Mercedes SLS AMG Roadster framme vid sitt mål

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Mercedes SLS AMG Roadster framme vid sitt mål

Postby André MBSCA » Thu 09 Dec, 2010 22:57

Image
Mattias Rabe, 2010-12-08
_____________________________________________________

Mercedes SLS AMG Roadster framme vid sitt mål

För en knapp vecka sedan sågs två Mercedes SLS AMG Roadster på Stena Lines bildäck
mellan Kiel och Göteborg. Nu har de två bilarna nått sitt mål – Arjeplog.
Här är de senaste och mer tydliga bilderna på Stuttgarts värstingcab.

_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Det tog några dagar, men nu är de båda testversionerna av Mercedes SLS AMG Roadster uppe i Arjeplog efter att ha kört hela
vägen från Stuttgart.
Testdelen som utförs i vinterkyla och på snöigt underlag är en vital del vid utvecklandet av en ny bil, så även för en
tygtaksförsedd bil av den här kalibern.
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

På de nya bilderna kan vi för första gången tydligt se tygtaket i sin fulla prakt. Mercedes AMG-division har alltså valt en
tradionell tygtopp till sin värstingcabriolet och inte fallit för plåttakkonstruktionen som SL och SLK har.
Utöver tygtaket, som alltså omöjliggör måsvingedörrarna, är bilen densamma som coupéversionen. Dessutom blir cabrioleten
aningen tyngre än coupén med tanke på att bilen måste styvas upp ytterligare för bilen ska komma till sin rätt när den pressas
genom knixiga böjar.
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Extra vikt påverkar bilens acceleration och toppfart i negativ riktning. AMG:s 6,2-litersåtta på 571 hästkrafter kommer därför
inte att ta SLS AMG Roadster från stillastående till 100 km/h på 3,8 sekunder, vilket coupéversionen gör. Räkna i stället med
4,0 sekunder eller strax däröver. Toppfarten på 317 km/h sägs tack vare takborttagningen sänkas till 309 km/h.
Men det borde ändå räcka till och bli över, i alla fall för de flesta.
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Prestandamässigt kommer alltså SLS AMG Roadster hamna väldigt nära konkurrenten Audi R8 Spyder som med sin V10-motor
fixar 0-100 km/h på 4,1 sekunder och toppar 313 km/h. Den bilen är för övrigt med som jämförelsebil under Mercedes tester,
vilket du ser på bilden längst ner.
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

AMG-chefen Ola Källenius avslöjade häromdagen att SLS AMG Roadster har sin publika världspremiär på Frankfurtsalongen
nästa höst, närmare bestämt mellan 15 och 25 september 2011.
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Image
_____________________________________________________

Image
Mercedes SLS AMG Roadster med jämförelsebilen Audi R8 V10 Spyder bredvid sig.
_____________________________________________________


Liten fotnot;
Det har ju visats tidigare och visas tydligt och klart också på dessa bilder; Mercedes är gjord för, och perfekt som vinterbil!
/André MBSCA
:wink:
_____________________________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest