Page 1 of 1

Hoppig nivåreglering?

Posted: Wed 11 Sep, 2013 07:48
by M116
Är nivåregleringen på din bil stötig till förbannelse eller rent av så mjuk att du inte kan köra över ett gupp utan att bilens bakända gungar resten av vägen hem?

Byt då dina sfärer. Alltför många byter ut sina grymt effektiva nivåregleringssystem i onödan. Dessa "bombliknande" varelser sitter under bilen på 123,126,201 och 107. I 124 sitter de monterade inne i bilen. Kostar cirka 1300+m/st över disk hos mercedeshandlaren men på nätet går det att hitta dem billigare. Beställ gärna anslutningsbultarna/slanganslutningarna till sfärerna när ni köper delarna.

Image

Gör så här:

Hissa bilen.
Lossa anslutningarna till sfären och låt överflödig nivåregleringsolja rinna ut. Ta en sida i taget så slipper du söla ned hela garagegolvet. :lol: När membranet i sfären är spräckt så fylls hela sfären med olja och det kan ta ett tag att tömma den.
Lossa sedan muttrarna/bultarna som håller sfären på plats och ta bort den.
Montera ev. slanganslutning med ny kopparbricka på den nya sfären och montera den nya sfären på bilen. Koppla in både slang och rör på sfären.
Lossa staget från nivåventilen och låt den hänga. Fyll upp oljebehållaren i motorrummet.
Starta motorn och rör lugnt och försiktigt upp och ned på armen till nivåventilen. Står du på en fyrpelarlyft så skall bilen röra sig upp och ned, detta görs för att lufta systemet när man byter nivåregleringsdelar. Slå av motorn och montera staget på nivåventilen igen och ta bilen på en sväng. Kan ta någon mil innan systemet är helt tömt på luft och fungerar klanderfritt igen.

Lycka till!

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Sat 02 Nov, 2013 19:29
by huckstar
Verkar som att det fanns på w115 240 3.0 ockå, plockade av ett helt sls kit från en sån på skroten här hemma för ett tag sen.

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Thu 07 Nov, 2013 13:22
by pasi
sitter också på s210 (och w210 om än på den som extrautrustning). På w/s210 sitter dom under bilen också.

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Fri 08 Nov, 2013 21:32
by sonderklasse126
Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Fri 08 Nov, 2013 21:38
by V70tdi
sonderklasse126 wrote:Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså


Orkar man med att klabba med beg som kan gå sönder månaden efter när nytt sparkit kostar ca135EUR på taxiteile?
Visserligen kan nytt också gå sönder men risken är ju bra mycket mindre + att dom är rena och trevligare att hantera
http://www.te-taxiteile.com/Mercedes-Teile/W210-E-Klasse/Fahrwerk/Hydrospeicher-TE-Sparset-fuer-W210-T-Modell-mit-Niveauregulierung

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Fri 08 Nov, 2013 21:51
by pasi
sonderklasse126 wrote:Om man kommer över begagnade finns det nått sätt å kolla om de är hela då? pumlorna alltså


Köp nya är mitt tips för så mycket kostar inte nya!

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 04:41
by sonderklasse126
Jo men nu var det inte det rådet jag undra över, så mycket har ja grejat att jag vet att det är bekvämare hela veckan å köpa nytt. Men nu är det så att jag har begagnade liggandes på hyllan och undrar om det går å kolla att de är hela.

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 09:22
by vazman 67
Jag brukar ta typ en ståltråd och känna lite lätt i anslutningen,tar det stopp direkt är den hel,en trasig försvinner tråden in i.

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 12:55
by Göran W
Ska sägas direkt att jag aldrig rört detta system på en MB men har ganska stor erfarenhet av det ursprungliga systemet dvs i Citroën!
En gasklocka är uppbyggd med ett gummimembran i mitten som delar klockan i två delar. Den ena halvan är fylld med gas till ett förutbestämt tryck. Detta tryck kan mätas genom att man pumpar in hydraulolja i den andra kammaren. När trycket på båda sidorna blir lika stannar tryckökningen upp för en stund. Många citroenfantaster har byggt egna provutrustningar med en hydraulpump, manometer, klockfäste, mm. Pumpen hanteras då helt manuellt genom att snurra på remskivan.
På en hydraulcittra har varje modell och varje klockposition sitt bestämda tryck OCH sin egen, anpassade, ventilstorlek. Man kan alltså INTE slumpmässigt ta en klocka på hyllan. Man måste också kolla att den håller rätt tryck då gasen över tid diffunderar genom gummimembranet även om membranet är helt! Fel tryck ger helt galen funktion så det förutsätter att man VET det korrekta värdet.
Om något eller allt av detta gäller även för MB vet jag alltså inte. Jag vet inte heller om anslutningen på klockorna är lika så att man skulle kunna prova en MB-klocka i en klocktestare för citroen.

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 18:56
by sonderklasse126
vazman 67 wrote:Jag brukar ta typ en ståltråd och känna lite lätt i anslutningen,tar det stopp direkt är den hel,en trasig försvinner tråden in i.


Tack! det var detta jag fråga efter :-)

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 20:02
by Göran W
Nja, se mitt inlägg ovan. Att membranet är helt innebär inte att klockan håller rätt tryck. Jag gissar på att rätt tryck ligger någonstans runt 50 bar. Membranet känns likadant om trycket är 5 bar......... :-(

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Mon 11 Nov, 2013 22:55
by Feliks
Härlig beskriving M116! Ska försöka mig på att byta detta på min 320 framöver, hoppas att proceduren är någorlunda lik den du beskrev i trådstarten även om det gäller en 210 sedan :-D

Re: Hoppig nivåreglering?

Posted: Sat 14 Dec, 2013 20:31
by Farmarn
Tjuvpostat - raderas