Hoppig nivåreglering?
Posted: Wed 11 Sep, 2013 07:48
Är nivåregleringen på din bil stötig till förbannelse eller rent av så mjuk att du inte kan köra över ett gupp utan att bilens bakända gungar resten av vägen hem?
Byt då dina sfärer. Alltför många byter ut sina grymt effektiva nivåregleringssystem i onödan. Dessa "bombliknande" varelser sitter under bilen på 123,126,201 och 107. I 124 sitter de monterade inne i bilen. Kostar cirka 1300+m/st över disk hos mercedeshandlaren men på nätet går det att hitta dem billigare. Beställ gärna anslutningsbultarna/slanganslutningarna till sfärerna när ni köper delarna.
Gör så här:
Hissa bilen.
Lossa anslutningarna till sfären och låt överflödig nivåregleringsolja rinna ut. Ta en sida i taget så slipper du söla ned hela garagegolvet. När membranet i sfären är spräckt så fylls hela sfären med olja och det kan ta ett tag att tömma den.
Lossa sedan muttrarna/bultarna som håller sfären på plats och ta bort den.
Montera ev. slanganslutning med ny kopparbricka på den nya sfären och montera den nya sfären på bilen. Koppla in både slang och rör på sfären.
Lossa staget från nivåventilen och låt den hänga. Fyll upp oljebehållaren i motorrummet.
Starta motorn och rör lugnt och försiktigt upp och ned på armen till nivåventilen. Står du på en fyrpelarlyft så skall bilen röra sig upp och ned, detta görs för att lufta systemet när man byter nivåregleringsdelar. Slå av motorn och montera staget på nivåventilen igen och ta bilen på en sväng. Kan ta någon mil innan systemet är helt tömt på luft och fungerar klanderfritt igen.
Lycka till!
Byt då dina sfärer. Alltför många byter ut sina grymt effektiva nivåregleringssystem i onödan. Dessa "bombliknande" varelser sitter under bilen på 123,126,201 och 107. I 124 sitter de monterade inne i bilen. Kostar cirka 1300+m/st över disk hos mercedeshandlaren men på nätet går det att hitta dem billigare. Beställ gärna anslutningsbultarna/slanganslutningarna till sfärerna när ni köper delarna.
Gör så här:
Hissa bilen.
Lossa anslutningarna till sfären och låt överflödig nivåregleringsolja rinna ut. Ta en sida i taget så slipper du söla ned hela garagegolvet. När membranet i sfären är spräckt så fylls hela sfären med olja och det kan ta ett tag att tömma den.
Lossa sedan muttrarna/bultarna som håller sfären på plats och ta bort den.
Montera ev. slanganslutning med ny kopparbricka på den nya sfären och montera den nya sfären på bilen. Koppla in både slang och rör på sfären.
Lossa staget från nivåventilen och låt den hänga. Fyll upp oljebehållaren i motorrummet.
Starta motorn och rör lugnt och försiktigt upp och ned på armen till nivåventilen. Står du på en fyrpelarlyft så skall bilen röra sig upp och ned, detta görs för att lufta systemet när man byter nivåregleringsdelar. Slå av motorn och montera staget på nivåventilen igen och ta bilen på en sväng. Kan ta någon mil innan systemet är helt tömt på luft och fungerar klanderfritt igen.
Lycka till!