Kontroll av framvagn

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Kontroll av framvagn

Postby snowman » Sun 03 Nov, 2013 11:39

Många frågar efter hur man kollar glapp i leder.

Tänkte jag ska göra en liten guide.

Först en liten allmän lektion i leder.

Det första man bör tänka på är att kulbultar, kulleder och p-ändar osv bara blir förvirrande.
Det säger igentligen inget om vad det är för led så därför:

Styrled, finns oftast två, en yttre samt en inre.
Kan finnas fler om det är stag som t ex w124,w126 mfl
Dessa hjälper till att överföra kraften från styrningen till hjulspindeln, höger eller vänster.

Spindelled, Spindelleden håller fast hjulspindeln i länkarmen.
Den har till uppgift att göra det möjligt för hjulet att både svänga och kunna åka upp och ner.

Detta är viktigt!
Skillnaden mellan olika leder, tyngdbärande eller icke tyngdbärande.
Dragled eller tryckled.

En tyngdbärande led är den led som fjädern verkar på.
Ett exempel är w210 där den undre är tyngdbärande iom att fjädern trycker på den undre länkarmen.
Den övre är alltså en icke tyngdbärande led.
för att få fram glapp i den tyngdbärande måste fjädern avlastas, annars sitter leden i spänn.
En icke tyngdbärande behöver inte avlastas.

Dragled eller tryckled handlar om hur leden är vänd.
Detta har stor betydelse för separationsrisken.

En dragled har kulskålen vänd nedåt medans den på en tryckled är vänd uppåt.
Exempel på dragled är w124 där den också är tyngdbärande, dvs stor risk för separation vid kraftigt slitage.
Exempel på tryckled är den undre spindelleden på w210 där också den är tyngdbärande men risken för separation är mindre då fjädern istället trycker ihop leden istället för som på 124an där fjädern jobbar på att separera den.

Image

Det röda sträcket visar kraften från fjädern, på länkarmen genom spindelleden, till hjulspindeln och ner i marken via hjulet.
Tyngdbärande spindelleden är inringad i gult och genom att titta på hur leden är vänd ser man att det är en tryckled, dvs fjädern trycker ihop leden.
Den övre spindelleden är inte tyngdbärande iom att fjädern inte verkar med någon kraft på den

Image

Mcpherson framvangen är helt utan tyngdbärande spindelleder iom att kraften (röda strecket) går genom fjäderbenet direkt till hjulspindeln och ut via hjulet.
Spindelleden (Gul) på bilden är även en dragled, iom att kulskålen är vänd med botten upp.


Slut på del 1
Last edited by snowman on Wed 01 Jan, 2014 19:44, edited 2 times in total.
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Kontroll av framvagn

Postby snowman » Mon 04 Nov, 2013 10:48

Del 2

Olika framvagnar

Mcpherson, finns på de flesta moderna bilar idag och är den absolut vanligaste framvagnen.
Fjädern verkar på fjäderbenet och spindellederna eller spindelleden är inte tyngdbärande.
Lyft bilen som vid ett vanligt däck byte.

Dra en linje från fjäderbenslagringen till styrleden.
Dra sedan en linje igenom hjulcentrum 90 grader mot den första.

Ex fjäderbenslagring kl 12 och styrled kl 3
Sätt händerna kl 8 och 2 och lägg tyngd på 8

Dubbla länkarmar med undre tyngdbärande spindelled.
Denna typ är den vanligaste på Mercedes, från fenan till w211.
Konstruktion ser olika ut men principen är densamma.
Denna kontroll utförs även på w124, w201 och r129
Lyft upp bilen och palla upp den, ta därefter och lyft länkarmen så fjädern trycks ihop.
Ta ett spett under hjulet och lyft hjulet, ev glapp bör nu visa sig.

Glapp i övre spindelleden få fram genom att dra en linje mellan tyngdbärande spindelled och styrled.
Ex kl 6 till kl 3
Dra därefter en linje 90 grader genom hjulcentrum kl 11 och kl 5
Lägg tryck på kl 11
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests