Bakre kofångare demontering instruktion

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Bakre kofångare demontering instruktion

Postby Thomas SE » Wed 22 May, 2013 23:32

Att ta bort kofångaren bak på en w220-99 är inte ett jättekul enmansjobb men det blir något trevligare om man vet var alla muttrar och skruvar sitter. Har just haft bort bakre kofångare själv när jag monterade dragkrok och skrev då en instruktion främst för mig själv om jag skulle göra om jobbet om några år då man glömt hur det satt fast. Om det finns andra där ute som ska göra detta jobb får Ni gärna ta del av min "instruktion". Obs att jag förstått att det kan skilja en aning mellan årsmodell.

Demontering av bakre kofångare
1. I bagageluckan
a. Tag bort mattan och sidoklädseln på både höger och vänster sida
b. Lyft upp CD-spelaren utan att koppla bort sladdarna genom att ta bort fyra 8mm skruvar i överkant
c. Lyft upp batteriet utan att ta bort någon av kabelskorna vid polerna. Dubbeljorda genom att skruva fast en mindre kabel med en 10mm mutter på det som finns kvar av minussidans fästskruv som spänner fast på polen och jorda någon annanstans ex.vis. CD-spelarens fästskruv. När dubbeljorden är kopplad kan ordinarie jord skruvas bort från fästet i karossen och batteriet lyftas upp. Pluskabeln är tillräckligt lång för att placera batteriet uppåt framåt mot baksätets ryggstöd. Ev. fästklammer på pluskabeln tas bort först
d. Koppla bort kabeln till parkeringssensorerna till höger om höger baklyse.
2. Inifrån bakluckan, totalt 6 skruvar/muttrar
a) Två på vardera sidan lätt synliga ovanför batteri resp. CD-spelare
b) En 10mm mutter på vardera sidan, ca 5 cm nedanför mot mitten från resp bakljus, lite skymd strax under en distansmadrass kudde
3. En 10mm skruv på vardera sidan bakom bakhjulet dold, 10 cm in under stänkskyddet i hjulhuset, dock lätt att se och komma åt utan att hissa upp bilen eller ta bort hjulet
4. Två stora muttrar (16mm) på vardera sidan baktill i batteri- resp. CD-baljan som fäster i kofångarens aluminiumram (återmonteras med 50 Nm)
5. Drag kofångångaren dvs. hela enheten som ett stort U (med aluminiumram och plastbeklädnad) rakt bakåt. Observera gejderfästena nertill bakom hjulhusen. Den väger ca 8kg och går att hantera på en man om man pallar upp den bakom hjulen.
6. Om kofångarens plastbeklädnad och aluminiumramen ska delas på sitter de ihop endast med fyra 10mm skruvar varav två i underkant och två i överkant.
Montering
1. Lyft hela U:et och passa in de 4 bultarna på aluminiumramen i hål i karossens bakparti och montera muttrarna (16mm) några varv så att kofångaren inte glider ur.
2. Passa in gejdrarna (går att böja plastskärmen) på var sida bakom bakhjulet
3. Passa in alla andra skruvar och muttrar totalt 8st, alla 10mm
a. 2st 10mm muttrar (1 på var sida) snett nedanför baklysena
b. 4st 10mm skruvar (2 på var sida) ovanför batteri och CD-spelare
c. 2st 10mm skruvar (1 på var sida) under stänskyddet i bakdelen på hjulhuset
4. Dra åt, först de fyra 16mm muttrarna från aluminiumramen sedan alla de 8st andra
Lycka till Thomas
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bakre kofångare demontering instruktion

Postby Roger J » Sun 02 Jun, 2013 05:53

Jag hade då varken ur CD eller batteri när jag hade lös min?

User avatar
stenen
Halvexpert
Halvexpert
Posts: 320
Joined: Mon 01 Sep, 2003 12:09
Location: Luleå

Re: Bakre kofångare demontering instruktion

Postby stenen » Sun 02 Jun, 2013 09:04

Är lite trångt när man har drag, men det mesta är lätt att demontera montera.
Har ni haft loss sparklådorna, normalt mycket sand o smuts i dessa. Det finns en karosseriskarv under dessa som det är värt att kolla rostskyddet på.
Last edited by stenen on Mon 03 Jun, 2013 23:01, edited 1 time in total.
S350 Lång CDI 4Matic -15, S320 Lång -99 Såld, L200 -00 Diesel, Volvo EC20 -02, Drive Convertible 115 Mercury
Browse with Google Chrome

User avatar
Roger J
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1180
Joined: Fri 30 Sep, 2005 20:29
Location: Kalix
Contact:

Re: Bakre kofångare demontering instruktion

Postby Roger J » Mon 03 Jun, 2013 21:56

stenen wrote:Är lite trångt när man har drag, men det mesta är lätt att demontera montera.
Har du haft loss sparklådorna, normalt mycket sand o smuts i dessa. Det finns en karosseriskarv under dessa som det är värt arr kolla rostskyddet på.


Jo det är ingen dum ide att kolla :!: har ju haft min bil i småbitar och jag blev förvånad hur lätt dem är att förstå sig på :-)

Thomas SE
Medlem
Medlem
Posts: 60
Joined: Sat 25 Jun, 2005 17:31
Location: Sollentuna (Sthlm)

Re: Bakre kofångare demontering instruktion

Postby Thomas SE » Wed 05 Jun, 2013 23:40

Självklart behöver inte batteri o CD demonteras om man bara ska ta bort kofångaren. Jag skrev ju instruktionen i samband med montering av dragkrok och då måste batteri och CD bort annars kommer man inte åt att göra den roliga borrningen genom bakbalkarna - i 90 graders vinkel.
Last edited by Thomas SE on Fri 16 Aug, 2013 17:51, edited 1 time in total.
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!

User avatar
TheMPG
Moderator
Moderator
Posts: 1092
Joined: Sat 30 Aug, 2003 02:23
Location: Sthlm/Järfälla
Contact:

Re: Bakre kofångare demontering instruktion

Postby TheMPG » Thu 06 Jun, 2013 01:43

Denna passade rätt bra i DIY-forumet!
Jag fixar din AC!
W108 280SE 3.5, W124 E420, S203 C200T K, S202 C220 CDI, W124 200E, W202 C180, S202 C43T AMG, W123 200, W220 S500, W208 CLK 320 cab Högerstyrd, S210 E420T, W126 300 SE, W126 500 SEL B2 Armored, W116 450 SEL, W126 280SE, W124 200, W123 230E


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests