Mercedes SLS AMG Roadster – direktrapport från provkörningen

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Mercedes SLS AMG Roadster – direktrapport från provkörningen

Postby André MBSCA » Sat 08 Oct, 2011 00:12

Image
Mattias Rabe, 2011-10-04
_________________________________________________________________

Mercedes SLS AMG Roadster – direktrapport från provkörningen

Mercedes måsvinge SLS AMG har kapat vingarna och blivit en tvåsitsig roadster. Teknikens Världs
Hans Hedberg har varit på klassisk racingmark och provkört den, nämligen i Monaco och i Knutstorp.

_________________________________________________________________

Image
Hans Hedberg har kört Mercedes SLS AMG Roadster på Ring Knutstorp...
_________________________________________________________________

Mercedes SLS AMG Roadster, smakar den lika bra som namnet låter?
– Oh ja! Nästan ännu mer än vad man kan tänka sig eftersom man med taket nedfällt får höra 6,2-litersåttan på allvar. Den bluddrar som en fiskebåt på
tomgång, morrar rivigt i mellanregistret och tjuter som en riktig sportbil när varvräknarnålen närmar sig rött.
_________________________________________________________________

Image
...och i Monaco.
_________________________________________________________________

Du har kört den på på Ring Knutstorp. Fixade den banan som coupén?
– Utan minsta lilla tvekan. Karossen flexar minimalt tack vare extra krysstag bakom sittbrunnen. Den extra vikten på 40 kilo jämfört med coupémodellen är
inte märkbar. Samma utsökta balans och närvaro. Att ratta på bana med nedfällt tak rekommenderas.
_________________________________________________________________

Image
Hamnen i Monte Carlo.
_________________________________________________________________

Vad är prestandasiffrorna för en sådan här kärra?
– Samma som för coupémodellen faktiskt, trots sin extra vikt. 0-100 km/h på 3,8 sekunder och toppfart på 317 km/h. Takets prestanda är inte dålig den heller.
Elva sekunder från uppfällt till nedfällt. Och det kan göras i hastigheter på upp till 50 km/h.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Då måste det ha gått undan när du körde ned till Monaco, för du har väl kört den där också?
– Haha, jo jag har kört den i Monte Carlo, men tyvärr fick jag flyga ned.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Hur gjorde sig SLS AMG Roadster i sällskap med andra lyx- och sportbilar utanför kasinot?
– Den passar mycket väl in. Än så länge är den ju ingen ”dussinbil” här.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Och de kurviga vägarna med bra stigning?
– Underbara att ta sig an i den här bilen. I med dubbelkopplingslådan i lägena Sport eller Sport Plus och låt lådan göra jobbet åt dig. Ibland väljer man att
använda paddlarna vid ratten, men det är inget måste. Komfortläget är mer lämpat för cruising nere i hamnen med alla lyxbåtar.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Saknar du måsvingedörrarna på coupén?
– Både och. Med måsvingedörrarna kan man göra en spektakulär entré när du ska in och spela bort en miljon eller två på kasinot, i roadstern är det inte lika
lätt. Dessutom är de konventionella dörrhandtagen på roadstern tråkiga jämfört med coupéns infällda historia.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Om man nu väljer att inte spela bort en massa pengar på kasino utan i stället lägger dessa på en SLS AMG Roadster, hur mycket måste man då undvara?
– 2,1 miljoner, hundratusen mer än för coupén. Men det är det värt för som förare, och inte bara förbipasserande, får du äntligen njuta till V8:ans toner.
I Sverige räknar Mercedes med att sälja SLS AMG Roadster till ett 30-tal lyckliga själar.
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_________________________________________________________________

Image
_____________________________

___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests