Byte fläktmotstånd w210 tidig modell

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

reningsverk
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 154
Joined: Sun 04 Sep, 2011 22:02
Location: Hallsberg
Contact:

Byte fläktmotstånd w210 tidig modell

Postby reningsverk » Sat 16 Jun, 2012 10:36

Upplevde att min kupefläkt inte blåste så värst.
Den reglerade men defrosten var lite klen i vintras. Då jag fått AC servad passade jag på att kolla fläkten.

Kupfläkten kommer man enkelt åt genom att först lossa kåpan under handsfacket via de två philipsskruvarna. Sen lossar man fläktkåpan 5st torx och tar ned den.
Fläkten sitter med 4 torx Den har en 4polig kontakt som gåt ut ur lådan man drar nedåt och sen isär.

Fläkten har konstant +12V och en pulsbreddsreglering pwm, som styrs från ackontrollpanelen via en 0-6V signal.

Med urkopplad fläkt mätte jag spänningen från AC panelen, de klenare ledningarna i kontakten, gul och röd där fanns 0 till 6 V beroende på vald fläkthastighet.
Det blir inte rätt att mäta utspänningen från en pwm med en multimeter (korrekta mätning kräver oscilloskop ) men man får en hint iallafall.
Med ansluten fläkt och "fullgas" på panelen mätte jag bara 5V över fläktmotorn. och den småvispar lite lagom bara. Så uppenbarligen bottnar inte regulatorn ordentligt.

Genom att bygla fläktmotorns blåa till chassi fås +12 över fläkte o då varvar den fullt. Och det rejält++ Så det var bara att börja jaga ny regulator.

Jag har den äldre modellen. 9140 010 179. Så då finns tre val.

    Leta original på skroten.
    Byta hela fläkten till nyare modellen med plastchassi med regulator: 2108212951.
    Konvertera regulatorn till mellanvarianten 1408 218 351

Den senare har betydligt större kylfläns men passar exakt på den äldres plats.
Jag köpte en kinavariant på ebay för 247 kr inkl frakt hem i lådan, och för det priset finns inget att tveka på.
Man får modifiera anslutningarna något. Tre kablar att löda ihop. styrsignalen + styrjord och chassijord.
Blir bäst om man trär på lite krympslang på varje kabel innan.
Glöm inte heller att dutta på ny kylpasta mellan den nya regulatorn och fästet. Hela fläktchassit utgör kylfläns.
Fläkten är på ~400W så det är rejäl värme som ska hanteras.

Original 9140 010 179
Image
Originalregulator avlödd
Image
Nya regulatorn inkopplad
Image

Image
Image
E430 -98
E280 -96 RIP

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests