Page 1 of 1

Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 12 Jan, 2013 15:58
by EvoPeter
Efter att gjort lite efterforskningar så kan jag dela med mig om hur man i teorin eftermonterar varvräknare på en diesel som har hallgivare mellan oljefilter och startmotor.

Har du elektronisk styrd tomgång så har du en databox som heter ELR. Har du en sådan så kan man ansluta vilken varvräknare du vill ifrån en w201 eller w124. Man kopplar bara in varvräknaren på den Grön/Blåa kabel eller i stiftet till diagnosuttaget.

Denna databox som ser ut som ett stort relä styr tomgången och ger varvräknar signal. Sitter bakom batteriet bredvid OVP reläet.

Så om du har en motor ifrån en w124 och varvräknare som jag då och har hallgivaren som sitter mellan oljefilter och startmotor så skaffar man sig denna ELR databox. Kopplar in hallgivaren på ELR boxen på detta sätt så ska det fungera:

Stift:
6: Varvräknare
9: Stift 2 ifrån OVP reläet (Röd eller Röd/Gul kabel)
10: Vit kabel Hallgivare
11: Jord
12: Brun kabel Hallgivare

Image

Boxen fungerar som en förstärkare till varvräknaren.

Denna givare sitter även på min röda snik 190D om601 men går till ECUn istället. Så om jag vill ha varvräknare på den så kan jag skaffa denna box och tjuva in mig på signalen och koppla in den på ELR boxen så ska det funka också.

Detta är i teori just nu. Måste fixa fram en ny ELR databox då jag råkade skicka iväg den till skroten med w124an jag tog motor och varvräknare ifrån. Trodde jag kunde ta signalen direkt ifrån hallgivaren som när jag plockade all el och kablage jag behövde.

Såhär ser den ut:
Image

EDIT: För er som har problem med varvräknare som inte fungerar och konstig tomgång så är det troligen Stift 2 på OVP reläet som inte ger ström till ERL-boxen.

EDIT 2: Partnr på ELR ifrån w124 är: 007 545 96 32 och 006 545 36 32. 006 har ett stift extra för antiryck och 007 saknar antiryck. Ska man bara ha till varvräknare så spelar det ju som ingen roll. Bara att ignorera stiftet.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Thu 07 Feb, 2013 23:19
by dannefrokt
Hej!
Har du fått detta att fungera på det viset du beskrev? Tänkte koppla lika om det nu funkar, trodde inte man behövde ta signalen genom denna box från hallgivaren, men om det är så så ska jag prova det iaf :)

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Thu 07 Feb, 2013 23:42
by Kjell Niklasson
Det funkar att göra så. Jag har kopplat det precis så i min 190'a. I min bil är det varvräknare ifrån en w201, 2.5d. Och ELR-relä ifrån en w124, 300d. Motorn är en Om604, och givaren kommer ifrån en Om601. Delar ifrån många olika bilar, men det funkar bra. Fick borra upp och gänga i tråget för att få dit givaren dock.

Det funkar även med styrenheten (Ecun) istället för ELR-relät som ovanstående beskriver. I min förra 190'a hade jag kopplat varvräknare genom en sådan styrenhet. Behövs lika många kablar där, ström och jord till styrenheten, två kablar ifrån givaren, och till sist signal ut ifrån styrenheten till varvräknaren. Resten av stiften lämnades oandvända.

"Styrenheten" är en efterföljare till ELR-relät, men med mer funktioner. Den tar även hand om EGR, och tror även ARA (ryckreglering) styrs genom samma styrenhet.

Edit: Om man skall bygga in varvräknare i en bil utan OVP, eller inte "orkar" koppla in sig på OVP-relät, så ska den kabeln helt enkelt bara ha tändningsström (+15).

Edit 2: Är det verkligen säkert att man kan ta vilken varvräknare som helst? Jag tror att man måste ta ifrån en diesel. Givaren på diesel ger mycket fler pulser per varv än vad man får på en bensinmotor.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Thu 07 Feb, 2013 23:52
by dannefrokt
kan nog stämma bra det, står ARA på min styrenhet, söker jag på nummret står det nåt om ryckreglering. Behövs den föresten? har
sån på min dieselpump på om605'an som ska ner i 123-an.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Fri 15 Feb, 2013 05:57
by EvoPeter
Kjell Niklasson wrote:
Det funkar även med styrenheten (Ecun) istället för ELR-relät som ovanstående beskriver. I min förra 190'a hade jag kopplat varvräknare genom en sådan styrenhet. Behövs lika många kablar där, ström och jord till styrenheten, två kablar ifrån givaren, och till sist signal ut ifrån styrenheten till varvräknaren. Resten av stiften lämnades oandvända.

Edit 2: Är det verkligen säkert att man kan ta vilken varvräknare som helst? Jag tror att man måste ta ifrån en diesel. Givaren på diesel ger mycket fler pulser per varv än vad man får på en bensinmotor.


Kan va intressant då jag har ECU med allt inkopplat på min om601 men ingen varvräknare. Dock så hittar jag inte något el-schema över det systemet.

Det stämmer att man måste ha en varvräknare ifrån en Diesel då en bensinare går efter helt andra pulser. Samt att det är olika varvräknare på 6 o 4-cyl.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Fri 15 Feb, 2013 18:08
by Kjell Niklasson
EvoPeter wrote:Kan va intressant då jag har ECU med allt inkopplat på min om601 men ingen varvräknare. Dock så hittar jag inte något el-schema över det systemet.

Det stämmer att man måste ha en varvräknare ifrån en Diesel då en bensinare går efter helt andra pulser. Samt att det är olika varvräknare på 6 o 4-cyl.


Här är elschema till en w124, med EGR-styrenheten. Bör vara samma inkoppling som i w201. Stift 25 ut ur styrenheten är varvtalssignalen.

Image

Varvräknarna funkar oavsett vilket cylinderantal det är. Eftersom givaren mäter på startkransen. Är dock fortfarande ganska säker på att det måste vara en dieselvarvräknare.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Fri 15 Feb, 2013 19:35
by EvoPeter
Kjell Niklasson wrote:
EvoPeter wrote:Kan va intressant då jag har ECU med allt inkopplat på min om601 men ingen varvräknare. Dock så hittar jag inte något el-schema över det systemet.

Det stämmer att man måste ha en varvräknare ifrån en Diesel då en bensinare går efter helt andra pulser. Samt att det är olika varvräknare på 6 o 4-cyl.


Här är elschema till en w124, med EGR-styrenheten. Bör vara samma inkoppling som i w201. Stift 25 ut ur styrenheten är varvtalssignalen.

Varvräknarna funkar oavsett vilket cylinderantal det är. Eftersom givaren mäter på startkransen. Är dock fortfarande ganska säker på att det måste vara en dieselvarvräknare.


Tackar.

Ifrån en Diesel så spelar det ingen roll vilken motor den är ifrån. Men en bensinare går inte på en Diesel.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 16 Feb, 2013 09:24
by MB_Star
Ni har nästan fått till det.

Varvräknaren måste komma från en diesel.
Givaren har 2 kablar den ena jordas den andra ger signal till varvräknaren.

Från givaren:
Brun = jordas
Vit = signal till varvräknare

Till varvräknaren:
+12 till tändning
jord
Signal = vit kabel från givaren

Testa får ni se.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 16 Feb, 2013 13:19
by Kjell Niklasson
Jag tvivlar inte på att det funkar att göra så. Men jag tror att livslängden på givaren blir klart kortare.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 16 Feb, 2013 16:43
by EvoPeter
MB_Star wrote:Ni har nästan fått till det.

Varvräknaren måste komma från en diesel.
Givaren har 2 kablar den ena jordas den andra ger signal till varvräknaren.

Från givaren:
Brun = jordas
Vit = signal till varvräknare

Till varvräknaren:
+12 till tändning
jord
Signal = vit kabel från givaren

Testa får ni se.


Va så jag trodde det funkade i början så jag slängde ELR-reläet med karossen.

Sen gjorde jag lite efterforskningar och såg att ingen kopplat så när dom eftermonterat eller i el-scheman original. Men det funkar säkert som du säger. Vet inte dock inte om det sitter något filter eller så i reläet. Vad jag upptäckt i mina efterforskningar är att ELR-reläet fungerar som "förstärkare". Men jag tror mer på att med informationen vi har nu är att ELR-reläet/ECU fungerar som störningsfilter. Fast det är ju vad jag tror. Kan inte heller öppna upp reläet då jag sitter i Indien i minst 1 vecka till.

Men jag tror jag ska prova som du säger på den röda bruksbilen så ska jag köra med ELR på min mer påkostade blåa. Så får man helt enkelt se i framtiden vilken som funkade bäst. Och får man eventuellt störningar på den röda med typ Xenon som stör annan el ganska så fint så får man prova att montera dit ett ELR-relä.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 09 Mar, 2013 14:39
by EvoPeter
Funkar nu. Kopplade givaren direkt på mätaren och den funkade inte. Kopplade via EGR-boxen och funkade fortfarande inte.

Efter lite felsökning så kom jag fram till att jordbryggan på instrumenthuset ifrån varvräknaren va dålig samt att stiftet i mitten på varvräknaren inte gick till jord utan man får koppla direkt i från själva höljet istället. Märkte att jordbryggan va dålig glödlampan slutade lysa. Kopplade huset direkt emot jord och nu funkar den samt glödlampan. Man får kolla på varvräknaren man monterar hur jorden är kopplad. På min satt en blå kabel bakom tavlan som satt fast i höljet.

Nu är min kopplad via EGR-boxen. Jag märkte även att jag hade en kontakt direkt in bakom instrumenthuset med Grön/Svart kabel ifrån TD på boxen och tändning till varvräknaren dragen redan (efter att jag dragit mina egna) men kontakten stämde inte med w124an jag tog varvräknaren ifrån så jag fick göra en egen.

Kan säga så här också att när jag hade givaren direkt kopplat till varvräknaren så hade jag 0.15-0.25V. Med EGR-boxen så hade jag 2.8-3.1V. Uppmätt med min Fluke. Detta är bara en referens då jag inte har ett oscilloskop.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 09 Mar, 2013 15:26
by EvoPeter
Slutsats hittills av mig:

ELR metoden: Fungerar enligt "crister".
EGR metoden: Fungerar.
Givar metoden: Fungerar.


UPPDATERAD 130805

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Sat 13 Apr, 2013 02:58
by EvoPeter
Edit: Tillförde inget i tråden.

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Tue 01 Mar, 2016 16:32
by MB_Star
Jag körde då men min varvräknare kopplad direkt mot givaren i 2år och det funkade helatiden, har dock sålt bilen så ja kan inte svara på om det funkar ännu

Re: Eft. montera Varvräknare Diesel med hallg. på startkrans

Posted: Tue 22 Mar, 2016 21:44
by crister
den funkar säkert så men den visar fel.. samt att jag tror som kjell skrev att den mår nog inte nåt vidare...