När jag hade haft min bil ett tag märkte jag att oljetrycket låg konstant på 3 bar med motorn igång. Jag köpte en ny oljetrycksmätare av fabrikat FAE (ej original) och monterade den. Efter detta låg oljetrycket på 3 bar vid kallstart och ca 1.5 med varm motor. Det verkade vara rimliga värden. Efter 2 år så började oljetrycket att hoppa upp och ner på tomgång och efter ytterligare ett år gick oljetrycket ner på 0 på tomgång med varm motor. Lite nervöst. Eftersom det aldrig hördes något oljud från motorn förmodade jag att även den nya oljetryckssensorn hade pajat.
Eftersom en ny originalmätare kostar ca 1000 sek bestämde jag mig för att försöka reparera den gamla som jag hade kvar.
Gör så här:
1.Kör in ett vasst verktyg I falsen på baksidan av mätaren och bänd upp falsen. Jag fick fila lite med ett sågblad för att få in min smalaste mejsel.
2.Bänd upp hela falsen runt mätaren med en avbitartång.
3.När falsen är uppe kan man se den tätande o-ringen, pilla ut den med en smal mejsel.
4.Nu ska kåpan kunna tas bort från huset. Det finns tillräckligt med kabel för att inspektera innandömet.
5.Den mätaren jag hade (VDO) fungerar så att en kolv trycker upp en hävarm som känner av ett läge på en spole. Efter lite mätningar hittade jag felet: Brott på den tunna tråden som är lindad. Brottet var vid anslutningen. Denna tråd är väldigt tunn och jag var tvungen att använda förstoringsglas för att se den ordentligt.
6.Löd fast kabeln. Först försökte jag med en vanlig lödkolv men blev tvungen att köpa en lödpenna för att kunna komma åt.
7.Med fungerande mätare ska motståndet vara 13 ohm vid 0 bar och det var det.
8.Testa mätaren genom att sticka in en nål I oljehålet och tryck till för att se hur motståndet ändrar sig.
9.Montera ihop mätaren. Det är svårt att böja tillbaka falsen 100% men jag tror att o-ringen tätar bra ändå. När jag åndå höll på lackade jag mätaren vit.
10.Montera mätaren på motorn. Tips: genom att ta bort oljefiltrets lock med skruv samt lyfta upp filtret så öppnas en kanal så oljan I filterhuset rinner ner I tråget vilket gör att ingen olja rinner ut när man byter mätaren.
Efter detta fick jag normalt oljetryck igen (på mätaren). Nu har jag kört en månad och det verkar funka.
Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Hej!
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
För Gud och för maskinister är ingenting omöjligt!
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Mimmi wrote:Hej!
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
Eftersom oljetrycksgivaren mäter oljetrycket kan man nog lugnt benämna den som oljetrycksmätare.
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
s500lang wrote:Mimmi wrote:Hej!
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
Eftersom oljetrycksgivaren mäter oljetrycket kan man nog lugnt benämna den som oljetrycksmätare.
Det kan jag inte hålla med om. Givaren är en sak, mätaren en annan. Gå in och beställ en oljetrycksmätare så får du se vad som hamnar på disken....
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Marie wrote:s500lang wrote:Mimmi wrote:Hej!
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
Eftersom oljetrycksgivaren mäter oljetrycket kan man nog lugnt benämna den som oljetrycksmätare.
Det kan jag inte hålla med om. Givaren är en sak, mätaren en annan. Gå in och beställ en oljetrycksmätare så får du se vad som hamnar på disken....
+3
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03
Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
s500lang wrote:Mimmi wrote:Hej!
Du menar nog egentligen oljetrycksgivaren...
Eftersom oljetrycksgivaren mäter oljetrycket kan man nog lugnt benämna den som oljetrycksmätare.
Håller med dig !! Ordpoliser finns det gott om här
-
- Prospect
- Posts: 36
- Joined: Mon 09 Sep, 2013 22:58
- Location: Stockholm
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Men va f-n, killen ger en bra beskrivning hur man kan fixa att mätaren visar fel oljetryck och inte en jävel är tacksam.
Nej istället ska man klanka ner för att fel ord används, det viktiga är väl att man förstår?!
Det är sånt som gör att folk inte kommer besvära sig att skriva om sina lösningar i framtiden och kvar har vi ett forum där folk gnäller på varandra istället.
Tack så mycket s500lang för den beskrivningen, jag har problem med min oljetrycksmätare och ska följa dina anvisningar.
Funderade på att köpa en ny men nu finns det hopp för den gamla. =)
Nej istället ska man klanka ner för att fel ord används, det viktiga är väl att man förstår?!
Det är sånt som gör att folk inte kommer besvära sig att skriva om sina lösningar i framtiden och kvar har vi ett forum där folk gnäller på varandra istället.
Tack så mycket s500lang för den beskrivningen, jag har problem med min oljetrycksmätare och ska följa dina anvisningar.
Funderade på att köpa en ny men nu finns det hopp för den gamla. =)
VW 1302 -72
Mercedes 190E 2.0 -93
Mercedes 190E 2.0 -93
- Mattileinen
- Hedersmedlem
- Posts: 1753
- Joined: Fri 07 Oct, 2011 20:15
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
hockeystar53 wrote:Men va f-n, killen ger en bra beskrivning hur man kan fixa att mätaren visar fel oljetryck och inte en jävel är tacksam.
Nej istället ska man klanka ner för att fel ord används.
Bra skrivet där.
+1
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Vi kan väl hjälpa varandra, eller?
Kanon guide för en klassisk åkomma, med hjälp av guiden kan man fortsätta använda original-givaren. Det är vi väl eniga om?
Samtidigt så borde givaren heta just givare och inte mätare, det är väl vettigt att förtydliga utan att vi blir sura på den som påpekar detta? Särskilt som Marie höll god ton och slängde in en smiley. Det kan vi väl också vara eniga om?
Over and out från fredsmäklaren.
Kanon guide för en klassisk åkomma, med hjälp av guiden kan man fortsätta använda original-givaren. Det är vi väl eniga om?
Samtidigt så borde givaren heta just givare och inte mätare, det är väl vettigt att förtydliga utan att vi blir sura på den som påpekar detta? Särskilt som Marie höll god ton och slängde in en smiley. Det kan vi väl också vara eniga om?
Over and out från fredsmäklaren.
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Jag vill bara rapportera att denna tattarlagning håller fortfarande efter 4 år.
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
s500lang wrote:Jag vill bara rapportera att denna tattarlagning håller fortfarande efter 4 år.
Toppen!
Och ännu mera toppen att vi får en långtidsrapport så att vi vet hur bra tipset är!
Re: Laga oljetrycksmätaren och spara 1000 spänn
Bra guide ! Ska skriva ut den.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest