Demontera stol W123

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Demontera stol W123

Postby M116 » Thu 20 Sep, 2012 08:40

Har varit några trådar uppe om detta ämne så jag dokumenterade när jag klädde om min förarstol i 123:an eftersom den hade sedvanligt hål i ryggstödet

Image


Började med att montera ur stolen, demonterade vred, tog bort plastkåpor och montera isär ryggstöd och sittdyna.


Sen tar vi bort bakstycket med phillipsskruven i underkant och lyfter bort bakstycket genom att dra den "nedåt":

Image

Image


Demontera nu armstödet genom att lossa 27:ans mutter på insidan stolsramen:

Image


Dra sedan ut armstödet från stolsramen, och om armstödet skall monteras över så glöm inte förstärkningsstycket som sitter med en M8:a utifrån:

Image

Image

Image


Stoppa nu in en mejsel i underkant på skenan i sidan och skjut den "uppåt" så pappkanten följer med:

Image

Image


Lyft nu sidostycket åt sidan och haka av tyget runt vredet som reglerar stolsvinklingen:

Image

Image


Dra sedan ut överdelens pappkant från stolsramen. Sitter med 3st clips mot ramen. Dessa kan klämma åt pappen bra hårt ibland!

Image

Image


Peta nu bort snöret från plaststagets krokar och haka av plaststaget från fjäderpaketet:

Image

Image

Image


Dra ur värmedynans kabel från sittdynan och dra den igenom genomföringen i tyget i ryggstödet:

Image

Image

Image


Peta in en mejsel i skenan där ryggdynans tyg är infäst med pappförstärkning:

Image

Image


Vik hästhårsgummits nedre kant över fjäderpaketet:

Image


Sedan viker vi hästhårsgummits sidostycken över fjäderpaketets sidor:

Image

Image


För att ta bort hästhårsgummipaketet från ryggstödsramen lyfter vi nu hela paketet uppåt och drar:

Image


Nu återstår att dela överdraget från hästhårsgummit. Börja med att lossa tyget i nederkant:

Image


Sen tar man bort nackstödsgenomföringarna från tyget. Dessa lossas enklast genom att pilla upp den vita klämringen från insidan av hästhårsgummit. Detta ÄR tidsödande!

Image

Lycka till!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests