Älskling jag krympte vår SLS! Provkörning av Mercedes SLK

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Älskling jag krympte vår SLS! Provkörning av Mercedes SLK

Postby André MBSCA » Sun 15 May, 2011 12:18

Image
PeO Kjellström, Teknikens värld nr 10 / 2011
_____________________________________________________

Provkörning av Mercedes SLK 350 BlueEfficiency
Älskling jag krympte vår SLS!

Mercedes uppfann plåtcabben på nytt när de presenterade SLK första gången 1996,
en nygammal idé som många biltillverkare hakade på.
Det nedfällbara plåttaket hänger förstås med i tredje generationen SLK

_____________________________________________________

Image
Nya Mercedes SLK är klart inspirerad av storebror SLS AMG.
_____________________________________________________

Att ha en vanlig cabriolet med tygsufflett innebär vissa kompromisser. Framför allt är det oftast inte så trevligt att göra längre
resor då ljudnivån med taket på plats inte är mycket bättre än med detsamma nedfällt. Nu hävdar ju min käre kollega
Jonas Borglund att om man har en cabriolet ska den köras utan tak, oavsett väder och vind.
Om jag berättar att Jonas Borglund, bland många andra saker, har kört Stockholm-Helsingfors (landvägen) nonstop i en öppen
cabriolet och tillbringat ett helt dygn på en vattenskoter så förstår ni att Jonas inte är som alla andra.

Eftersom jag nu befinner mig på Teneriffa och det är 24 grader varmt och sol tycker även jag att det är okej att köra öppet hela
dagen. Och kan konstatera att Mercedes SLK alltjämt är en av de mest komfortabla bilarna med taklöshet som valmöjlighet.
Mycket av det tillskrivs den airscarf som introducerades i samband med andra generationen SLK, 2004. Airscarf är en manick
som sprutar ur sig varmluft runt axlar och skuldror på SLK:s maximala besättning av två personer. Åttio procent av de som köper
en SLK beställer airscarf, som också är standardutrustning på ”svenska” bilar.
Vindavvisare av tyg är passé när det gäller nya SLK. Även om det alltjämt går att få. Nu ska det vara Air Guide i plast som lätt
som en plätt vrids ut mellan störtbågarna och lika lätt fälls tillbaka, bakom störtbågarna, för att bli i stort sett osynliga.
För Air Guide får du lägga till 3 300 kronor, men du måste då också beställa ”blanka” störtbågar vilket kostar 2 300 kronor till.
Mercedes SLK anno 2011 har behållit samma bottenplatta som generation två. Varför ändra på något som fungerar så bra?
_____________________________________________________

Image
Man tycker att dessa former borde locka fler än gamla farbröder och blonda hårfrisörskor
_____________________________________________________

Men karossens utseende är helt nytt och, skulle jag vilja påstå, bra mycket tuffare. Det är en hel del SLS över fronten och
luftslitsarna i framskärmarna är en flirt med gamla Mercedes 300 SL. På tal om framskärmar så är de av aluminium, liksom
motorhuven. Mercedes försöker på så sätt tappa några kilo men den 350 vi provkör väger ändå in på mer än modiga 1,5 ton.
Nya SLK har alltså en helt ny air men dimensionerna är i stort sett desamma. Den har vuxit tre centimeter på längden och två på
bredden. Inte speciellt mycket alltså, men det gjorde en redan rymlig cabrioletkupé rymligare och jag behöver aldrig
vänslas med min färdkamrat.
Det är svårt att inte trivas i kupén som är både sportig och funktionell. Fyra stora luftventiler gapar mot dig, även detta lånat
från SLS. Kan dock inte överge min första tanke när jag ser dem, och det är frågan om varför inte Mercedes löpt linan ut och
integrerat stjärnan i ventilen istället för att nu ha den fyrekrad. Eller hade det blivit för mycket?

Inledningsvis kommer det tre versioner av SLK på marknaden. Toppnumret är den 350 vi kör med en V6-motor på 3,5 liter och
306 hk. En mustig sak som gör att SLK 350 klarar av sprinten från 0-100 km/h på 5,6 sekunder. Toppfarten är begränsad på
elektroniskt vis till 250 km/h. Tredje generationens direktinsprutning, start/stopp-funktion och en total översyn av motorn gör
att den officiella bränsleförbrukningen är så låg som 0,71 liter per mil.
Vinkelsexan behöver inte ljudtrimmas för att det ska låta rätt, men det behöver de två fyrorna i familjen. Det sker med genom
att en del av insugningsljudet transporteras till brandväggen bakom motorn. Det mulligare motorljudet hörs därför bara i kupén
och Mercedes klarar ljudnivån utvändigt. Instegsmotorn finns i SLK 200. En fyra på 1,8 liter som med turboladdning ger
184 hästkrafter och 270 Nm. 0-100 km/h tar 7,3 sekunder (7,0 med 7-växlad automat). Bränsleförbrukningen varierar mellan
0,6 1 och 0,68 l/mil beroende på transmission. SLK 250 är en hårdare trimmad upplaga av en likadan motor som i SLK 200 och
ger 204 hk/310 Nm. Denna finns inledningsvis bara kopplad till 7-växlad automat. Klarar 0-100 km/h på 6,6 sekunder och
storknar vid 243 km/h.
_____________________________________________________

Image
Plastskivor som vrids fram skyddar effektivt från vinddrag. När de inte behövs vrids de tillbaka och blir osynliga bakom
störtbågarna.

_____________________________________________________

Samtliga motorer i SLK har efternamnet Blue Efficiency vilket är Mercedes namn på motorer som de anser drar mindre bränsle.
Företaget hävdar att bränsleförbrukningen i nya SLK har sänkts med upp till 25 procent jämfört med föregångaren.
I förlängningen väntar en 200 hästar stark diesel, första gången i SLK. Hur de ska ljudtrimma den återstår att se.
Ett problem Mercedes inte lär ha med kommande AMG-versionen på runt 425 hästkrafter.
Redan förra SLK var en duktig typ såväl som på motorväg som svepande landsvägar och den nya kommer inte att göra någon
besviken. Även om det inte är någon sportbil vi pratar om så erbjuds den med tre olika fjädringssättningar för att tillfredställa
även de med sportigare ambitioner. En konventionell stålfjädring är standard. Sportfjädring erbjuder hårdare fjädrar och
stötdämpare. Dynamic Handling betyder ett elektroniskt kontrollerat, helt automatiskt, stötdämparsystem. I det senare ingår
även en direktare styrning och Torque Vectoring Brakes. Ett mekaniskt system som bromsar innerhjulet i en kurva om det skulle
gå lite för fort. Mercedes kunde inte låta bli att presentera nya SLK utan att ha något som de var först i världen med. Det blev det
magiska taket, Magic Sky Control.
I standardutförande erbjuds SLK med plåttak lackerat i bilens färg. Som tillval finns soltak med rökfärgat glas. Och så det
magiska taket som med ett knapptryck antingen blir helt transparent eller mörkt beroende på väderlek och humör. Förändringen
av färgen i soltaket sker med hjälp av molekyler och elektricitet. När molekylerna står rakt upp är det ljust, när de lägger sig blir
det mörkt. SLK börjar säljas i mitten av april. För instegsmodellen SLK 200 får man ge 393 900 kronor. Går man upp ett snäpp
till SLK 250 är det 422 900 kronor som gäller. För en dryg hundratusenlapp till får man en SLK 350, närmare bestämt för
524 900 kronor.
Men det är, som brukligt när det gäller Mercedes, bara grunden och det kan lätt bli betydligt dyrare.
_____________________________________________________

Image
Nu syns jag, nu syns jag inte! Takluckan är förvandlingsbar.
_____________________________________________________

Basfakta

Mercedes SLK 350 BlueEfficiency


Pris
Från 524 900 kronor.

Motor
Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder.
Kompression 12,0:1. Borrning/slag 92,9/86,0 mm, cylindervolym 3 498 cm3.
Max effekt 306 hk (225 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 370 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring
Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med tre länkarmar. Bak multilänkaxel.

Styrning
Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 10,52 meter.

Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul
Fälg 7,5/8,5 tum, däck 225/45 R 17/245/40 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 243, längd 413, bredd 182, höjd 130, spårvidd f/b 155/157. Tjänstevikt ca 1 540,
maxlast ca 315, max släpvikt 0. Tank 70 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 225 - 335 liter.

Fartresurser*
Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,6 s.

Bränsleförbrukning*
Stad i.u, landsväg i.u, blandad körning 0,71 l/mil. CO2 167 g/km.

Garantier
Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.

Skatt
1 300 kronor.

* Tillverkarens uppgifter
_____________________________________________________

Image
Snyggt och städat som sig bör och luftventilerna ser ut att komma direkt från bror SLS.
_____________________________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests