Fixa bromsljuskontakt W210 mfl.

Medlemmarnas egna tips, knep & knåp.

User avatar
palton
Expert
Expert
Posts: 802
Joined: Wed 26 May, 2004 02:18
Location: Vaggeryd
Contact:

Fixa bromsljuskontakt W210 mfl.

Postby palton » Fri 24 Mar, 2017 21:21

Fick problem med bromsljuskontakten på min W210 E430 -00 och problemet är ju tämligen vanligt och visar sig genom att så fort man trycker ner bromspedalen efter start så indikerar det fel på BAS, ESP samt ABS. Även farthållaren lägger av. Visst, det är inte dyrt att köpa en ny kontakt men då dess konstruktion är oerhört enkel så ser jag inte anledningen + att man kan ordna det direkt utan att beställa eller åka och köpa delar.

Jag gjorde helt enkelt som så att jag tog ur kontakten ur bilen och öppnade upp den, lite knepigt men det går om man använder lagom våld utan att bända sönder plasten. Inne i den variant som satt i min bil är det totalt 3 kontaktbleck som sluter när pedalen trycks ner och det verkar som att i den ena av de kontakterna så blir det en mindre gnistbildning(troligt den som aktiverar bromsljusen). Jag gjorde helt sonika så att jag rengjorde kontaktytorna noga med smärjelduk och sedan bromsrengöring, mätte sedan upp all kontakt med ohmmätare vid aktivering. Efter detta sattes kontakten ihop och återmonterades i bilen och allt fungerar perfekt!

Med facit i hand så verkar det som att detta som nästan bör benämnas som ett typfel på dessa vagnar beror på att kontakten är något underdimensionerad för strömmen som bromsljusen tar vid tillslag.

Hoppas att detta kan vara till nytta för någon :) Man kan ju spara ett par hundralappar och en del tid iaf.
E430 W210 Söndagsvagnen
E220 CDI W211 Pendlarvagnen

User avatar
pasi
Guru
Guru
Posts: 7448
Joined: Sun 13 Jun, 2010 17:11
Location: Borås

Re: Fixa bromsljuskontakt W210 mfl.

Postby pasi » Mon 24 Apr, 2017 23:13

Mycket bra tips :)
Mercedes w123 240dieselturbo 1982
Mercedes S123 300TDT 1982
Mercedes R129 500sl 1990


Return to “Gör det själv! (DIY)”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests