Jag började meka med bränslepumpsreläet och kickdownen i min 300SE och upptäckte, liksom många före mig att man kan styra 722.3 elektroniskt, alltså den fyrväxlade lådan som sitter i många modeller från 1981 till 1985.
Om man sätter 12V på kickdownsolenoiden så växlar lådan ner, och när man släpper den växlar den upp igen. (Det är ju liksom funktionen på en kickdown). Detta kan man utnyttja till att t.ex. få i ettans växel, vilken normalt inte används om man inte pressar gaspedalen i botten från stillastående.
På amerikanska forum kan man läsa om en s.k. "First Gear Start"-modul som bl.a. BergWerks har tillverkat och sålt fram till för cirka tio år sedan. Nu verkar de inte gå att få tag i längre.
MEN - man kan ju bygga en själv!
Man behöver hastighetssignal och signal från körprogramsväljaren, och så ett relä som aktiverar kickdownsolenoiden.
Programvaran i Arduino-kortet lägger lägger i ettans växel beroende på hastighet och acceleration, och om S-läget är valt på lådan. I E-läget funkar allt precis som vanligt.
Om det finns intresse så kan jag bygga flera! Vem vill inte använda ettans växel i lådan?
EDIT 10/8 2015 Tog bort kopplingsschemat som inte funkade. Senaste källkoden är i sista posten.
Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.fl)
Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.fl)
Last edited by torake on Mon 10 Aug, 2015 10:59, edited 2 times in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Jag förstår tyvärr inte riktigt vitsen med att starta på första steget. Det behövs ju bara när man skall starta i en brant backe med tung släpvagn... I övriga fall så drar motorn iväg bilen så fint så på tvåan.
Det ger ju bara ytterligare en växling helt i onödan i normalfallet och vill man dra något riktigt tungt så lägger man ju i läge 2 eller B. Likadant kan man ju använda B i riktigt branta utförslöp med obromsad släp för att få rejäl motorbroms.
Det ger ju bara ytterligare en växling helt i onödan i normalfallet och vill man dra något riktigt tungt så lägger man ju i läge 2 eller B. Likadant kan man ju använda B i riktigt branta utförslöp med obromsad släp för att få rejäl motorbroms.
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Du är ju i gott sällskap som resonerar så - ingenjörerna i Stuttgart gjorde uppenbarligen också det.
Men efter att ha provat (jag kopplade in en tryckknapp parallellt med kickdownen) så gillar jag att kunna starta på ettan. Speciellt när man skall genom en korsning med mycket trafik eller iväg från rödljus. När den startar på tvåan får man trycka till ordentligt på gasen för att rulla iväg lite kvickt, och när man sen släpper av då växlar den raskt upp till trean och så går det plötsligt för fort, och motorbromsen är obefintlig. Inte lika bra kontroll över framfarten i låg fart helt enkelt.
https://youtu.be/Ky7ncpdpMUc?t=11s
Det finns också en originaldel som ger den här funktionaliteten - 0025454132.
Ytterligare en aspekt att beakta är att jag har M103 3.0 vilken inte har samma vrid på låga varv som en V8. Ju större motorn under huven är, desto bättre är korrelationen mellan gaspedalens vinkel och bilens framfart. Mindre "gummibandseffekt" helt enkelt.
Men efter att ha provat (jag kopplade in en tryckknapp parallellt med kickdownen) så gillar jag att kunna starta på ettan. Speciellt när man skall genom en korsning med mycket trafik eller iväg från rödljus. När den startar på tvåan får man trycka till ordentligt på gasen för att rulla iväg lite kvickt, och när man sen släpper av då växlar den raskt upp till trean och så går det plötsligt för fort, och motorbromsen är obefintlig. Inte lika bra kontroll över framfarten i låg fart helt enkelt.
https://youtu.be/Ky7ncpdpMUc?t=11s
Det finns också en originaldel som ger den här funktionaliteten - 0025454132.
Ytterligare en aspekt att beakta är att jag har M103 3.0 vilken inte har samma vrid på låga varv som en V8. Ju större motorn under huven är, desto bättre är korrelationen mellan gaspedalens vinkel och bilens framfart. Mindre "gummibandseffekt" helt enkelt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Hm... nu blev jag lite fundersam. Jag åkte en sväng idag med min fuskkabel för kickdownen urkopplad. Då skall elen vara helt borta till lådan och alltså läge "standard" alltid valt (inte E, det kräver matning från kickdownrelät). Men då taggade jag ned till tvåan med spaken och märkligt som tusan gick ettan i, inte bara en gång utan flera gånger när jag kryssade omkring i parkeringshuset i berga och lite runt där i centrum. Men sedan kunde jag inte framkalla det igen en stund senare... Vad står på?
Skall man kunna få ettan när man väljer tvåans läge? Växlar den 1-2 i det läget? Nu är jag förvirrad.
Skall man kunna få ettan när man väljer tvåans läge? Växlar den 1-2 i det läget? Nu är jag förvirrad.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Med spaken i läge 2 startar den på ettan från stillastående, för att sedan växla upp till tvåan. Är bilen på rull växlar den ner till tvåan om läge två läggs i, går det tillräckligt sakta blir det ettan. Detta sköts hydrauliskt, varm/kall/gammal/ny olja kan alltså spela in på funktionen.
Funktionen skiljer sig lite vad gäller hastigheter osv beroende på vilken bil lådan sitter i och vilken motor som sitter framför. Tex har jag för mig att lång, ambulanser osv alltid startar på ettan?
Funktionen skiljer sig lite vad gäller hastigheter osv beroende på vilken bil lådan sitter i och vilken motor som sitter framför. Tex har jag för mig att lång, ambulanser osv alltid startar på ettan?
Må f-n ta ACEA A5/B5/C5!
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Okej, låter rimligt.
Så med en elektronisk fgs-modul blir det samma resultat som om man växlar manuellt. Fast utan att man behöver växla ... manuellt. Då fortsätter jag löda, för att växla manuellt 2-3-D tycker jag inte är så festligt.
Så med en elektronisk fgs-modul blir det samma resultat som om man växlar manuellt. Fast utan att man behöver växla ... manuellt. Då fortsätter jag löda, för att växla manuellt 2-3-D tycker jag inte är så festligt.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Detta är inget jag känner att jag saknar, men kul att du testar!
Intressant läsning!
Intressant läsning!
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
torake wrote:Ytterligare en aspekt att beakta är att jag har M103 3.0 vilken inte har samma vrid på låga varv som en V8. Ju större motorn under huven är, desto bättre är korrelationen mellan gaspedalens vinkel och bilens framfart. Mindre "gummibandseffekt" helt enkelt.
Du glömmer tydligen att jag körde V126 300SEL i 8 år och 15.000 mil. Så nog vet jag hur en M103 3,0 känns...
Sen är ju en V126 ungefär 500 kg lättare än en W140, så det påverkar känslan också...
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Marie wrote:]
Du glömmer tydligen att jag körde V126 300SEL i 8 år och 15.000 mil. Så nog vet jag hur en M103 3,0 känns...
Minns du om den startade på ettan när man lagt växelväljaren i 2? Även utan tung gasfot?
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Jag fick en snabbkurs i transistorer, men nu är hårdvaran klar:
Nu skall jag skriva lite programvara och ta reda på hur många pulser per km/h det är i hastighetssignalen samt pulser/rpm i varvtalssignalen. Normalt sett behöver man ju inte varvtalssignalen till detta, men min enhet skall ta över kickdownmatningen från bränslepumpsrelät och då behöver man varvtalet, så man vet när man skall släppa för att få i nästa växel.
Nu skall jag skriva lite programvara och ta reda på hur många pulser per km/h det är i hastighetssignalen samt pulser/rpm i varvtalssignalen. Normalt sett behöver man ju inte varvtalssignalen till detta, men min enhet skall ta över kickdownmatningen från bränslepumpsrelät och då behöver man varvtalet, så man vet när man skall släppa för att få i nästa växel.
Last edited by torake on Mon 10 Aug, 2015 10:58, edited 1 time in total.
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
torake wrote:Glöm kopplingsschemat längre upp. Det funkar inte för fem öre.
Jag fick en snabbkurs i transistorer, men nu är hårdvaran klar:
Nu skall jag skriva lite programvara och ta reda på hur många pulser per km/h det är i hastighetssignalen samt pulser/rpm i varvtalssignalen. Normalt sett behöver man ju inte varvtalssignalen till detta, men min enhet skall ta över kickdownmatningen från bränslepumpsrelät och då behöver man varvtalet, så man vet när man skall släppa för att få i nästa växel.
Intressant, jag äger en fgs och har tillhörande mjukvara och instruktion, kan dela med mig om det kan vara till någon nytta.
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Intressant. Från vilken tillverkare kommer den modulen? Är det Berg Werks?
Min modul är klar och installerad och funkar perfekt. Jag är mycket nöjd.
Växlar 1-2 vid 1500-2000 beroende på gaspådrag om man inte har kickdown aktiverad förstås, funktionen går att stänga av med S-E programväljaren och boxen sköter dessutom kickdownen, släpper solenoiden vid 5500 rpm och växlar upp vid runt 6200 när man har plattan i mattan.
Blev som en helt annan bil att köra. Borta är det sega turbinslirandet varje gång man skall flytta sig från ett rödljus till nästa.
Här är hårdvarudesignen om man skulle vilja bygga en egen
Och så här ser det ut när man kopplar upp en laptop mot en 30 år gammal bil:
Min modul är klar och installerad och funkar perfekt. Jag är mycket nöjd.
Växlar 1-2 vid 1500-2000 beroende på gaspådrag om man inte har kickdown aktiverad förstås, funktionen går att stänga av med S-E programväljaren och boxen sköter dessutom kickdownen, släpper solenoiden vid 5500 rpm och växlar upp vid runt 6200 när man har plattan i mattan.
Blev som en helt annan bil att köra. Borta är det sega turbinslirandet varje gång man skall flytta sig från ett rödljus till nästa.
Här är hårdvarudesignen om man skulle vilja bygga en egen
Och så här ser det ut när man kopplar upp en laptop mot en 30 år gammal bil:
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.f
Har inte provat detta själv, men jag gillar tanken på att få en normal automatlåda i en äldre mercedes!
Re: Starta på ettan med 722.3 (W140 - W126 - W124 - R129 m.fl)
Här är den senaste programvaran:
Code: Select all
#define UPSHIFT_FREQ 17 // 17km/h assuming observation time is 250ms
#define DOWNSHIFT_FREQ 12 // 12km/h
#define REV_LIM_LOW 125 // 5000rpm, we must go below this before kickdown is reactivated (hysteresis)
#define REV_LIM_HIGH 137 // 5500rpm but the gearbox will typically hold gear until 6000
#define DOWNSHIFT_PIN 8
#define KICKDOWN_PIN 9
#define SPEED_PIN 2
#define RPM_PIN 3
#define PRG_PIN 7
#define RPM_PIN_INT 1
int freq_rpm;
int freq_spd;
int freq_rpm_next;
int freq_spd_next;
int kickdown_enabled; // power is sent out to the kickdown switch
int downshift_active; // we are shifted down to 1st
int pgm_s_active; // program selector on gear selector is in mode S
int sample_counter;
int speed_counter;
volatile int rpm_counter;
int prevfq[2];
int prevstate[2];
// the setup function runs once when you press reset or power the board
void setup() {
int i;
sample_counter=speed_counter=rpm_counter=0;
for (i=0;i<2;i++) {
prevstate[i]=0;
prevfq[i]=0;
}
pgm_s_active=0;
pinMode(SPEED_PIN, INPUT);
pinMode(RPM_PIN, INPUT);
pinMode(PRG_PIN, INPUT);
// initialize digital pin 13 as an output.
pinMode(13, OUTPUT);
pinMode(DOWNSHIFT_PIN, OUTPUT);
pinMode(KICKDOWN_PIN, OUTPUT);
Serial.begin(9600);
kickdown_enabled = 0;
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
downshift_active = 0;
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
attachInterrupt(RPM_PIN_INT,rpm_int,CHANGE);
}
void rpm_int() {
rpm_counter++;
}
int update_freq(int measure) {
int instate7 = digitalRead(7);
int instate2 = digitalRead(2);
if (instate2 != prevstate[0])
speed_counter++;
prevstate[0] = instate2;
if (instate7 == LOW)
pgm_s_active = 1;
else
pgm_s_active = 0;
sample_counter++;
if (sample_counter >= measure) {
freq_spd=speed_counter;
freq_spd_next=freq_spd*2-prevfq[0]; // extrapolate - we use this value when time is important
prevfq[0]=speed_counter;
speed_counter=0;
freq_rpm=rpm_counter;
freq_rpm_next=freq_rpm*2-prevfq[1];
prevfq[1]=freq_rpm;
rpm_counter=0;
sample_counter=0;
return(1);
}
return(0);
}
void print_state() {
Serial.print(freq_spd);
Serial.print(" ");
Serial.print(freq_spd_next);
Serial.print("\t");
Serial.print(freq_rpm);
Serial.print(" ");
Serial.print(freq_rpm_next);
Serial.print("\t");
if (downshift_active) {
Serial.println("1ST");
} else {
Serial.println("");
}
}
// the loop function runs over and over again forever
void loop() {
if (update_freq(250)) // 4 times per sec counting both flanks gives a frequency value corresponding to km/h
print_state();
// The shift hysteresis would cause us to overshoot the desired shift point, so use the extrapolated value
if (freq_spd_next > UPSHIFT_FREQ && downshift_active) {
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,LOW);
downshift_active=0;
}
// only pull kickdown solenoid if engine actually is running
if (pgm_s_active && freq_rpm > 0 && freq_spd <= DOWNSHIFT_FREQ && !downshift_active) {
digitalWrite(DOWNSHIFT_PIN,HIGH);
downshift_active=1;
}
// The shift hysteresis is not an issue since REV_LIM_HIGH << max rev.
if (freq_rpm > REV_LIM_HIGH && kickdown_enabled) {
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,LOW);
kickdown_enabled=0;
}
if (freq_rpm > 0 && freq_rpm <= REV_LIM_LOW && !kickdown_enabled) {
digitalWrite(KICKDOWN_PIN,HIGH);
kickdown_enabled=1;
}
delay(1);
}
Mercedeslös :: Tesla Model 3 SR+ -19
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Return to “Gör det själv! (DIY)”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 12 guests