220SE Einspritz felsökning

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

220SE Einspritz felsökning

Postby kentapenta » Mon 12 Jan, 2015 19:51

Läste detta på ett engelsktalande forum.
Tänkte att kanske någon av er som är fena :-) på engelska kan översätta det ordagrant.
Gärna punkt för punkt som nedan.
Själv är jag hyfsad på engelska, men ändå en del jag inte förstår exakt.
T.ex. vad betyder Leak down test, förstår ju orden,
men vad är det? Något speciellt sätt att kolla kompressionen?


W111 220SE No Start!! HELP!!!!

There is a set routine to trouble shooting a Mechanical fuel injection.
First is; DO NOT TOUCH THE INJECTION!
actually it's ;
1/ adjust the valves (010 intake and 020 exhaust on dead cold engine).
Check the timing chain.
2/ check the compression .leak down test is best.
3/ Check the fuel flow. 14Psi with 0ne liter per seconds measured at the cold start valve.
4/ Check the spark plugs. Use NGK BP6ES ,or if you want hotter plugs use NGK BP5ES. DO NOT USE resistor plugs .
5/check the plug leads .If there are carbon string leads ,chuck them over the neighbor's fence. They will be useful there .
you should only have solid copper core leads with 3K ohm resistor terminals on the plugs.
6/ check the coils resistance .Getting 12 volts to the resistor and 6-8 volts on the coil side?
7/ Check rotor and cap for cracks. replace the points and condensor.
it should now run if everything has been gone through in order .
Once it's up to running temp. use a C/O meter to check the C/O % which should be 4 -5 at idle.
From this point it's a matter of tuning the injection which can take a full day sometimes.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby @ndreas » Mon 12 Jan, 2015 20:01

Vet att Leak down test är direktrelaterat till hur mycket kompression som läcker förbi kolvringarna ner i vevhuset. Om du alltså har en framräknad kompression på 12kg och du vid en kontroll bara ser 10.8kg så försvinner 10% förbi.

Vänligen Andreas

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby Fotografen » Mon 12 Jan, 2015 20:41

kentapenta wrote:Läste detta på ett engelsktalande forum.
Tänkte att kanske någon av er som är fena :-) på engelska kan översätta det ordagrant.
Gärna punkt för punkt som nedan.
Själv är jag hyfsad på engelska, men ändå en del jag inte förstår exakt.
T.ex. vad betyder Leak down test, förstår ju orden,
men vad är det? Något speciellt sätt att kolla kompressionen?


W111 220SE No Start!! HELP!!!!

There is a set routine to trouble shooting a Mechanical fuel injection.
First is; DO NOT TOUCH THE INJECTION! Rör inte insprutningssystemet!
actually it's ;
1/ adjust the valves (010 intake and 020 exhaust on dead cold engine). justera ventilerna, 010 insug och 020 avgas (tum? dvs 0,010 resp 0,020 tum??) kall stillastående motor.
Check the timing chain. Kontrollera kamkedjan.
2/ check the compression .leak down test is best. Kontrollera kompressionen, leak-down-test är bäst
3/ Check the fuel flow. 14Psi with 0ne liter per seconds measured at the cold start valve. Kontrollera bränsleflödet, vid 14 PSI (1 bar) en liter per sekund mätt vid kallstartventilen.
4/ Check the spark plugs. Use NGK BP6ES ,or if you want hotter plugs use NGK BP5ES. DO NOT USE resistor plugs . Kontrollera tändstiften, använd NGK BP6ES, eller BP5ES om varmare stift önskas. Använd inte resistorstift!
5/check the plug leads .If there are carbon string leads ,chuck them over the neighbor's fence. They will be useful there . Kontrollera tändkablarna, om det är koltändkablar så sula
iväg dem över grannens staket, där gör de mer nytta. Använd koppartändkablar och tändhattar med 3 kiloohms motstånd.

you should only have solid copper core leads with 3K ohm resistor terminals on the plugs
6/ check the coils resistance .Getting 12 volts to the resistor and 6-8 volts on the coil side? Mät motståndet i tändspolen. Spänningen till förkopplingsmotståndet ska vara 12 v och 6-8 v på spolen.
7/ Check rotor and cap for cracks. replace the points and condensor. Kolla rotor och lock efter sprickor, byt spetsar och kondensator.
it should now run if everything has been gone through in order . Nu ska den gå om allt gåttsd igenom i ordning.
Once it's up to running temp. use a C/O meter to check the C/O % which should be 4 -5 at idle. Väl uppe i arbetstemp kolla CO med co-mätare, ska vara 4-5 på tomgång.
From this point it's a matter of tuning the injection which can take a full day sometimes. Från nu är det en fråga om att justera insprutnigen, vilket kan ta en dag i anspråk.



Snabbt översatt.
Leak-down-test är ett sätt att mäta läckaget i en cylinder. Cylindern i nerdre dödpunkt, stängda ventile, sedan trycksätter man cylindern genom tändstifthålet och mäter tryckfallet över en stypning i ledningen, detta är ett mått på motorns täthet.
Last edited by Fotografen on Mon 12 Jan, 2015 20:50, edited 2 times in total.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby Fotografen » Mon 12 Jan, 2015 20:48

Image
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

User avatar
kentapenta
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1565
Joined: Thu 29 Dec, 2005 20:22
Location: tingsryd

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby kentapenta » Mon 12 Jan, 2015 21:14

Det blev riktigt bra, visste inte man kunde mäta komp på det sättet,
har bara en "vanlig" mätare.
190D Binz-65, 190D Safari-65, 280S-71, 450SE-74, 500SEC-87,
Corvette C4 Cab-89 och så en Lexus RX300.

User avatar
Immelmann
Halvproffs
Halvproffs
Posts: 177
Joined: Mon 21 Aug, 2006 15:37
Location: Halmstad

Postby Immelmann » Mon 12 Jan, 2015 21:24

Vad är problemet?
W128 220 SE 1959
W111 220 SEb 1960
W208 230 Kompressor CLK 2001

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby @ndreas » Mon 12 Jan, 2015 21:30

Nja Fotografen. Du har rätt, jag nämnde det gamla sättet men...
Jag trodde det var vid övre dödpunkt. Det är ju där hästarna utvecklas? Mest slitage.

plus att man ska vrida lite fram och tillbaka för att låta ringarna "sätta sig". Om det ska vara noga.

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby Fotografen » Mon 12 Jan, 2015 22:57

Jo, det har du nog rätt i, man måste hålla i veven på nåt sätt bara för kolven vill ju ner av trycket.
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: 220SE Einspritz felsökning

Postby @ndreas » Mon 12 Jan, 2015 23:06

Jo, man håller i med ett dragskaft (fast) på vevens hylsa. Då kan man sedan (med kontroll) gå lite fram och tillbaka för att få ringarna att sätta sig.


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests