- Börja med att hissa upp bilen fram och ta bort plasten längst fram under motorn. Trä en slangstump på kylarens avtappningspip som sitter strax ovanför avtappningskranens röda vred. Det kommer ut c:a 4 liter.
- Bakom avgasgrenröret sitter blockets avtappning, ungefär mellan trean och fyrans cylinder. 6mm insex och så trär man på en trädgårdsslang modell större. Det kommer ut c:a en halvliter.
Sen finns det några olika metoder för att få bort själva frostpluggen:
- Läser man i WIS står det: ta bort avgasgrenröret och första katalysatorn, lossa lambdasonderna. Sen har man god åtkomlighet och använder en speciell sexkanthylsa.
- Van der Verhart säger att han brukar använda en vänstergängad hylsa storlek 22, och behöver därför inte ta bort nånting alls för att komma åt pluggen. Denna hylsa går under ett namn som syftar på könsorganet på en sugga och kan vara lite lurig att få tag på. Detta lär vara det snabbaste sättet men behöver också en speciell hylsa för att dra fast blockvärmaren, se nedan.
Själv använder jag huggmejsel vilket kräver viss åtkomlighet, men jag ville inte använda WIS metod eftersom jag har respekt för gamla avgassystem och att få dem täta igen. Eftersom frostpluggen sitter under tvåans avgasport, och motorfästet är rakt under så finns det bara ett val kvar: - att komma in framifrån. Det betyder att servopumpen och röret till EGR(?)-ventilen måste bort.
- Lossa luftsnabeln och bredbandsljuddämparen som går mellan kompressor och laddluftkylare diagonalt framför motorn. Den sitter med slangklämma, två E10-skruvar och ett fjäderklips som håller slangen längst ned.
- Med ett spärrskaft med Torx T65-bits, slacka aggregatremmen och häkta av den från servopumpen
- Lossa en 8mm-skruv som håller den undra kylarslangen vid rambenet och sedan en E10 som håller servopumpens tryckrör vid sitt fäste på generatorns utsida
- Lossa röret mellan expansionskärlet och plaströret på motorn, det är ett fjäderklips vid motorn och en slangklämma vid expansionskärlet.
- Lossa värmeskölden bakpå servopumpen, fyra små torxskruvar
- Lossa servopumpen, tre långa E12 skruvar, och vik undan framför motorn. Häng upp den i översta skruvörat i med ståltråd så att den inte välter och servooljan rinner ut
- Lossa klipset till undre kylarslangens ingång på motorn och dra ut och vik undan slangen
- Lossa röret till EGR-ventilen, två E10-skruvar i var ände. Obs en skruv sitter bakom grenröret mellan tvåan och trean, mycket svår att komma åt
- Värm frostpluggen ordentligt med gasolbrännare
- Om man har den speciella hylsan kan man prova med den men pluggen sitter tokhårt om bilen inte är fabriksny
- Försiktigt (så försiktigt man kan givet verktygen), knacka lossa frostpluggen med en stor huggmejsel och hammare
- Så fort den rubbats nån mm, värm den igen och slå på en 21 mm sexkanthylsa med kort förlängare, och vrid loss
- Gänga i Calixvärmaren RE187, använd o-ringen (finns en metallpackning också, den behövs inte) och dra fast med polygrip
Om du använt vänstergängad hylsa eller på annat sätt fått loss frostpluggen utan att meka loss rör eller servopump, då tipsar Van der Verhart om att man använder en stor hylsa som passar sexkantgreppet på blockvärmaren och så skär man en slits i den med rondell (för värmarslingan)
Räkna med 1-5 timmar för denna del av jobbet beroende på metod och vana. I del två skall det dras lite kablar, sen skall allt återmonteras.