Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Mon 19 Jan, 2015 18:50

Tjena alla. Har ju yttrat mig om att jag ska byta knapparna i AMG'n till paddlar. Så nu är det väl dags då. ;-) Hittade två som jag tyckte om så jag handlade.

Finns ju en viktig sak också. Klockspringen! Viktigt att den hamnar korrekt! Väldigt viktigt! Var därför uppmärksamma på hur den snurrar(om den snurrar vid borttagandet av ratten) annars är det högst troligt att den går sönder. Detta är delen/plastskivan som kablarna, in i ratten, kommer ut ifrån.

Leta reda på hålen i bakkant på ratten. Där finns två T30 som behöver lossas.
Image

Torxverktyg i halvlång modell behövs (ca 45mm in till skruven).
Image

För mig blev det en glipa som synes. Krockkudden är lös nu.
Image

På baksidan sitter det två stadiga anslutningar som är låsta. Samt en svart som är till rattstyrning menyer osv.
Image

Här syns det hur de är låsta. Bryt upp med lämplig flatmejsel INNAN du försöker ta bort dem.
Image

Här syns t.vä. krockkuddens/rattstyrn, t.hö. kontakten till växlingsknapparna. Jag fick bort den senare men lät den vänstra sitta då jag upplevde den lite grinig.
Man kan pilla igenom kontakterna om man har lite tålamod. Ni ser även insexskruven/bulten vilken håller ratten, 10mm. Sitter lite men det gick!
Image

Eftersom jag har bilen i kallgarage tog jag upp ratten. Ska demontera lite fler saker.
Image

Tar bort plåten i vilken krockkudden sitter. Så jag ser ungefär hur det ser ut...
Image

Här håller jag i den ena skruven till krockkudden, då dessa är special med en midjefläns bör man nog hålla koll på dessa lite extra.
Image

Här ser ni vad jag menar.
Image

Dags att börja då. Så här ser knapparna ut. 10 år gamla.
Image

Bryt bara upp dem "bakifrån". Nagel/flatmejsel under och häv.
Image

Man måste ju ta isär minikontakterna och efter knapparna lossats dra ut dem via det tajta hålet/slitsen. Jag "knuffade" på med en liten mejsel.
Image

Fortsättning kommer...
Last edited by @ndreas on Mon 19 Jan, 2015 21:42, edited 3 times in total.

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Mon 19 Jan, 2015 19:24

Baksida på knappen. Två minitorx T8 håller ihop knapparna.
Image

Lossa på Torxen...
Image

...och bryt isär kortsidan utan skruvar. Brytbladskniv funkade för mig.
Image

De går isär ganska lätt. Här syns det lilla kretskortet också.
Image

Och här är en knapp delad! ;-)
Image

Hittade denna knapp inuti knappen!?
Image

Kommer frisera denna så den passar i den nya knappens skal.
Image

Och en bild på nya knappen...
Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Mon 19 Jan, 2015 19:38

Denna ska modifieras lite den med.
Image

Så, ut med lillaxeln. knackade ur den ytterst försiktigt, de släpper lätt. Fast de är ju små också...
Image

Man kan trycka med en smalare Torx t.ex. Hade ju nyss använt en T8 som passade som handsken...
Image

Se hur fint den kommer ur...
Image

Tittar in lite försiktigt. Suddigt det blev...
Image

Hittar lite allt möjligt, fjäder, gummi- och plast-grejer. Bort med dem
Image

...och tryck loss kretskortet bakifrån.
Image

Det lossnar ganska enkelt.
Image

Det är precis så kontakten går ut men det går!
Image

Knapphus/Paddelhus och knapp.
Image

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Mon 19 Jan, 2015 20:24

Det gick faktiskt smidigare än förväntat. Trodde nästan att jag skulle få göra nya kretskort men med lite måttande så tog jag beslutet att det ska gå.
Image

Ok, dags att förstora hålen nu. Mät FEM gånger. Skär eller slipa ur i omgångar. Mina linjer låg ganska nära sanningen denna gång faktiskt.
Image

Här syns hålet i knapphuset. Jag ville ha en lite starkare infästning på dessa knappar/paddlar då jag misstänker att det kan bli lite mer krafter på "paddlarna". Jag tänker därför använda mig av dessa. När jag kände mig färdig med inpassningen så tog jag 3,5mm borr och märkte ut var hålet hamnade. Sedan en 4-5mm för genomborrning.
Image

Här syns maskinskruven på plats. Den sög fast fint i plasten. Fick handjaga en lite större borr så jag orkade dra ner skruven i början. När den satt på plats fräste jag ur krysspåret så jag kunde få dit fjädern som satt i det nya huset. Det blev en styrning till den alltså. På knappen fanns det ju redan styrning till fjädern som ni kommer att se.
Image

Här ser man en ny vinkel på samma som ni sett hittills.
Image

Här är insidan av knappen. Den lite längre "åsen" skall slipas ned, helt. Styrningen till fjädern är den i mitten av bilden. Sen slipade jag ner ytterkanterna på öronen, de uppstickande rektangulära hålen, för att det ska gå lite lättare att få ihop enheten.
Image

När jag efter viss möda hade fått i fjädern och monterat ihop knappen blev det en snabbmonerad ej åtdragen bild på installationen. Tittar man noga så ser man att jag fått göra lite åverkan på ratten. Fick slipa ner ryggarna för knapparna hade inte samma "krum". Men de känns alldeles perfekta.
Image

Skruven jag använde kommer från IKEA. Den de skickar med när man köper garderober för att man ska dra ihop delarna i varandra. Hona/hane alltså.

Har dock ett litet dilemma; Har inte provat om det funkar då bilen står utan ventilkåpor för tillfället. Nån klåpare har dragit av en skruv på vänster kåpa och endast tätat med nån form av gummi/flytande packning.

Vänligen Andreas

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby lagolag » Fri 01 May, 2015 12:45

Bra instruktion!

Hoppas att du fått dem att fungera.

Gjorde detta själv på min SL55 vintern 2009 efter att hittat en tråd på MBWORLD:
http://mbworld.org/forums/w211-amg/2386 ... alled.html
Jag fick hålla på att anpassa kretskortet från gamla knapp modellen för att kunna montera in den i nya Alu-paddeln, det blev en del "Dremle-ande" för att få till det. Jag passade samtidigt på att byta till den nyare Ratten, på så sätt var det enklare att montera paddlarna i ratten. :mrgreen:

Mvh Lars
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Mon 04 May, 2015 21:12

Hej och tack Lars

Funkar, dock inte hundra. Tror jag kan ha varit för oförsiktig då jag anpassade kretskorten till de nya knapparna. :-(

Ska få kolla upp dem hos Stjärncenter vid tillfälle. Har bara inte hunnit med.

Fast finns det nån här som sitter på rätt värden gällande dem så tar jag gärna emot dem. Kan ju löda o så själv liksom.

Vänligen Andreas

User avatar
lagolag
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 128
Joined: Thu 14 Aug, 2008 13:36
Location: GBG

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby lagolag » Wed 06 May, 2015 18:10

Hej,
Tråkigt att det inte funkar fulltut.
Mina funkar klockrent.
När jag gjorde min konvertering så kollade jag mycket på MBWorld och Benzworld och sparade en del länkar om Paddel shift konvertering, kanske finns något matnyttigt på nedan länk.
http://mbworld.org/forums/sl55-amg-sl63 ... -sl55.html
Lars GBG Väst
SL55 AMG 2003
Cappuccino 1995 :shock:

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Thu 28 May, 2015 21:52

God kväll.

Jo, jag har sett dessa olika trådar på USA-forumen. tyckte det behövdes ett eget diy-inlägg på svenska. Mest för att kolla om jag skulle klara av att ta kort hela tiden och konstant. Gick ganska bra...

Återkoppling;

Nu så har jag då äntligen hunnit med att kolla upp funktionen i mina "nya" knappar.
Det var ned-knappen som ligger på och vill då växla ner konstant. Så jag får plocka ur och åtgärda den vid tillfälle.

Vänligen Andreas

User avatar
DieselThomsen
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1217
Joined: Sat 07 Jun, 2008 00:47
Location: Nyköping
Contact:

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby DieselThomsen » Sat 04 Jul, 2015 22:58

Såg ut som en trevlig uppgradering!
Tänkte på att de såg ut som de va lite locktite på skruven till airbagen, kanske kan vara värt att dra på lite nytt när de ska ihop igen :-) men de kan ju ha varit en synvilla :-)
W164 320 CDI 4matic -06, 723U CUBANITE SILVER
W203 320 CDI Manuell -05, 747U PERLITE GRAY
W123 200 (OM603.960) -82, 940 MARINEBLAU

@ndreas
Expert
Expert
Posts: 517
Joined: Tue 13 Nov, 2012 20:40
Location: Västerås

Re: Byta rattknappar till rattpaddlar. 2004 --> 20XX

Postby @ndreas » Sun 05 Jul, 2015 19:47

Hej och visst. Det är en kul uppgradering. Stämmer bra att det är gängsäkring på dessa.

Lycka till! :-D

///Andreas

EDIT; Jag min klant hade växlat sladdarna i den vänstra kontakten(down) då jag dragit isär den. Detta gjorde jag för att förenkla vid modifieringen av dem. Klart de inte fungerade som de skulle. Nu är jag glad efter den första vårprovkörningen!!!

Glad vår på er!


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest