Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
Winis Mbsca
Site Admin
Site Admin
Posts: 6380
Joined: Thu 24 Apr, 2003 20:02
Location: Tomelilla, Skåne
Contact:

Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Winis Mbsca » Mon 27 Jun, 2011 17:01

Motornyheter från bytbil.com måndagen den 27 juni 2011

Image

Nytt världsrekord i drifting – 2 038 meter
Ett nytt världsrekord inom bilvärlden har registrerats. Det är Mauro Calo som i en Mercedes C63 AMG lyckats med bedriften att lägga bilen i bredställ – i 2 038 meter.

Rekordet sattes på Brooklands circuit i Storbritannien där Mercedes-föraren tog sig 6 686,35 fot, motsvarande 2 038 meter och med detta lyckades han slå amerikanen Vaughn Gittin Jr. Det tidigare rekordet löd på 6 280 fot (1 914,15 meter).

Mauro Carlo driftade 8,5 varv runt banan i Surrey och tog sig alltså 123 meter längre än Gittin Jr.
– Bilen var så balanserad. Jag var avslappnad och behövde bara göra små korrektioner med styrningen och gasen , sa Carlo till World Records Academy efter sitt rekord.

Däcken var bara slarvsylta efter den rekordlånga sladdfesten och tyvärr började gummit släppa från fälgen vilket tvingade Carlo att ge upp på drömmen om tolv varv.
– Däcken gick efter sjunde varvet, men jag fortsatt tills dess jag var helt säker på att jag slagit rekordet – jag är otroligt glad.

Se rekordet här nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=xBKGRBYp ... r_embedded
Karma Sutra: -When fate fucks you in all sorts of creative ways...

1996 C230Komp W202
2018 E200d Kombi Image
2014 Toyota Auris Sport Touring (Hybrid)

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Uky » Mon 27 Jun, 2011 20:05

Jag är ingen miljönörd, men av alla idiotiska aktiviteter
som mänskligheten hittar på i syfte att undergräva
vår existens är detta måhända någon av dom mindre
men ändå en i mitt tycke likafullt komplett idiotiskt.

Vad f-n skall man med ett rekord i att sladda och bränna
upp dyra däck i 2 km till?

"För att det är kul" ?
"För att man kan" ?
"För att visa att man har pengar" ?

Ni som förstår sådant här får gärna förklara.

:robot:

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Marie » Mon 27 Jun, 2011 20:08

Uky wrote:Jag är ingen miljönörd,........
Ni som förstår sådant här får gärna förklara.


Miljönörd är inte jag heller, snarast tvärtom, men jag är lika frågande som du.
Jag hade tänkt ställa samma fråga, men jag skulle bara få huvudet avbitet om jag frågade....
Last edited by Marie on Mon 27 Jun, 2011 20:09, edited 1 time in total.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby vic viper » Mon 27 Jun, 2011 20:08

Jag kan tycka att det är kul att ta en kurva eller två i sidled med turbomercan, men hela den här driftinggrejjen förstår jag mig inte på, känns som en riktigt korkad gren som inte borde ha med "normal" racing att göra, men det är ju min åsikt, många andra verkar ju gilla när julgransfärgade plastraketer från kinesien ligger och pressar på varvstopp ..
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Fotografen » Mon 27 Jun, 2011 20:12

Tja...bryr mig inte om varför, nöjer mig med att konstatera att folk är olika, typ...om någon tycker det är skoj så varsågod.

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Mike Bike » Mon 27 Jun, 2011 22:07

Jag har hojjat BMX i 25år och hela tiden strävat efter att lära mig nya trick och även göra det man redan lärt sig bättre, längre, högre, snyggare, osv. Detta till ingen annan nytta än att många tycker det är kul att titta på men mest av allt för att det ger en otrolig tillfredställelse. Jag har på min BMXresa lärt mig så mycket om mig själv, mina begränsningar och oxå förstått att vissa människor inte kommer förstå varför vi ägnar oss åt detta, men jag ångrar inget. Inte ens trotts alla skador jag har/har fått: tandprotes, nackskada, sytt fast örat, och alla benbrott: tummarna 7gånger, revben 4gånger, vänster arm, benet bakom stortån, avslagna benflisor på fotknölen mm mm. Om man inte förstår drivkraften bakom denna sortens utövande av denna beskrivning kanske man inte är kapabel att förstå. Jag tror att det flesta av oss vill känna att vi utvecklas och når mål i livet. Sen kan man dividera om vad som är mest givande eller till stört nytta. Jag tycker att det är de människor som offrar sig för att driva saker till sin spets och sen se vart de tar dom som för mänskligheten vidare. Bilindustrin har garranterat andvändning för det som driftingen bevisar gällande prestanda, däck-kvalitet mm mm. Men det hela kommer ändå i slutändan att handla om känslomässig tillfredställelse och den är ju subjektiv. Ja ni vet, vissa tavlor är fula och andra fina och bara du själv vet vad du tycker om.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby André MBSCA » Mon 27 Jun, 2011 23:13

Mike! :notworthy: Tack för ett av de bästa, mest välformulerade och skulle jag tro;
ett av de mest förståerliga formuleringar i ämnet som printats ner här på forumet! :thumbup:

På förfrågen för ett par år sedan svarade jag på ungefär liknande fråga
(jag hade gjort en liten video när jag burnade loss lite)
så här;


André MBSCA wrote:
XXXXX wrote:Gu så barnsligt..Fattar inte asså...Exakt vad får du ut av det mer än slitna däck? Känner du dig manlig??? :mrgreen:

Hellre barnslig och att det rör på sig, än att jag slår rot och växer fast! :-D
Men allvarligt talat så gjorde jag det denna gången på begäran om ljudupptagning,
efter att jag bytt hela avgassystemet mot ett fullflödes.

BTW; XXXXX, hur får du ihop det med att man skulle "känna sig manlig" när man gör nå´t "barnsligt"? :lol:

XXXXX wrote:Jag sa att jag ansåg det barnsligt, å fråga vad man får ut av det? Tro att man e lite raggigt manlig...Har inte med att göra att jag tyckte det va barnsligt.. :wink:

André MBSCA wrote:Nää XXXXX, det är länge sedan jag växte ifrån att tro att jag är manlig utefter hur jag kör. 8)
Att blanda ihop manlighet med ett sätt att köra - det däremot är barnsligt, eller ska jag
säga; inte vuxet nog...
Däremot har jag uppnått den åldern, där jag är vuxen nog att våga vara lite barnslig ibland -
låt vara att med åldern så blir "leksakerna" allt dyrare! :wink:

André MBSCA wrote:
XXXXX wrote:OK. Nu va inte barnslighet den stora frågan här,,,Vad får du ut av att slita på däcken å skapa rökmoln då? Du gör det ju inte för att det e kul å köpa däck.

Well, jag är som sagt var vuxen nog att tycka det är skoj med lek!
Du lanske skulle prova på det XXXXX - risken är väl bara att du gör om det! :-D

Här några utdrag ang. meningen och vikten av lek, även som vuxen;

"Leken är livsnödvändig för både människor och djur. Den ger mognad och social förmåga.
Som vuxna behöver vi leka för att förbli mänskliga och inte tappa bort oss i karriär,
konventioner och tristess."

"Lek är ett ” tillstånd” i vilken även vuxna i alla åldrar lämnar vardagens trånga måsten och tvång.
När personen leker överskrider det nuets ögonblick och upptäcker alternativ vilka personen själv
åstadkommer eller är öppen för. För detta krävs att lekföremålen är så beskaffade att de blir till
hjälp och erbjuder en ansats så att personen kan gå utöver dess reala utformning och utseende."

"Leken ger mäniskan möjlighet att vara fullständigt närvarande i det, det håller på med och att
koncentrationen i denna närvaro är fundamentet för all senare intelligens,” ord av Joseph Chilton Peace
som ägnat mycket tid åt en omfattande forskning kring lek."

”Lek är en frivillig handling eller sysselsättning, som förrättas inom vissa fastställda gränser i tid
och rum i enlighet med frivilligt accepterade men obetingat bindande regler; den är sitt eget
ändamål och åtföljes av en känsla av spänning och glädje och medvetandet av något som är
’annorlunda’ än det ’vanliga livet’.”
:wink:

André MBSCA wrote:Annars så kan jag försöka att förklara det lite enklare;
De rent kemiska sammanhangen kan nog en läkare redogöra för, men det ger mig nå´n slags "endorfin-kick" -
jag tycker helt enkelt att det är skitkul och jag mår bra utav det och det räcker för mig!
Undrar om jag är ensam i denna värld att känna så?
8) :-D
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Cpt Tuttle » Wed 29 Jun, 2011 10:50

Drifting brukar kallas för motorsportens motsvarighet till konståkning.

Nu är jag inte så insatt i själva sporten i sig, men den verkar ju faktiskt handla om betydligt mer än att elda upp däck och sladda runt, som jag fattat det så handlar det väl om att man ska lyckas köra bra och snyggt, med stil och finess, hantera bilen väl, och inte bara sladda hejvilt.

Inget jag väl egentligen anser konstigare att tävla i än att åka fort 402 meter rakt fram, runt en bana eller i skogen, eller för den delen vem som kan sparka in en läderklump i ett nät mellan ett par stolpar flest gånger. Själv är jag ingen tävlingsmänniska så jag gör ingendera - men jag har full förståelse för den som vill.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6870
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Marie » Wed 29 Jun, 2011 12:39

Cpt Tuttle wrote:Inget jag väl egentligen anser konstigare att tävla i än att åka fort 402 meter rakt fram, runt en bana eller i skogen, eller för den delen vem som kan sparka in en läderklump i ett nät mellan ett par stolpar flest gånger.



Nej, det du räknar upp anser jag vara minst lika meningslöst knasiga och förbryllande sysselsättningar.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby André MBSCA » Wed 29 Jun, 2011 13:06

Intelligens (av latin intellego, att förstå, begripa, inse, avgöra), mental förmåga.
Till intelligensen räknas vanligen förmågorna att resonera, planera, lösa problem, associera,
tänka abstrakt, förstå idéer och språk, komplicerade orsakssammanhang samt förmågan till inlärning.
:wink:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Cpt Tuttle » Wed 29 Jun, 2011 19:14

Det enda jag vet om intelligens är att det är någonting jag är i total avsaknad av.

Men jag känner samtidigt att jag har full förståelse för den som vill tävla inom motorsporten, fotboll, friidrott, stavgång, knyppling, alkoholism eller vad tusan som helst. Många människor har ju trots allt den driften inom sig. Själv saknar jag den och den enda tävlan är med mig själv i hur många folkölsberusat korkade inlägg jag kan skriva på MBSCA på en kväll. Men som sagt...

Och trots allt är det ju tur att det finns tomtar som inte tycker man är helt bäng för att man sysslar med motorsport, för hade inte dessa funnits så är det ytterst tveksamt om min absoluta drömbil kommit ut på marknaden över huvud taget...

Image

För övrigt tycker jag att det är bra att de som inom sig har driften att få adrenalinkickar genom att köra som knasbollar kan leka av sig inom motorsporten, då det känns mycket tryggare än att de gör det på vägen där jag går på min kvällspromenad helt i mina egna tankar.
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
E55
Guru
Guru
Posts: 2911
Joined: Thu 01 May, 2003 21:10
Location: Linköping

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby E55 » Wed 29 Jun, 2011 19:39

Cpt Tuttle wrote:Men jag känner samtidigt att jag har full förståelse för den som vill tävla inom motorsporten, fotboll, friidrott, stavgång, knyppling, alkoholism eller vad tusan som helst.


http://www.youtube.com/watch?v=bIffc8S2bc8 Svullo tävlade i alkoholism... 8)
Image

///Markus -73

CL 65 AMG 2008 på sommaren, Volvo V70 året om.

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby André MBSCA » Wed 29 Jun, 2011 23:07

Cpt Tuttle wrote:Det enda jag vet om intelligens är att det är någonting jag är i total avsaknad av...


Mister Johansson ("Cpt Tuttle"), ditt inlägg tyder snarare på ett stort mått av intelligens -
då just "full förståelse" (inlevelseförmåga) bla. är ett tecken på intelligens och kompetens! 8) :-D
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Mike Bike
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1470
Joined: Wed 04 Nov, 2009 02:30
Location: Göteborg
Contact:

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby Mike Bike » Fri 01 Jul, 2011 01:07

Måste bara passa på att tacka André för ett mycket välformulerat svar. Jag använde mig själv som exempel, vilket är det enklaste man kan göra. Nu råkar jag ju syssla med något som liknar drifting på sätt och vis.

Jag vet att de flesta här har något det gillar att göra och att det inte spelar någon roll om det är drifting bmxtricks eller något som inte är lika farligt. Jag är imponerad på folk som kan plocka loss massor med delar på bilen och sedan få ihop det igen som det ska vara, med smörj, div vättskor eller lackering, allt i sin ordning. Och få det riktigt snyggt och prydligt på vägen. Allt man gör som får än att känna att man gör något givande som kräver inteligens, mod, fingerfärdighet och/eller känsla är imponerande och coolt.

Det hela handlar om inrebekräftelse, något vi alla är beroende av. Det är mycket mer värt än yttre bekräftelse och det är något man bara kan ge sig själv, typ som heder. Det hjälper än att utveckla självförtroendet och ger än frihet att agera, även i situationer som inte har med just det man är duktig på att göra.

Det är igentligen skit samma vad man gör, så länge det känns givande för den som gör det.

ps: 160km/h... 60m längt bredställ till handbromssladd 60m lång motorn tystnar nästan helt... för att sedan plockas upp med bredställ i 60m till, allt i en spikrak linje. Den som fixar detta vet hur otroligt svårt det är.

/Mikael
Brukis: w124 250D 1989
Glidare:
Chrysler New Yorker 1954
Graham Supercharger 1939

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Världsrekordet i drifting: Mercedes C63 AMG

Postby CE 36 » Fri 01 Jul, 2011 15:14

Det här ser mer imponerande ut... http://youtu.be/6DbHj4HUvKk
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests