Byte spakmodul på rattstång, ML - W163

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Byte spakmodul på rattstång, ML - W163

Postby M116 » Tue 21 Feb, 2012 20:29

Japp, som rubriken lyder, blinkers- och torkarspak skall bytas. Så här gör du:

Börja ALLTID med att koppla loss en batteripol, föreslagsvis minus, vid airbagrelaterade arbeten:
Image

Vrid sedan ratten så att hålet för airbagskruven hamnar mitt för tändlåset, och ta sedan bort nyckeln och sätt i en TX30 och lossa airbagen:
Image

Image

Image

När airbagskruvarna är lossade skall airbagkontakterna bort. Börja med säkerhetsspärrarna först.....
Image

.......sen tar man bort själva kontakten:
Image

När airbagen är omonterad SKALL den låsas in i ett säkerhetsklassat skåp:
Image

Innan man demonterar ratten måste man först ta bort de två kablarna till tutan....
Image

......och givetvis rattbulten med en 10mm insexnyckel:
Image

Glöm inte att kolla så ratten står med urfräsningen i splinesen vid märket på rattstången. Om inte markera med ett lackstift för att få tillbaka ratten på samma ställe:
Image

För nu ut kablarna med kontakter försiktigt genom hålet i ratten:
Image

Lossa nu de tre TX27 bultarna som håller den undre rattkåpan:
Image

Image

Nu lossar vi de två skruvarna som håller bandkabelrullen på plats. Efter att skruvarna är borta så kan man nu försiktigt dra rullen mot sig över rattaxeln och sen låta den hänga i kabelstammen:
Image

Image

Först måste vi dra samtliga spakar nedåt och dra ratten i nedersta justeringsläget.
Sedan tar vi bort den övre rattkåpan från den undre genom att trycka på dessa små plasthakar:
Image

Image

Image

Börja med att dra den övre kåpan över farthållarspaken.....
Image

.....och fortsätt sedan med att försiktigt dra den nedre kåpan över tändlåset:
Image

Nu ser vi den stora kontakten som går till spakmodulen. Den ska väck med en 10mm hylsa:
Image

Image

När kontakten är borta så lossar vi själva spakmodulens 2 bultar från rattaxelmanteln med en 8mm hysla:
Image
(Det är de svarta bultarna på bild)

Till slut drar vi spakmodulen mot oss lite försiktigt och lossar kontakten till farthållaren:
Image

Image

Själva farthållarspaken kan man lossa med en TX10 och flytta över till den nya spakenheten:
Image

Image

Klar! Återmontering sker i omvänd ordning.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests