Reparera farthållarens styrenhet W126 m.fl åttitalsmercor

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Reparera farthållarens styrenhet W126 m.fl åttitalsmercor

Postby torake » Sun 28 Apr, 2013 11:41

Den här informationen kommer ursprungligen från peachparts m.fl forum, men jag skriver om hur jag tillämpade den.

När farthållaren går sönder på W126 (lika som samtida W201 och W124) så är det oftast styrenheten som har glappis och/eller skadade elektrolytkondingar.

Man börjar så klart med att kolla säkringen (det gjorde inte jag) :lol: Men jag gjorde det i efterhand. Säkringen sitter på W126 i säkringslådan på förarsidan under huven, kolla säkringsförteckningen, var nummer 6 på min.
Sedan tar man loss panelen ovanför förarens tår, där sitter styrenheten, den större av två silverfärgade burkar vid bromspedalen.
(Bilden korpad från peachparts forum och visar där styrenheten sitter, men den är borttagen och kontaktstycket hänger fritt)
Image

Här kan man ju ta fram multimetern och mäta att det kommer 12V på några olika pinnar, (det gjorde jag också i efterhand). Jag hade ett elschema men det stämde inte överens, så jag mätte att en en pinne hade 12V med tändningen på och att det kom 12V på fyra andra pinnar när man drog i farthållarspakens fyra riktningar (Isabella snart fem år hjälpte mig med detta då det är bökigt att mäta och manövrera spaken själv). Om det inte kommer spänning när tändningen är på, så är bromsljuskontakten misstänkt, för den bryter strömmen till styrenheten.

Styrenheten sitter på ett fäste som man tar loss från pedalstället genom att lossa en M6-mutter. Sen stjärnskruv för att få loss själva enheten och sist bända upp inpressningarna i aluminiumskalet för att kunna dra ut kretskortet.

Image
Baksidan av kortet är belagt med skyddslack som måste bort. En tandborste och aceton eller frugans acetonfria nagellacksborttagning funkar bra. Jag började med att avlöda och demontera elektrolytkondingarna och beställde nya från ELFA. Det är 5-6 st, mina var:
2st 2.2uF 40V axiella 10mm långa
2st 10uF 63V radiella 5mm delning (fanns inte, tog 3,5mm delning funkar också bra)
1st 22uF 63V radiell 5mm delning
Elfa har ekonomifrakt till brevlådan för 39kr men jag lyxade till det och tog expressfrakten för 89, så totalen blev c:a 120kr. 8)

Jag avlöder med lödfläta, tycker det är överlägset tennsug. Medan jag väntade på elektrolyterna så gick jag igenom hela kortet rad för rad och avlödde och lödde om alla filmkondingarna (gröna, röda och lila fyrkantiga med två ben) samt alla lödningar där jag kunde hitta en "ring" som tyder på att fogen spruckit. Det sitter ett antal transistorer (tre och sex ben), dessa är värmekänsliga! Peachparts avrådde från att löda om dem så det gjorde jag inte. Var inga problem med deras lödningar heller.

Image
Här har jag lött på de fem nya (svarta) elektrolytkondingarna från ELFA.

Sen var det bara att återmontera allt. Ett tips för M6-skruven till fästet (se ovan) är att man pular in en trasa eller mekarhandsken bakom skruvskallen så att den inte backar ur sitt hål i pedalstället medan man hänger på fästet och pillar dit muttern.

Ut och testkör! Förhoppningsvis funkar den stabilt. Det gjorde min. 8)

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

mercedes_w115
Expert
Expert
Posts: 652
Joined: Mon 13 Nov, 2006 21:04
Location: Norrbotten Arvidsjaur

Re: Reparera farthållarens styrenhet W126 m.fl åttitalsmerco

Postby mercedes_w115 » Mon 29 Apr, 2013 20:32

Tackar!
http://www.garaget.org/fiXarn
Nuvarande bilar
w124 300TE 24v 92a
w124 300TD 95a
w124 250D 92a
w124 250TD 96a
w126 420se 88a
w126 300se 91a
w126 280se 82a
w124 300E 4M 88a (skrotas)

Gammla bilar
w124 300D 85a
w124 250D 91a
w126 380sec 84a
w126 280se 81a
w124 200D 91a
w115 200b 73a

dannefrokt
Expert
Expert
Posts: 606
Joined: Sat 06 Dec, 2008 00:34
Location: Leksand

Re: Reparera farthållarens styrenhet W126 m.fl åttitalsmerco

Postby dannefrokt » Fri 03 May, 2013 19:18

Mycket bra! Synd bara att jag sålde min w124 med farthållare som inte fungerade för 1,5 år sedan, och som jag felsökte mig tokig på innan jag gav upp... Kanske får ta å skramla ihop delar och montera in en tempomat i min nuvarande bil, har ju en trasig styrbox liggandes jag kan börja med :)
http://www.garaget.org/dannefrokt

Nuvarande bilar:
S124 - E220TE Brillantsilber - 1996 "Fina bruksbilen"


Gamla bilar:
W201 - 190E 2.6 Manuell - 1989 "Vinterbilen"
W124 - E220 Dunkelblau, -1995 "Trogen bruksbil"
W123 - 200 250D 20V - 1983 "Dieselprojektet"
W124 - 220E Almandinrot -1993 "Trevlig brukis"
W201 - 190D - 1984 "Epan"
W201 - 190 - 1988 "Lillröd"
W201 - 190E 1.8 Rosso Avantgarde -1992 "Min första och finaste MB"

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Reparera farthållarens styrenhet W126 m.fl åttitalsmerco

Postby huckstar » Sun 07 Jul, 2013 12:57

Mycket användbart! :-)
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest