Provkörning av Mercedes CLS 350 Blueefficiency

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Provkörning av Mercedes CLS 350 Blueefficiency

Postby André MBSCA » Sun 06 Feb, 2011 22:29

Image
Daniel Frodin, nr 24/2010
_____________________________________________________

Provkörning av Mercedes CLS 350 Blueefficiency

E-xtrovert elegans
För sju år sedan ”uppfann” Mercedes fyrdörrarscoupén.
Sedan dess har konkurrenterna blivit allt fler. Därför är nya CLS än mer intressant.

_____________________________________________________

Image
Den svepande linjen som löper längs sidan från främre hjulhuset kommer vi att återse hos fler kommande Mercedes-modeller.
_____________________________________________________

Precis som CLS Vision, som visades för första gången på Frankfurtsalongen 2003, är även nya CLS en E-klass sedan med annan
taklinje samt front och akter. Och den här gången innehåller fronten en av de största nyheterna, där huserar nämligen världens
första serietillverkade led-strålkastare. Inte en lampa i sikte utan endast små dioder vars två främsta egenskaper är att de
förbrukar mindre ström och kan arrangeras så att delar av dem kan bilda karakteristiska mönster, tänk Audis ”lysmask” i
fronten på till exempel A4 och Volvos ”höfter” till baklysen på S60.
Chefen för en stor del av Mercedes olika modeller och så även CLS, Jens Israng, berättar också att fronten tillsammans med den
markerade sidolinjen som löper från främre övre delen av hjulhuset för att sedan sakta sjunka ned mot bakhjulets nav är något
vi kommer att få se på de närmaste årens nya Mercedesmodeller.
_____________________________________________________

Image
Trivsamt på Mercedes vis. För den invigde sitter alla spakar och knappar på rätt ställen. Den oinvigde lär sig fort i rena lyckan.
_____________________________________________________

Öppnar den karmlösa dörren och slår mig ned i förarsätet. Ratten känns igen från E-klass, liksom mittkonsolens alla knappar och
vred. De tre instrumentrundlarna rakt framför mig är dock delvis nya där den stora hastighetsmätarrundeln fått färgskärm i
mitten till skillnad från E-klass tvåfärgade. På det sättet fortsätter det, visst finns små skillnader från donatorn E-klass men det
är oftast väldigt lite, knappt märkbara nyanser.
Men ett större och mer avgörande ingrepp har gjorts vad gäller styrningen. I tester av E-klass har vi på Teknikens Värld klagat
över att det hydrauliska styrservot inte hänger med i vårt undanmanöverprov älgtestet. För att spara energi jobbar inte
servopumpen vid färd rakt fram och därför finns inte tryck nog i hydraulsystemet för en snabb vänster-höger-manöver.
Styrningen ”fastnar” och föraren orkar inte styra tillbaka i rätt fil vid en undanmanöver.
_____________________________________________________

Image
Mycket likt E-klass, men den stora rundeln i mitten har fått färgskärm.
_____________________________________________________

CLS har dock för första gången i en Mercedes utrustats med ett elektriskt styrservo. Samtidigt har biltillverkaren bytt
underleverantör av styrsystem från Thyssen Krupp till ZDF. När jag tar upp E-klassens problem i älgtestet med Gregor Menze,
ansvarig för just styrningen på CLS ler han dock överraskande avslappnat.
– Vår nya styrning i CLS är samma som den i nya BMW 5-serie, så hade ni inget problem med den så ska det inte vara nåt problem
med CLS heller, säger Gregor Menze.
Återstår att se hur det är med den saken i kommande test.
Åker du i stort sett vilken landsväg som helst norrut från Florens blir du överfallen av perfekt slingrande bergsvägar som letar
sig upp längs de stundtals rätt branta sluttningarna. Här sätts styrningen på prov åtminstone när det gäller känsla. Och betyget
är väl godkänt för biltypen. En oväntat direkt styrning för att vara Mercedes men utan att vara nervös. Den där riktiga skärpan
och kommunikationen saknas om du jämför med en sportbil men nu är inte detta en sportbil. CLS är snarare en sportig sedan
med annorlunda taklinje, perfekt att glida till kontinenten i för en fika.
_____________________________________________________

Image
Det är inte bara linjespelet som är nytt på CLS. Styrningen är nu samma som i BMW 5-serie.
_____________________________________________________

Motorerna i provkörningsbilarna känner vi igen sedan tidigare, bägge med cylindrarna i V6-formation och med namnen 350 CDI
för den dieseldrickande och endast 350 för bensinvarianten.
Bägge räcker gott och väl till för att få hurtiga fartresurser och tillsammans med den standardmonterade 7-växlade automatlådan
bildar de bägge drivlinorna en solid känsla. Bränsleförbrukningen är åtminstone på pappret relativ låg, 0,60 liter per mil
(159 gram CO2 per kilometer) i blandad körning för 350 CDI och 0,68 (också 159 gram CO2) för bensin-V6:an. Siffror som det är
svårt att komma ned i längs slingrande bergsvägar och hetsig italiensk trafikrytm i centrala Florens.
Priserna börjar på 599 000 kronor för bensinversionen och 635 000 kronor för dieseln, knappast billigt och på det kommer en
diger utrustninglista som på Mercedesvis är dyr. Den mest intressanta motorn kommer först nästa vår, 250 CDI, en fyrcylindrig
dieselmotor på 204 hästkrafter som vi bland annat känner igen från E-klass. Bör bli betydligt billigare och något snålare än de
större V6:orna. En V8 på hela 408 hästkrafter kommer i april liksom en AMG-version nästa höst.
_____________________________________________________

Image
Personer under 180 centimeter trivs. Längre ryms inte under den sluttande taklinjen.
_____________________________________________________

Baksätet är fäll- och delbart, även om en blivande CLS-ägare knappast kommer att transportera så många spånplattor så kommer
troligtvis ett eller ett par skidor få plats någon vecka per år.
Baksätet i sig är knappast rymligt i höjdled med tanke på den kraftigt sluttande taklinjen. Du bör inte vara särskilt mycket högre
över marken än 180 centimeter för att riktigt njuta av lyxen. Men att klaga på det i en bil som beskriver sig som en fyrdörrars
coupé vore som att klaga på att märkessyskonet SLS AMG är för snabb. ­Det är ju liksom meningen.
CLS-köparen sitter i framsätet med sin partner, barnen är utflugna och nu är det dags att njuta lite mer av livet. Och allt tyder
på att Mercedes har lyckats, för det är svårt att inte gilla CLS, alldeles oavsett hur extrovert du må vara.

Fotnot: Extrovert enligt Nationalencyklopedin: ”person som har en öppen, utåtriktad läggning.”
_____________________________________________________

Image
Utstrålar elegans och framgång. CLS skapade segmentet fyrdörrarscoupé år 2003, och har nu fått konkurrens av Audi och Porsche.
Elegant är den, men hur framgångsrik återstår att se i framtida test.

_____________________________________________________

Basfakta

Pris
599 000 kronor.

Motor
Bensin. 6-cyl längsmonterad V-motor, 4 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder.
Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92,9/86,0 mm, cylinder­volym 3 498 cm3.
Max effekt 306 hk (225 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 370 Nm mellan 3 500 och 5 250 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automat.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare. Individuell multilänkupphängning fram och bak.

Styrning
Kuggstångstyrning med elservo. Vändcirkel 11,3 meter.

Bromsar
Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system. Antisladdsystem.

Hjul
Fälg 8,5 tum, däck 245/45 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 287, längd 494, bredd 188, höjd 142, spårvidd f/b 160/162. Tjänstevikt 1 735,
maxlast 485, max släpvikt 0. Tank 59 liter. Bagagevolym (VDA-liter): 485 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0–100 km/h 6,1 s.

Bränsleförbrukning*
Stad 0,91, landsväg 0,54, blandad körning 0,68 l/mil. CO2 159 g/km.

Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, assistans 30 år vid service på märkesverkstad

Skatt
1 245 kronor.

* Tillverkarens uppgifter.
_____________________________________________________

Image
Allt ljus på chefredaktören! LED-lamporna i fronten kan forma
mönster. Oklart om ”DF” finns som alternativ.

____________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests