Vagndatakort; grundläggande info.

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Vagndatakort; grundläggande info.

Postby M116 » Mon 07 Mar, 2016 11:35

Vagndatakortet trycks upp i 3 exemplar till varje bil. Dessa är märkta med en stor siffra 1, 2 eller 3. Fabriken arkiverar nummer 3 och den första ägaren får med sig nummer 1 och 2 tillsammans med bilhandlingarna. På nummer 2 av dessa exemplar är nyckelkoden utsuddad eller eliminerad - den ska första ägaren klistra in längst bak i serviceboken. Den nyare typen (blå/vitt utförande) av datakort är detta ex även märkt " 2 wartungsheft".

Image
Image

Detta lilla kort gav ovärderlig information till kundmottagare/mekaniker när det uppstod frågor om chassienummer, motorkod, utrustningsutföranden och ursprungsland. Allt detta är enkom en knapptryck bort numer.....
Delar av informationen finns även på klisterlappar på olika ställen i bilen (under stolar, under hatthyllan osv.) beroende på vad för bilmodell det rör sig om.

Image

Under åren så har man haft några olika utföranden på vagndatakort, dock så är informationen på dem näst intill densamma. Här är några olika utföranden:

Under fenans tid så skrevs inte chassiekoden ihop med bilens identitetsnummer.....
Image

.......detta ändrades dock under sent sextiotal......
Image

......under sjuttiotalet såg det nästan helt oförändrat ut.....
Image

.......för att i början av åttiotalet helt ändra utseende.....
Image

.......för att i stort vara helt oförändrad till 1996.
Image

Låt oss nu titta lite på vad vi kan utläsa från ett vagndatakort manuellt, OM man skulle befinna sig på ställen utan internetåtkomst.

Image

- Schicht-Nr; produktionslinan som karossen var planerad på

- Prod-Nr; det löpande produktionsnumret som tilldelas enheten

- Aufb-Nr; det karossnumret som enheten tilldelas innan den får ett chassienummer, detta nummer nollas vid varje årsskifte

- Fahrgestell-Nr; chassienumret

- Auftrags-Nr; beställarnummer som består av 7 eller 8 siffror. Den första talar om beställaråret, nästföljande siffra talar om land-/världsdel och nästa två talar om vilken återförsäljare som beställt bilen. Resterande siffror är löpande nummer för den aktuella återförsäljaren.

- Lack; här finns det två rutor, den första talar om bilens färgkod och den andra talar om hardtoppens färgkod (ifall den lev. med detta option) eller den andra kulören på bilen om den är tvåfärgad.

- Ausst; inredningskod. Den första siffran talar om om det är tyg/plysch/läder/MB-tex och kombinationen av de tre talar om kulören.

- Siffror från 40 - 68 får en siffra i sig för att tala om de tresiffriga SA-koderna som bilen är beställd med. De vanligaste extrautrustningarna finns inom dessa sifferintervall men skulle nån beställa nåt SA med ett nummer utanför dessa eller om det skulle kunna bli fler inom samma ruta så hamnar dessa i rutorna efter och under på "Wenig Gewünscht".
Skulle man beställa så många SA:n att inte vagndatakortet räcker till, eller att man har en speciell önskan om nåt som det inte finns SA-nummer till så hamnar det som vanlig löpande text på ett papper jämte vagndatakortet. Då står det en 1:a i rutan "Hinweis".

Ruta #9 serienumret för motorn
Ruta #11 serienumret för växellådan
Ruta #4 skriver man in handelsbeteckningen för bilen i fråga
Ruta #13 strålkastarleverantör
Ruta #24 huvudnyckelnummer
Ruta #19 däckleverantör
Ruta #26 leveransdatum (fylls endast i på fabrikens exemplar)
Ruta #25 verkstadsnyckelnummer
Ruta #27 registreringsdatum (om bilen ska registreras av fabriken)
Ruta #28 oljeleverantör

Om vi nu tar detta exempel-datakort och avkodar det så får vi således fram följande information:
Det rör sig om en 107.043, vilket motsvarar en 350SL. Nästkommande siffror; 10, ger oss att den är vänsterstyrd och golvväxlad manuell. Den är beställd 1972 i Tyskland, närmare bestämt av nån myndighet. Det är den aktuella myndighetens 338:e beställning det året och den 145:e producerade 107:an detta år. Vi ser dock att någon fyllt i att bilen inte levererades förrän 29/4 1974. (eftersom detta kort har en "2" på sig så ska det inte finnas nåt från fabriken ifyllt leveransdatum på det här vagndatakortet)
Bilen, likväl HT:n är 906 till kulören, dvs. Gråblå metallic. Inredningskoden är 262, vilket motsvarar blått läder.

SA:n på bilen är:
235 Elfönsterhissar
401 Stolsvärme
416 Monterad hardtop
466 Centrallås
502 Höger ytterbackspegel
511 Becker Mexico, kassettbandspelare
570 Mittarmstöd fram
744 Tygsufflett, 5010 Mörkblå

Hoppas den här snabbguiden kan vara till hjälp när ni tittar på era egna vagndatakort.
Last edited by M116 on Tue 08 Mar, 2016 16:14, edited 9 times in total.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

KOWALSKI 1

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby KOWALSKI 1 » Mon 07 Mar, 2016 13:28

om man tappar serviceboken med detta vagndatakutt, kan man knalla in till lokala Messahandlarn o få ut en kopia på vagndatakuttet?

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby M116 » Mon 07 Mar, 2016 13:45

Nix. Inga fler original datakort återskapas, det går dock att få ett foto av fabrikens exemplar.
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby celberg » Wed 09 Mar, 2016 20:50

Intressant information som kompletterar det jag redan visste. Det som inte jag får ihop med mitt eget datakort är Auftrags-Nr. Du säger att första siffran är året bilen beställdes. Jag har en 107043 10 av årsmodell 1973, men Auftrags-Nr är 51315905. Den skulle då vara beställd 1975. Hur funkar detta?
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby M116 » Thu 10 Mar, 2016 15:25

celberg wrote:Intressant information som kompletterar det jag redan visste. Det som inte jag får ihop med mitt eget datakort är Auftrags-Nr. Du säger att första siffran är året bilen beställdes. Jag har en 107043 10 av årsmodell 1973, men Auftrags-Nr är 51315905. Den skulle då vara beställd 1975. Hur funkar detta?


Låter sannerligen underligt, men är det inte så att det är ett "-" tecken före femman i Auftrags-rutan? Detta har jag sett flertal gånger och då har man av nån underlig anledning utelämnat årtal och satt ett "-" tecken istället. Är bilen såld i Belgien?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??

User avatar
celberg
Seriös Hemmamekare
Seriös Hemmamekare
Posts: 109
Joined: Mon 22 Oct, 2012 05:20
Location: Lund

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby celberg » Sat 12 Mar, 2016 18:05

Inget "-" före femman. Den är troligen utlämnad i Belgien i slutet av november 1972. Finns en siffra för det?
Björn
350 SL '73
350 SE´75
SL500 '96

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Vagndatakort; grundläggande info.

Postby M116 » Sat 12 Mar, 2016 22:08

513 är Belgien
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests