Hoppig nivåreglering?

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Hoppig nivåreglering?

Postby M116 » Wed 11 Sep, 2013 07:48

Är nivåregleringen på din bil stötig till förbannelse eller rent av så mjuk att du inte kan köra över ett gupp utan att bilens bakända gungar resten av vägen hem?

Byt då dina sfärer. Alltför många byter ut sina grymt effektiva nivåregleringssystem i onödan. Dessa "bombliknande" varelser sitter under bilen på 123,126,201 och 107. I 124 sitter de monterade inne i bilen. Kostar cirka 1300+m/st över disk hos mercedeshandlaren men på nätet går det att hitta dem billigare. Beställ gärna anslutningsbultarna/slanganslutningarna till sfärerna när ni köper delarna.

Image

Gör så här:

Hissa bilen.
Lossa anslutningarna till sfären och låt överflödig nivåregleringsolja rinna ut. Ta en sida i taget så slipper du söla ned hela garagegolvet. :lol: När membranet i sfären är spräckt så fylls hela sfären med olja och det kan ta ett tag att tömma den.
Lossa sedan muttrarna/bultarna som håller sfären på plats och ta bort den.
Montera ev. slanganslutning med ny kopparbricka på den nya sfären och montera den nya sfären på bilen. Koppla in både slang och rör på sfären.
Lossa staget från nivåventilen och låt den hänga. Fyll upp oljebehållaren i motorrummet.
Starta motorn och rör lugnt och försiktigt upp och ned på armen till nivåventilen. Står du på en fyrpelarlyft så skall bilen röra sig upp och ned, detta görs för att lufta systemet när man byter nivåregleringsdelar. Slå av motorn och montera staget på nivåventilen igen och ta bilen på en sväng. Kan ta någon mil innan systemet är helt tömt på luft och fungerar klanderfritt igen.

Lycka till!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
huckstar
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1859
Joined: Sat 06 May, 2006 14:02
Location: Älvdalen norra Dalarna

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby huckstar » Sat 02 Nov, 2013 19:29

Verkar som att det fanns på w115 240 3.0 ockå, plockade av ett helt sls kit från en sån på skroten här hemma för ett tag sen.
W-115 /8 2.7CDI -75
W-126 500SEL -85
W-120 180D -57
W-124 320CDI -87
W-201 220CDI -88
W-211 270CDI -03

Schönheit, Gediegenheit und sportliche Kraft!
Mercedes Benz

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby pasi » Thu 07 Nov, 2013 13:22

sitter också på s210 (och w210 om än på den som extrautrustning). På w/s210 sitter dom under bilen också.
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby sonderklasse126 » Fri 08 Nov, 2013 21:32

Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby V70tdi » Fri 08 Nov, 2013 21:38

sonderklasse126 wrote:Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså


Orkar man med att klabba med beg som kan gå sönder månaden efter när nytt sparkit kostar ca135EUR på taxiteile?
Visserligen kan nytt också gå sönder men risken är ju bra mycket mindre + att dom är rena och trevligare att hantera
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W210-E-Klasse/Fahrwerk/Hydrospeicher-TE-Sparset-fuer-W210-T-Modell-mit-Niveauregulierung
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby pasi » Fri 08 Nov, 2013 21:51

sonderklasse126 wrote:Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså


Köp nya är mitt tips för så mycket kostar inte nya!
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby sonderklasse126 » Mon 11 Nov, 2013 04:41

Jo men nu var det inte det rådet jag undra över, så mycket har ja grejat att jag vet att det är bekvämare hela veckan å köpa nytt. Men nu är det så att jag har begagnade liggandes på hyllan och undrar om det går å kolla att de är hela.
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

vazman 67
Expert
Expert
Posts: 425
Joined: Sun 10 Jul, 2005 12:53
Location: Norrbotten

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby vazman 67 » Mon 11 Nov, 2013 09:22

Jag brukar ta typ en ståltråd och känna lite lätt i anslutningen,tar det stopp direkt är den hel,en trasig försvinner tråden in i.

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby Göran W » Mon 11 Nov, 2013 12:55

Ska sägas direkt att jag aldrig rört detta system på en MB men har ganska stor erfarenhet av det ursprungliga systemet dvs i Citroën!
En gasklocka är uppbyggd med ett gummimembran i mitten som delar klockan i två delar. Den ena halvan är fylld med gas till ett förutbestämt tryck. Detta tryck kan mätas genom att man pumpar in hydraulolja i den andra kammaren. När trycket på båda sidorna blir lika stannar tryckökningen upp för en stund. Många citroenfantaster har byggt egna provutrustningar med en hydraulpump, manometer, klockfäste, mm. Pumpen hanteras då helt manuellt genom att snurra på remskivan.
På en hydraulcittra har varje modell och varje klockposition sitt bestämda tryck OCH sin egen, anpassade, ventilstorlek. Man kan alltså INTE slumpmässigt ta en klocka på hyllan. Man måste också kolla att den håller rätt tryck då gasen över tid diffunderar genom gummimembranet även om membranet är helt! Fel tryck ger helt galen funktion så det förutsätter att man VET det korrekta värdet.
Om något eller allt av detta gäller även för MB vet jag alltså inte. Jag vet inte heller om anslutningen på klockorna är lika så att man skulle kunna prova en MB-klocka i en klocktestare för citroen.

User avatar
sonderklasse126
Expert
Expert
Posts: 543
Joined: Mon 17 May, 2010 21:45
Location: smurG

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby sonderklasse126 » Mon 11 Nov, 2013 18:56

vazman 67 wrote:Jag brukar ta typ en ståltråd och känna lite lätt i anslutningen,tar det stopp direkt är den hel,en trasig försvinner tråden in i.


Tack! det var detta jag fråga efter :-)
S123T 300DT ,83 Farbe



Avställda

Skrotade
W123 300D ,77 Farbe

Sålda
S123T 200 ,85 Farbe
W126 300 SE ,88 Farbe
S123T 280E ,81 Farbe
W123 300D ,82 Farbe
W123 300D/250D ,78 Farbe
w123 300D taxi ,82 Farbe

Göran W
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Fri 30 Jul, 2010 15:36

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby Göran W » Mon 11 Nov, 2013 20:02

Nja, se mitt inlägg ovan. Att membranet är helt innebär inte att klockan håller rätt tryck. Jag gissar på att rätt tryck ligger någonstans runt 50 bar. Membranet känns likadant om trycket är 5 bar......... :-(

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby Feliks » Mon 11 Nov, 2013 22:55

Härlig beskriving M116! Ska försöka mig på att byta detta på min 320 framöver, hoppas att proceduren är någorlunda lik den du beskrev i trådstarten även om det gäller en 210 sedan :-D
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Farmarn
Proffs
Proffs
Posts: 208
Joined: Wed 21 Feb, 2007 17:09
Location: Östersund

Re: Hoppig nivåreglering?

Postby Farmarn » Sat 14 Dec, 2013 20:31

Tjuvpostat - raderas


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests