Såhär tänkte jag göra med min så man slipper byta tändningslås om man Dieselkonverterar.
Jag plockade bort EGR systemet på Dieselbilen och behöll då en liten ventil som sitter på plåten mellan batteri och grenrör. Den har 1st kontakt med 2st stift och 3st anslutningar för vakuum slang.
Huvudanslutningen till vakuum sitter längst ifrån dom 2 andra anslutningarna. Där pluggar man dit en slang ifrån vakuum pumpen. Sen tar man reda på vilken av dom andra anslutningarna man kan blåsa igenom när man inte har strömsatt ventilen. Den som släpper ut luft när den inte är strömsatt sätter man på vakuumstoppsklockan. Den andra pluggar man så man inte får läckage när bilen är igång.
Sen kopplar man ena stiftet till jord och andra stiftet till tändning på. Så när man vrider på tändningen så når inget vakuum stoppen och man kan starta. Vrider man sedan av tändningen så öppnar man ventilen och vakuumet stoppar pumpen.
Detta går även att göra på en bil med trasig ventil i tändningslåset eller om man måste byta tändningslås till en bensinare i brist på annat.
Har inte monterat denna själv på min bil än men ska göra det senare. Kommer uppdatera med bilder då.
EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
-
- Nästan Guru
- Posts: 2059
- Joined: Wed 01 Feb, 2006 14:26
- Location: Västerlanda
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Bra beskrivning. Men en miss.
Gör man så blir det fel. Den vakuumanslutningen som blir "över" skall vara öppen, ut i luften. Gör man inte så, kan inte vakuumet försvinna, när man vrider på tändningen.
Alltså, när man vrider på tändningen, skall vakuumklockan på pumpen kopplas ut i luften igenom ventilen. Har man då pluggat den ledningen så kommer ju inte stoppen att gå tillbaka.
En tanke till också. Se till så att strömmatningen som andvänds även är aktiv när man kör på starten. Vissa funktioner kopplas bort när man kör på starten. Andvänder man en sådan matning, kommer ventilen vilja stänga av motorn när man kör på starten.
Den andra pluggar man så man inte får läckage när bilen är igång.
Gör man så blir det fel. Den vakuumanslutningen som blir "över" skall vara öppen, ut i luften. Gör man inte så, kan inte vakuumet försvinna, när man vrider på tändningen.
Alltså, när man vrider på tändningen, skall vakuumklockan på pumpen kopplas ut i luften igenom ventilen. Har man då pluggat den ledningen så kommer ju inte stoppen att gå tillbaka.
En tanke till också. Se till så att strömmatningen som andvänds även är aktiv när man kör på starten. Vissa funktioner kopplas bort när man kör på starten. Andvänder man en sådan matning, kommer ventilen vilja stänga av motorn när man kör på starten.
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Kjell Niklasson wrote:Bra beskrivning. Men en miss.Den andra pluggar man så man inte får läckage när bilen är igång.
Gör man så blir det fel. Den vakuumanslutningen som blir "över" skall vara öppen, ut i luften. Gör man inte så, kan inte vakuumet försvinna, när man vrider på tändningen.
Alltså, när man vrider på tändningen, skall vakuumklockan på pumpen kopplas ut i luften igenom ventilen. Har man då pluggat den ledningen så kommer ju inte stoppen att gå tillbaka.
En tanke till också. Se till så att strömmatningen som andvänds även är aktiv när man kör på starten. Vissa funktioner kopplas bort när man kör på starten. Andvänder man en sådan matning, kommer ventilen vilja stänga av motorn när man kör på starten.
Bra feedback.
Jag tänkte på det innan jag åkte om man ska plugga eller inte. Har 2st såna ventiler så jag kan testa. Men jag testade med vanliga stoppen och den har inget som ventilerar ut vakuumet så vitt jag kunde se så jag limmade ena anslutningen. Men jag har 2st så jag ska prova utan plugg och med plugg sen när jag kommer hem för att se resultatet.
Kan även uppdatera sedan med vart jag kopplade in strömmen för att få det att fungera tillfredsställande.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Har dieselkonverterat en bil med hjälp av en sån här ventil, fungerar perfekt :)
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
xX wrote:Har dieselkonverterat en bil med hjälp av en sån här ventil, fungerar perfekt :)
Hur monterade du slangarna?
Satt och tänkte nu och om man sätter vakuumet på dom anslutningarna som är närmast varandra. Låter den som är på motsatt sida va öppen så kommer den väl bara att ventilera luften ifrån stoppen är man vrider på tändningen? Så får man varken att vakuum pumpen suger luft och han släpper på vakuumet när man vrider på tändning?
Sen kan man sätta denna på en brytare så har man immobilizer.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Idealiskt vore ju att ha en ventil som växlar mellan stop/friskluft och stopp/vaccum
så skulle den bara dra ström just när man stoppar bilen via en stoppknapp.
dock skulle man på nått smart sätt få det att funka via tändlåset...
så skulle den bara dra ström just när man stoppar bilen via en stoppknapp.
dock skulle man på nått smart sätt få det att funka via tändlåset...
w124 300D -85 "Skattesmitarn"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
w460 300GD -83 OM605 Turbo 6mm meken pump
.,=====,o00o
//__l_l_,\____\,___
l_---\_l__l---O=O=O
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___ Projekt 300GD -81 "Drömbilen" 606Turbo och "463Look"
-
- Expert
- Posts: 606
- Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
- Location: Leksand
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Jag kopplade in strömmen som tidigare gick till +12V på tändspolen när det satt en M102 i bilen, men jag fick problem med att ventilen inte ville släppa även fast man vred av tändning och spänningen försvann, men jag använde samma 12v till en tråd på glödrelät, kan eventuellt ha gått nån krypström eller liknande därigenom som gjorde att ventilen inte släppte förens man manuellt drog ur kontakten till den. Hur som helst så löste det sig med att sätta ett vanligt relä före ventilen, då stannade motorn när man vred av med nyckeln. Jag har en plugg på den andra vakuumanslutningen som inte används och det fungerar.
http://www.garaget.org/dannefrokt
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"
Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
dannefrokt wrote:Jag kopplade in strömmen som tidigare gick till +12V på tändspolen när det satt en M102 i bilen, men jag fick problem med att ventilen inte ville släppa även fast man vred av tändning och spänningen försvann, men jag använde samma 12v till en tråd på glödrelät, kan eventuellt ha gått nån krypström eller liknande därigenom som gjorde att ventilen inte släppte förens man manuellt drog ur kontakten till den. Hur som helst så löste det sig med att sätta ett vanligt relä före ventilen, då stannade motorn när man vred av med nyckeln. Jag har en plugg på den andra vakuumanslutningen som inte används och det fungerar.
hände samma sak för mej så jag tog strömmen på annat håll måste va som du säjer att det vart nån krypström, fick du till centrallåset ochså?
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Ventilen funkar för mig. Dock så har jag en fördröjning då när ventilen är aktiverad så suger den ifrån friska luften vilket gör att det tar någon sekund innan den byggt upp vakuum. Pluggar jag den så kan jag inte starta bilen på ett tag då det inte finns något mindre läckage någonstans.
Så jag ska ta en sån där strypning som sitter mellan WG och impellerhuset på en EVO6. Där är en liten strypning med ett pyttehål som passar perfekt i en vakuumslang. Då finns det alltid undertryck i slangen i början så man får lite snabbare respons på avstängningen. Nu tar det en 3sek innan den börjar dö.
Så jag ska ta en sån där strypning som sitter mellan WG och impellerhuset på en EVO6. Där är en liten strypning med ett pyttehål som passar perfekt i en vakuumslang. Då finns det alltid undertryck i slangen i början så man får lite snabbare respons på avstängningen. Nu tar det en 3sek innan den börjar dö.
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Ni har ingen bild på den där grejen? :)
Sitter de på w210 tdt?
Har en w123 200bensin med om603 ja inte slå av
så de här låter ju som en bra ide när man inte orkar byta lås:)
Sitter de på w210 tdt?
Har en w123 200bensin med om603 ja inte slå av
så de här låter ju som en bra ide när man inte orkar byta lås:)
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
Mathias_ wrote:Ni har ingen bild på den där grejen? :)
Sitter de på w210 tdt?
Har en w123 200bensin med om603 ja inte slå av
så de här låter ju som en bra ide när man inte orkar byta lås:)
Ser ut ungefär såhär:
///Peter Eliasson (070-6311411)
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Mercedes 190 -92, om605, Pekka Herlevi 8mm 180cc 7000rpm, Garret GT3582R, 716.6xx gearbox
Re: EL-vakuumstopp för Dieselkonverteringar
ventilen sitter på din 123a om det suttit en 200b i den? leta på innerskärmen förarsidan..
annars finns dom på 124or
annars finns dom på 124or
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest