Montera baksätesvärme i en W124, DEL 1+2

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Montera baksätesvärme i en W124, DEL 1+2

Postby M116 » Sun 05 Jan, 2014 06:24

Ska börja med att konstatera att denna SA aldrig fanns på W124 men jag vägrar låta mig begränsas av detta och tycker att det här är nåt som verkligen är komforthöjande speciellt med skinnsäten och vårt underbara skandinaviska klimat..... :P

Börjar med att montera ur baksätet och ta av klädseln. Jag använder mig av värmeslingorna från en uppsättning beg. framstolar, här bild på nya OEM värmedynor till sportstol. Mät gärna slingorna (6 ohm=OK) innan demontering så ni inte monterar avbrutna slingor! Det finns en uppsjö olika stolsutföranden så ta reda på vilken stol som sitter i just DIN bil innan ni handlar värmeslingor.

Image

och man byter alltså helt enkelt ut original mittenkuddar mot kuddar med värmetrådar.

Image

Kablarna drar man ut via nymonterade genomföringar på gaveln av stolsdynorna.

Image

När värmedynorna är monterade så ska en kabelmatta tillverkas. Jag använde mig av en framkabelhärva och ändrade, förlängde tills alla mått stämde. Och orkar man snurra textiltape runt kabelhärvan så kommer ingen att kunna se det inte rör sig om original fabrikskablage. Till det här momentet behövs ett elschema och måtten från bilen.

Image

Måtten är i millimeter

Image

När kabelmattan är färdig skall den monteras. För att underlätta montering skall baksätet, förarstol, förarmatta, B-stolpsbeklädnader med bälten, kickpanel förarsida, bakre dörrklädslar, kombiinstrumentet och plastskyddet ovan pedalerna demonteras.

För att få kontaktanslutningen på stolsvärmereläet (N25/5) att peka framåt i bilens riktning så monterar jag isär den och vänder på reläkåpan.

Före:
Image

Image

Efter:
Image

Inmontering:
Image

Innan jag sätter reläet på plats måste jag flytta stolsvärmereläet för framsätena och sen är det bara att skruva dit reläet för baksätesvärmen alldeles jämte.

Image

Sen drar man kabeldelen som skall till den högra sidan i balken som baksätets framkant låses fast i.

Image

Drar sedan fram passagerarstolen så mycket det går och viker sedan upp mattan framför högra sidan av baksätet för att lägga kabeln i den högra kabelrännan. Dra upp kabel vid bältesrulle och dra ut kabeln till knappen genom gummidamasken inuti bakdörren.

Image

Image

Gör likadant på vänster sida och med vänster bakdörr. Vik upp undre delen av fuktspärren på bakdörrarna och dra ut kabeln genom hålet ovan dörrstoppet. Limma tillbaka fuktspärren och låt kabeln till knappen hänga utanför plasten.

Image

Lyft nu mattan åt sidan och öppna luckorna till samtliga kabelrännor hela vägen fram till torpedväggen. Lägg i kabelhärvan hela vägen fram till SA-plinten under kickpanelen. Montera kontaktstycket som skall till SA-plinten.

Image

Image

Dra upp den bruna kabelhärvan till en av jordpunkterna bakom kombiinstrumentet och skruva dit anslutningen.

Image

Demontera luckorna till säkringsdosan i motorrummet. Ta ur säkringshållaren och relähållaren. (vid det här läget är det bra att göra bilen strömlös om det inte är gjort innan)
Dra upp kabeln genom säkringsdosan och montera plusmatningen till baksätesvärmereläet på säkringsplint A.

Image

Återmontera nu allt utom de bakre dörrsidorna.

Ta nu en mittkonsolspanel från en tidig 124 och bryt loss båda hållarna till sätesvärmeknapparna. Observera att de är höger/vänster.
(Går kanske att beställa dem separat, i så fall heter dem 124 683 01 23 och 124 683 02 23)

Image

Image

Sen sätter jag den ena ramen på plats innanför dörrklädseln och ritar en mall för hålet där jag vill att knappen skall sitta. Tänk på att med knappen och kontaktstycket så bygger det hela inåt mot dörren!

Image

Image

Ta fram Dremmeln och med ett frässtift så fräser man ur dörrsidan ner till klädselns insida, här krävs lite tid och tålamod så man inte gör hål i klädseln.

Image

När man kollat mot sätesvärmarknappen att hålet är tillräckligt stort så fräser man av ytterligare någon mm i kanterna så att klädseln går att vika in utan att hålet blir för tajt. Sen klipper man ett X från hörn till hörn i klädseln och limmar den runt kanterna på hålet. Jag fräste även ned lite av klädselns insida så den inte byggde alltför mycket inåt i hålet. När limmet härdat så skär man av de inåt vikta flikarna så man kan få dit ramen direkt på dörrsidans insida.

Image

Sen limmar och häftar man ramen på insidan.

Image

Hålet klart.

Image

Knappen monterad, sen återstår det bara att återmontera dörrsidorna........

Image

Image

Image

...... och njuta av stjärtvärme även för "baksätesförarna" :mrgreen:
Last edited by M116 on Wed 15 Jan, 2014 11:01, edited 2 times in total.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
-Mackan-
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1068
Joined: Fri 19 Sep, 2008 20:01
Location: Nyköping
Contact:

Re: Montera baksätesvärme i en W124, DEL 2

Postby -Mackan- » Tue 14 Jan, 2014 07:12

Otroligt häftigt!
Nuvarande bilar:

Mercedes Benz 500E 5.0 1992
Mercedes Benz 300TDT 1993 OM606

User avatar
rikard
Expert
Expert
Posts: 843
Joined: Fri 09 Oct, 2009 09:58
Location: umeå

Re: Montera baksätesvärme i en W124, DEL 2

Postby rikard » Tue 14 Jan, 2014 23:20

superbra DYI hade funderingar redan för några år sedan hur man skulle göra för att få baksätesvärmare i min w124 men nu behöver man ju inte fundera längre nu är de ju bara å göra :-D

torake
Guru
Guru
Posts: 7207
Joined: Tue 07 Jul, 2009 12:45
Location: Åkersberga

Re: Montera baksätesvärme i en W124, DEL 2

Postby torake » Wed 15 Jan, 2014 09:36

Otroligt snyggt hack.

Men kan du inte be en moderator slå ihop denna tråd med del 1, de börjar glida ifrån varandra nu i trådlistningen.

Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Montera baksätesvärme i en W124, DEL 2

Postby M116 » Wed 15 Jan, 2014 10:29

Kul att ni gillar min DIY :P
Jag slår ihop trådarna, no problemas!
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
doolar
Moderator
Moderator
Posts: 1676
Joined: Tue 06 Mar, 2007 12:20
Location: Malmö

Re: Montera baksätesvärme i en W124, DEL 1+2

Postby doolar » Wed 22 Jan, 2014 15:45

Snyggt Zolle!
Thomas Högqvist
W124 E420 -94 <-- projekttråd SÅLD
W124 500E -93 (farsans) Numera min bil


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest