Låter din om602 (250D) såhär: så har du förmodligen en eller flera dåliga ventillyftar, har kört omkring med detta oljud i nån månad tills jag fick semester och är väldigt less att höra det varje dag tills motorn är ordentligt varm.
När du köper dina ventillyftar är dom förmodligen (förhoppningsvis) redan inoljade, men jag lät mina lyftar ligga i ett oljebad i ca 24 timmar innan montering.
- Börja med att ta bort ventilkåpan
- Ta en 27mm hylsa och sätt på svänghjulet för att vrida motorn MEDSOLS för att nollställa den, kolla på bilden nedan för markering om när motorn är i OT-läge (nollställd). Finns även en OT-markering på svänghjulet. detta är MYCKET VIKTIGT!! Markeringen på kamaxeln ska stämma in med lagerhållaren.
- Spänn fast kamkedjan i kamdrevet med kattstrypare (buntband) för att hålla det på plats, för extra säkerhet ta en märkpenna och dra en linje mellan drev och kedja. (OBS bilden är tagen när jag lossat på drevet, ignorera det för stunden) Den röda kabeln är inte nödvändig men jag satte den som extra säkerhet för att hålla uppe kedjan, kedjan kan inte hoppa om man släpper ner den men jag tar det säkra före det osäkra.
- Ta bort kedjespännaren (19mm hylsa) (jag lät min ligga kvar nån mm kvar på gängorna)
- Ta bort bulten som håller kamdrevet till kamaxeln. VIKTIGT!!! LÅS fast drevet med en planka eller valfritt så att du inte snurrar runt motorn när du lossar på bulten. Sätt en träbit eller liknande mellan drevet och toppen. Bulten dras MOTSOLS och är 13mm
- Nu ska lagren väck och detta är EXTREMT VIKTIGT i vilken ordning dom tas bort för att inte knäcka av kamaxeln. bifogar en bild i vilken ordning dom ska lossas.
- Lyft bort kamaxeln och notera i vilken position den är vid demontering för att förenkla det hela vid återmontering. Använd valfritt hjälpmedel för att ta bort ventilerna, antingen med händerna, magnet eller liknande.
Valfritt men kan vara bra att göra är att rengöra oljekanalerna som smörjer lyftarna, bild nedan:
Sen är det inte värre än att återmontera i omvänd ordning, viktigt är att när du ska dra åt kamaxeln igen, kolla för guds skull att allt hamnar där det ska!! Var väldigt försiktig här så att du inte knäcker kamaxeln. Innan du monterar dit lagerhållarna ska du även grylla på med färsk motorolja över hela kamaxel/ventillyftar och lagerbanorna.
Lagerhållarna ska dras till 25nm
Kamaxelbulten 65nm (om det är den 12-kantiga modellen så är det 25nm+90°)
Kedjespännaren 65nm
Ventilkåpsbultarna 10nm
Det tar ungefär 3-4 timmar att genomföra jobbet utan stress, var väldigt noggrann och försiktig!!
DIY: Hydraliska ventillyftar om602
DIY: Hydraliska ventillyftar om602
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: DIY: Hydraliska ventillyftar om602
Mycket bra tråd och utförligt beskrivet..
Re: DIY: Hydraliska ventillyftar om602
Tack, hoppas den kommer tilll användning för någon :)
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Re: DIY: Hydraliska ventillyftar om602
Hej!
Har en W126, 380SE -85 och jag kunde göra på ett mycket enklare sätt, utan att demontera kamaxeln men det förutsätter att man har vipparmar inklämda mellan lyftare-kamaxel-ventil... Min MB tickade som satan och jag var orolig för att det var kamaxeln som var sliten (vilket lär vara vanligt på min motor) men det var det inte som tur var.
Jag tillverkade en hävarm ca 4 dm lång (rel. enkelt) så att jag kunde trycka ner ventilen med fjäder ner i förbränningsrummet, med kammen som mothåll. Naturligtvis måste motorn ställas i rätt läge så att kolven på aktuell cylinder står i botten. Sedan kan man bara pilla bort vipparmen och lyftaren blir tillgänglig. Först bytte jag lyftare (ca 600kr) utan resultat, sedan bytte jag vipparmen (500kr) också och då blev den helt tyst - hääärligt! Har nu kört 3.000 mil och motorn spinner som en katt utan tick. Att hitta rätt ventil gjorde jag genom att först identifiera vilken av V8:ans halvor som tickar. Det är ungefär vad man kan identifiera genom att bara lyssna. Sedan köpte jag en ventilkåpa på skrot för 300kr och skar upp upp en 1 cm bred längsgående skåra på ovansidan av ventilkåpan genom vilken jag kunde föra in ett stetoskop (som hjärtdoktorn har, inköpt på Biltema för nån hundring) och lägga det an mot varje ventil (8st) och identifiera vilken av dem som tickar. Att köra helt utan kåpa går inte ens på tomgång för det stänker för mycket särskilt från kedjan.
Hoppas någon mekarkompis har glädje av min beskrivning.
Mvh
Har en W126, 380SE -85 och jag kunde göra på ett mycket enklare sätt, utan att demontera kamaxeln men det förutsätter att man har vipparmar inklämda mellan lyftare-kamaxel-ventil... Min MB tickade som satan och jag var orolig för att det var kamaxeln som var sliten (vilket lär vara vanligt på min motor) men det var det inte som tur var.
Jag tillverkade en hävarm ca 4 dm lång (rel. enkelt) så att jag kunde trycka ner ventilen med fjäder ner i förbränningsrummet, med kammen som mothåll. Naturligtvis måste motorn ställas i rätt läge så att kolven på aktuell cylinder står i botten. Sedan kan man bara pilla bort vipparmen och lyftaren blir tillgänglig. Först bytte jag lyftare (ca 600kr) utan resultat, sedan bytte jag vipparmen (500kr) också och då blev den helt tyst - hääärligt! Har nu kört 3.000 mil och motorn spinner som en katt utan tick. Att hitta rätt ventil gjorde jag genom att först identifiera vilken av V8:ans halvor som tickar. Det är ungefär vad man kan identifiera genom att bara lyssna. Sedan köpte jag en ventilkåpa på skrot för 300kr och skar upp upp en 1 cm bred längsgående skåra på ovansidan av ventilkåpan genom vilken jag kunde föra in ett stetoskop (som hjärtdoktorn har, inköpt på Biltema för nån hundring) och lägga det an mot varje ventil (8st) och identifiera vilken av dem som tickar. Att köra helt utan kåpa går inte ens på tomgång för det stänker för mycket särskilt från kedjan.
Hoppas någon mekarkompis har glädje av min beskrivning.
Mvh
Fyra bilar (varav två S-klass) - två MC - två snöskotrar - två sportbåtar - fyra släp - ungdomsmoppen kvar.....allt funkar som nytt!!!
Re: DIY: Hydraliska ventillyftar om602
Mycket bra skrivet å utförligt med bilder. Har själv nyligt utfört samma sak men på en 603. Värt att nämna är att denna "instruktion" även är tillämpningsbar till om603 å även om601
"Thank god for dieselpower"
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
w201 190E 300TurboCompressorDiesel - Holset HX & Eaton supercharged...
w124 E300 Turbodiesel
w123 300 Om 603 turbodiesel
w110 230 -240D
Re: DIY: Hydraliska ventillyftar om602
MB 4 ME wrote:Mycket bra skrivet å utförligt med bilder. Har själv nyligt utfört samma sak men på en 603. Värt att nämna är att denna "instruktion" även är tillämpningsbar till om603 å även om601
Tack! Värt att nämna då är att bultarna till kamaxeln dras i en annan ordning då det är 4 samt 6-cyl
MB w123 250D -83
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
MB w124 250TD -93
MB w124 220E -93
MB w123 300D -77
MB w124 200E -92
MB w123 300D -77
MB w124 200 -88
MB w201 190E -84
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests