Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby André MBSCA » Thu 10 Sep, 2009 00:13

Image
Björn Bergman - 2009-09-07
____________________________________________________________________

Eldriven A-klass utmanar Opel Ampera

Ett av många elbilskoncept på Frankfurtsalongen är Opel Ampera, med batteridrift och reservgenerator.
Den får konkurrens av Mercedes, som samtidigt lär knipa mässans elbilsrekord: i montern finns TRE koncept med
olika elektriska drivsystem.

____________________________________________________________________

Image
Blue Zero E-Cell Plus är Mercedes direkta konkurrent till Opel Ampera, som ska lanseras 2011. Båda har elmotor och batteri plus reservgenerator.
Den kopparfärgade koncept-Mercan går tio mil på batteri och 60 mil totalt.

____________________________________________________________________

Redan i början av 1990-talet arbetade Mercedes med utveckling av eldrivna bilmodeller. Det var därför A-klass hade dubbelgolv när den kom 1997: den var
förberedd för eldrift, med plats för batteriet under kupégolvet.

I dag inser vi att Mercedesteknikerna var sådär tio år före sin tid; det är först nu, när modellserien snart går in i sin tredje generation, som sandwichkonstruktionen
utnyttjas som det var tänkt. På Frankfurtsalongen finns tre konceptbilar som designmässigt förebådar nästa A/B-klass, och alla har batterier för drivningen
placerade i golvet.
____________________________________________________________________

Image
Blue Zero-bilarna på Frankfurtsalongen ger en föraning om hur nästa generation A- och B-klass ser ut. Första elbilen ut är F-Cell med bränsleceller redan i slutet av
detta år, och i 2010 kommer samma kaross med ren eldrift, kallad E-Cell. Bilen här är E-Cell Plus med bensindrivet reservkraftverk under bagagerumgolvet.
Motorns luftintag ses bakom bakre dörrhandtaget.

____________________________________________________________________

En av de tre bilarna i montern (gulgrön till färgen) fanns med redan på Detroitsalongen i januari i år. Den lanserade begreppet Blue Zero, som står för Mercedes
kommande modeller med elektrisk drivning, och kallas E-Cell. Den har ett stort litiumjonbatteri (35 kWh) i golvet som matar en elmotor på 70 kW (95 hk),
vilken driver framhjulen via en reduktionsväxel. Momentan toppeffekt är 100 kW eller 136 hk. Räckvidden anges till 200 kilometer.

Paradnumret i Mercedesmonterns Blue Zero-avdelning är dock en kopparfärgad variant av samma kaross. Den kallas E-Cell Plus och namnet antyder tekniken:
batteripaketet kompletteras här av en inbyggd generator, som avsevärt förlänger räckvidden.
____________________________________________________________________

Image
Generatorn som startar när batteriet är tömt efter 100 km, drivs av en trecylindrig bensinturbomotor på 64 hästkrafter. Den tar minimal plats under
bagagerumsgolvet.

____________________________________________________________________

Mercedes E-Cell Plus kan köras rent elektriskt cirka 100 kilometer med fulladdat batteri - alltså helt utan avgasutsläpp. Toppeffekten hos elmotorn är momentant
136 hästkrafter och vridmomentet 320 Nm från start motsvarar råstyrkan hos en bensindriven V6-motor vid 2.500 r/min, vilket betyder att det går att pressa
bilen från noll till hundra kilometer i timmen på elva sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 km/h.

Efter cirka 100 km körning sjunker batteriladdningen mot noll, och då kopplar reglersystemet automatiskt in bilens reservkraftverk - en generator som drivs av en
enliters trecylindrig turbomatad bensinmotor på 68 hästkrafter, som arbetar konstant på 3.500 r/min. Motorn och generatorn sitter baktill under bagagerumsgolvet.
____________________________________________________________________

Image
Så är E-Cell Plus uppbyggd. Principen är densamma som hos Chevrolet Volt och dess systermodell Opel Ampera, med skillnaden att Mercedes har generatorpaketet
placerat i bakvagnen. Biltypen kallas Extended Range Electric Vehicle (EREV).

____________________________________________________________________

Med generatorn igång kan man köra vidare till bensinen tar slut, och då har man kommit cirka 60 mil från startpunkten. CO2-utsläppet när motorn arbetar uppges
till 32 gram per kilometer.

Batteriet av litiumjon-typen, som alltså kan driva bilen tio mil utsläppsfritt, har en kapacitet på 18 kWh. Det laddas normalt under natten från en vanlig
hushållskontakt med 16 ampere och
fylls då till 100 procent på sex timmar. Vid speciell snabbladdningsstation som ger 20 kW kan batteriet laddas för 50 km körning på 30 minuter.
Fulladdning (för 100 km körning) tar följdriktigt vid samma station en timme jämnt.

Tekniken är i princip exakt densamma som hos den numera världskända elbilen Chevrolet Volt, som ska börja säljas i USA i slutet av 2010. Samma lösning sitter
också i Opels variant av Volt, som kallas Ampera och ska släppas i Europa under 2011.
____________________________________________________________________

Image
Principskiss för E-Cell Plus.
________________________________

Image
Principskiss för E-Cell.
________________________________

Image
Principskiss för F-Cell.
____________________________________________________________________

Den tredje representanten för Mercedes Blue Zero-filosofi är en silverfärgad version av konceptbilen. Den kallas Blue Zero F-Cell, vilket uttyds Fuel Cell, det vill säga
bränslecell. Även här utnyttjas sandwichgolvet, men i första hand för de tankar som innehåller bränslet, vätgasen.

Gasen matas in i bränslecellstacken (också placerad under golvet) och resultatet är elektrisk ström, som skickas till elmotorn vid framaxeln. Restprodukten av
processen är enbart vattenånga. De tre gastankarnas innehåll ger en räckvidd på 400 kilometer.

Konceptbilarnas kaross har designmässigt stora likheter med nästa generation A/B-klass, som lanseras med bensin- och dieselmotorer 2012. En tydlig skillnad är dock
att A- och B-klass med förbränningsmotor får en lägre profil, eftersom de inte byggs med det dubbla golvet. De kommer för övrigt att bilda en hel modellfamilj med
tre- och femdörrars halvkombi, en kompakt suv och en cabriolet.
____________________________________________________________________

Image
Förarplatsen i E-Cell Plus som konceptbil. Kanske får nya A/B-klass en liknande inredning, men det vet vi inte säkert ännu.
____________________________________________________________________

Först ut i Blue Zero-serien är ett mindre antal F-Cell redan i år, men de byggs i nuvarande B-klasskarossen, liksom en mindre serie E-Cell med ren batteridrift, som
följer 2010. När modellen med utökad räckvidd ("EREV" på engelska) släpps, har Mercedes ännu inte avslöjat. Det hoppas vi få veta på plats i Frankfurt nästa vecka.
____________________________________________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
walle
Expert
Expert
Posts: 691
Joined: Sun 24 Feb, 2008 14:54

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby walle » Thu 10 Sep, 2009 06:21

Så har det väl alltid varit :lol: :lol: MB följer inte utveklingen dom leder den
Image

Tomas_B
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1085
Joined: Thu 16 Feb, 2006 22:41
Location: Pajala
Contact:

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby Tomas_B » Sun 13 Sep, 2009 22:26

kul läsning och f-n vilken cool inredning,

User avatar
Bågspännaren
Expert
Expert
Posts: 930
Joined: Sat 13 May, 2006 19:02
Location: Järfälla, Stockholm
Contact:

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby Bågspännaren » Sun 13 Sep, 2009 22:32

Skapar klart ett vill ha begär.
/Fredrik
C320 -05
SLK32 AMG -01
E420 -94
500SEC -89

User avatar
Razorback
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1221
Joined: Thu 09 Feb, 2006 19:49
Location: Västra Götaland

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby Razorback » Tue 15 Sep, 2009 05:34

Såg ju helt okey ut :-)
-

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby Jovani » Tue 15 Sep, 2009 12:21

De jag aldrig hitentills har fattat är varför biltillverkana uteslutande använder bensinmotorer för att driva
"generatorn"????????

Nu i MBs fall ser de ju ut som att de är en smartmotor som sitter under golvet, varför använder de inte smarts 3-cyl diesel
istället å på så sett får lägre bränsleförbrukning & utsläpp?

Har någon en ide varför de tänker så här :?:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

M116
Guru
Guru
Posts: 7476
Joined: Fri 22 Jul, 2005 09:38
Location: Stockholm

Re: Nu inser vi att Mercedesteknikerna var tio år före sin tid..

Postby M116 » Tue 15 Sep, 2009 20:50

Alternativa bränslen har ju alltid varit nåt Mercedes har laborerat med.
Vem minns inte gasdrift i S123 och W126? Nu menar jag inte de ombyggnader vi fick göra i Sverige för att kunna kringgå avgasreningskraven vid bilimport utan de bilarna som fabriken hade som rullande laboratorier i Bayern för att kolla om det gick att ersätta bensin/diesel med nåt annat i vardaglig trafik.
Dessutom är ju W124 redan förberedd för en alternativ bränslepåfyllning! (därav det stora tanklocket). Snacka om att ligga före sin tid!!

Sandwichgolvet i "vältvagnen" kom ursprungligen till för att kunna rymma NGT eller Hydrogentankar och INTE batterier. Den kallades NECAR III och kom 1997.

Visste ni förresten att både S123 (280TE) och W201 (190E) fanns som elbil?
Om nu kvinnors simultanförmåga är så jäkla bra, hur kommer det sig att de inte kan ha sex medan de har huvudvärk??


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests