motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Sat 22 Sep, 2012 20:32

Detta är en beskrivning av hur man monterar Calix motorvärmare i blocket på en M271 fyrcylindrig bensinmotor i C-klass W203 från 2003 års modell och framåt.

  • Börja med att hissa upp bilen fram och ta bort plasten längst fram under motorn. Trä en slangstump på kylarens avtappningspip som sitter strax ovanför avtappningskranens röda vred. Det kommer ut c:a 4 liter.
  • Bakom avgasgrenröret sitter blockets avtappning, ungefär mellan trean och fyrans cylinder. 6mm insex och så trär man på en trädgårdsslang modell större. Det kommer ut c:a en halvliter.

Sen finns det några olika metoder för att få bort själva frostpluggen:
  • Läser man i WIS står det: ta bort avgasgrenröret och första katalysatorn, lossa lambdasonderna. Sen har man god åtkomlighet och använder en speciell sexkanthylsa.
  • Van der Verhart säger att han brukar använda en vänstergängad hylsa storlek 22, och behöver därför inte ta bort nånting alls för att komma åt pluggen. Denna hylsa går under ett namn som syftar på könsorganet på en sugga och kan vara lite lurig att få tag på. Detta lär vara det snabbaste sättet men behöver också en speciell hylsa för att dra fast blockvärmaren, se nedan.

    Själv använder jag huggmejsel vilket kräver viss åtkomlighet, men jag ville inte använda WIS metod eftersom jag har respekt för gamla avgassystem och att få dem täta igen. Eftersom frostpluggen sitter under tvåans avgasport, och motorfästet är rakt under så finns det bara ett val kvar:
  • att komma in framifrån. Det betyder att servopumpen och röret till EGR(?)-ventilen måste bort.
Image

  • Lossa luftsnabeln och bredbandsljuddämparen som går mellan kompressor och laddluftkylare diagonalt framför motorn. Den sitter med slangklämma, två E10-skruvar och ett fjäderklips som håller slangen längst ned.
  • Med ett spärrskaft med Torx T65-bits, slacka aggregatremmen och häkta av den från servopumpen
  • Lossa en 8mm-skruv som håller den undra kylarslangen vid rambenet och sedan en E10 som håller servopumpens tryckrör vid sitt fäste på generatorns utsida
  • Lossa röret mellan expansionskärlet och plaströret på motorn, det är ett fjäderklips vid motorn och en slangklämma vid expansionskärlet.
  • Lossa värmeskölden bakpå servopumpen, fyra små torxskruvar
  • Lossa servopumpen, tre långa E12 skruvar, och vik undan framför motorn. Häng upp den i översta skruvörat i med ståltråd så att den inte välter och servooljan rinner ut
  • Lossa klipset till undre kylarslangens ingång på motorn och dra ut och vik undan slangen
  • Lossa röret till EGR-ventilen, två E10-skruvar i var ände. Obs en skruv sitter bakom grenröret mellan tvåan och trean, mycket svår att komma åt

Image

  • Värm frostpluggen ordentligt med gasolbrännare
  • Om man har den speciella hylsan kan man prova med den men pluggen sitter tokhårt om bilen inte är fabriksny
  • Försiktigt (så försiktigt man kan givet verktygen), knacka lossa frostpluggen med en stor huggmejsel och hammare
  • Så fort den rubbats nån mm, värm den igen och slå på en 21 mm sexkanthylsa med kort förlängare, och vrid loss

Image

  • Gänga i Calixvärmaren RE187, använd o-ringen (finns en metallpackning också, den behövs inte) och dra fast med polygrip

    Om du använt vänstergängad hylsa eller på annat sätt fått loss frostpluggen utan att meka loss rör eller servopump, då tipsar Van der Verhart om att man använder en stor hylsa som passar sexkantgreppet på blockvärmaren och så skär man en slits i den med rondell (för värmarslingan)

Image

Räkna med 1-5 timmar för denna del av jobbet beroende på metod och vana. I del två skall det dras lite kablar, sen skall allt återmonteras.
Last edited by torake on Sat 29 Sep, 2012 19:22, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Sun 23 Sep, 2012 22:38

Kontakten till intagskabeln går tyvärr inte att sätta i något av de svarta gallren eftersom det sitter grejer i vägen bakom överallt. Van der Verhart säger att man kan använda sockeln som medföljer intgskabeln, och skruva sockeln i stötfångaren, sedan dra kabeln genom svarta gallret framför intercoolern. Jag valde att borra i den lackerade ytan på det minst dåliga stället jag kunde komma på.

Image

Här failade min röntgensyn och det satt ett fäste bakom :oops: För att undvika denna fadäs, se till att inspektera baksidan.

  • Hissa upp bilen så att höger hjul hänger fritt.
  • Lossa plasten framför hjulet, tre 10mm skruvar och tre klips, vars mitt dras ut för att lossas
  • I stötfångarens sida finns tre klips på rad, det är det mittre som skall lossas.

Image

Ganska fullt som synes. Sedan drar man intagskabeln upp mellan strålkastaren och innerskärmen till grenkontakt strax innanför fjäderbenets torn.

Image

  • GL 2.5 heter grenledningssatsen. Den korta grenen drar man ovanför värmeskölden ned bakom motorn och in under avgasgrenröret.
  • Den långa grenen drar man inifrån kupén, se nedan
  • Koppla ihop kopplingarna och säkra med plastklipsen så de inte åker isär.
  • När kabeln till blockvärmaren är monterad och säkrad kan man montera ihop allt och återfylla kylvätskan. Kontrollera speciellt innan återfyllning: blockets avtappningsnippel, undre kylarslangen, kylarens avtappningskran och röret mellan motor och expansionskärl.

Se till att återmontera i precis omvända ordningen mot lossningen (= det ovan beskrivna), annars blir grejerna i vägen för varandra.

För att dra kabeln till kupéuttaget, gör så här:
  • Lossa tröskelplasten på passagerarsidan, dra den rakt upp i framkant
  • Lossa plastsjoket till höger om passagerarens fötter, en torx bakom ett litet plastlock sedan dra hela sjoket rakt ut
  • Vik ihop och dra ut mattan
Nu ser man nere i hörnet en gummigenomföring med gott om plats. (Van der Verhart tipsade om att han brukar använda denna):
Image
  • Pula ut kabeln inifrån kupén och fiska upp den från motorrummet
  • Dra kabeln fram till grenen och koppla in
  • Strappa fast alla kablar och sätt tillbaka mattan
  • Man kan skruva fast kupéuttaget i passagerarens fotplåt. Det finns massor av luft bakom
Image

Klart!
Last edited by torake on Sat 29 Sep, 2012 19:46, edited 1 time in total.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby Van der Verhart » Mon 24 Sep, 2012 12:51

Enklast att ta sig in i kupén är den gummigenomföring som sitter bakom mattan mot kardantunneln,vid värmeplåt underifrån.

Det går att skruva fast intagskabeln vid det stora gallret om man använder den del som man skruvar fast med små skruvar i intagskabeln och som man sedan fäster med två skruvar i stötfångaren. (DEFA)

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby Van der Verhart » Mon 24 Sep, 2012 12:57

torake wrote:Detta är en beskrivning av hur man monterar Calix motorvärmare i blocket på en M271 fyrcylindrig bensinmotor i C-klass W203 från 2003 års modell och framåt.

  • Börja med att hissa upp bilen fram och ta bort plasten längst fram under motorn. Trä en slangstump på kylarens avtappningspip som sitter strax ovanför avtappningskranens röda vred. Det kommer ut c:a 4 liter.
  • Bakom avgasgrenröret sitter blockets avtappning, ungefär mellan trean och fyrans cylinder. 6mm insex och så trär man på en trädgårdsslang modell större. Det kommer ut c:a en halvliter.
Läser man i WIS står det: ta bort avgasgrenröret och första katalysatorn, lossa lambdasonderna. Så ville inte jag göra - lossa och sedan få tätt igen kan vara en utmaning. Eftersom frostpluggen sitter under tvåans avgasport, och motorfästet är rakt under så finns det bara ett val kvar: att komma in framifrån. Det betyder att servopumpen och röret till EGR(?)-ventilen måste bort.
Image

  • Lossa luftsnabeln och bredbandsljuddämparen som går mellan kompressor och laddluftkylare diagonalt framför motorn. Den sitter med slangklämma, två E10-skruvar och ett fjäderklips som håller slangen längst ned.
  • Med ett spärrskaft med Torx T65-bits, slacka aggregatremmen och häkta av den från servopumpen
  • Lossa en 8mm-skruv som håller den undra kylarslangen vid rambenet och sedan en E10 som håller servopumpens tryckrör vid sitt fäste på generatorns utsida
  • Lossa röret mellan expansionskärlet och plaströret på motorn, det är ett fjäderklips vid motorn och en slangklämma vid expansionskärlet.
  • Lossa värmeskölden bakpå servopumpen, fyra små torxskruvar
  • Lossa servopumpen, tre långa E12 skruvar, och vik undan framför motorn. Häng upp den i översta skruvörat i med ståltråd så att den inte välter och servooljan rinner ut
  • Lossa klipset till undre kylarslangens ingång på motorn och dra ut och vik undan slangen
  • Lossa röret till EGR-ventilen, två E10-skruvar i var ände. Obs en skruv sitter bakom grenröret mellan tvåan och trean, mycket svår att komma åt

Image

  • Värm frostpluggen ordentligt med gasolbrännare
  • Om man har den speciella hylsan kan man prova med den men pluggen sitter tokhårt om bilen inte är fabriksny
  • Försiktigt (så försiktigt man kan givet verktygen), knacka lossa frostpluggen med en stor huggmejsel och hammare
  • Så fort den rubbats nån mm, värm den igen och slå på en 21 mm sexkanthylsa med kort förlängare, och vrid loss

Image

  • Gänga i Calixvärmaren RE187, använd o-ringen (finns en metallpackning också, den behövs inte) och dra fast med polygrip

Image

Räkna med 4-5 timmar för denna del av jobbet. I del två skall det dras lite kablar, sen skall allt återmonteras.

Brukar ta en vänstergängad 22 hylsa direkt på pluggen med lämpliga förlängare utan att demontera nåt,tar MAX 45 min att montera blockvärmaren...men det är trångt och lite knöligt att få dit den.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Mon 24 Sep, 2012 13:56

Van der Verhart wrote:
torake wrote:Räkna med 4-5 timmar för denna del av jobbet. I del två skall det dras lite kablar, sen skall allt återmonteras.

Brukar ta en vänstergängad 22 hylsa direkt på pluggen med lämpliga förlängare utan att demontera nåt,tar MAX 45 min att montera blockvärmaren...men det är trångt och lite knöligt att få dit den.

Vad bra - Mercedes Akalla tar 4000kr för detta arbete om du kan göra det på 45 minuter så har du 5300kr/tim :mrgreen: :wink:

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby Van der Verhart » Mon 24 Sep, 2012 17:56

Det jag skrev som tar 45min är montering av blockvärmaren,inte allt.
Men demonterar man allt som du beskrivit,då tar det ju längre tid fast det blir betydligt lättare att montera blockvärmaren...

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Mon 24 Sep, 2012 18:57

Den här vänstergängade hylsan lät intressant - är det alltså någon typ av specialverktyg, typ en rörhylsa med invändig gänga och 1/2"-grepp?

Pluggen går ju lätt (nåja) att komma åt rakt från sidan, men man rensar ju sexkantgreppet innan den lossnar, har gjort på totalt 3st - min förra, min nuvarande och frugans bil, och efter uppvärmning och påslagning av vanlig hylsa går det ju att ta i en del, allt jag förmår med vanligt spärrskaft iaf, men när man tar slagskaft med halvmeters rör på, släpper greppet, och pluggen lossnar ändå inte.

Huggmejsel har de ännu ALDRIG lyckats stå emot.

Sen när det gäller tider på saker och ting skall man ju ta i beaktande att när man gjort samma operation några gånger kapar man tiderna drastiskt. Så anekdoter om hur brudgummen bytte växellåda på sin saab 9000 en timme innan bröllopet iförd bröllopsfracken har inte så mycket bäring på en vanlig svenne som INTE haft loss växellådan 3 ggr senaste månaden.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby Van der Verhart » Mon 24 Sep, 2012 19:13

Hylsan är bara gäng inv,det går även med dom som kallas 23. Jag brukar vänstergänga på den direkt på frostpluggen utan att värma med gas eller att slå med mejsel,det funkar i dom flesta fallen. Hylsan är 1/2-tums fattning på och är till för om man gjort sexkanten rund...finns i flera storlekar.
Om du kapar upp ett spår i hylsan som du drar fast blockvärmaren med så går det enkelt att dra fast den.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Mon 24 Sep, 2012 19:28

Är det möjligen en s.k. grisf*tta du talar om?

http://www.esska.se/esska_se_s/hylsa-1- ... rodac.html

Det får jag prova nästa gång - om jag kan få tag i en. Är det 21,5 eller 23mm man behöver? De var ju inte gratis direkt, 300kr per dimension och av begränsat värde för en hemmamekare, förutom just vid denna tillämpning.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

Van der Verhart
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1202
Joined: Sun 12 Jun, 2011 23:32

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby Van der Verhart » Mon 24 Sep, 2012 20:04

Precis,23 funkar bra...men jag har använt 22 ibland oxå.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: motorvärmare m271 c-klass GUIDE

Postby torake » Sat 29 Sep, 2012 19:47

Så, nu har jag gjort klart det sista och jag lade in Van der Verharts tips i texten. Jag har alltså redigerat båda de första inläggen så de innehåller den senaste informationen.

Mycket nöje.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest