så den kommer ur sitt läge även i den främre infästningen.
Image

Montering sker i omvänd ordning. Glöm inte att fylla olja!