Mercedes tickande bomb

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Mercedes tickande bomb

Postby André MBSCA » Sat 22 Oct, 2011 03:27

Image
David Lilja, 2011-10-20
__________________________________________

Mercedes tickande bomb

Dreven till balansaxlarna slits ned med risk för motorras på sikt.
Mercedes tar reparationskostnaden bara på garantin och om
servicen är gjord av märkesverkstad.

__________________________________________

Image
__________________________________________

Mercedes kvalitetsrykte ifrågasätts i och med ett uppmärksammat fel i den sexcylindriga 350-motorn,
tillverkad 2005-2008. Efter att Teknikens Värld skrev om Shahrouz Benisis Mercedes E 350 som
reparerades för nästan 70 000 kronor har flera Mercedes-ägare hört av sig med samma fel på sina bilar.

Anders Olofsson har nyligen fått sin E 350 reparerad för 65 000 kronor. Då garantitiden löpt ut samt
att bilen vid ett tillfälle servats av en icke auktoriserad Mercedes-verkstad gör att hans bil inte omfattas
av någon goodwill från Mercedes sida.
– Man kan inte begära att tillverkaren ska ta ansvar för allt som kan hända. Det jag stör mig på är det
hycklande förhållningssätt som kännetecknar Mercedes i detta ärende. Mercedes vet mycket väl att en
bristfällig komponent hamnat i vissa motorer.
Anders Olofsson menar att Mercedes gjort en medveten beräkning med tanke på att många bilar berörs.
– De verkar kunna lösa konflikten med kunder vars bilar gått sönder vid 10 000–15 000 mil. Sannolikt
håller vissa balansaxlar upp mot 20 000 mil och då är bilarna så gamla att Mercedes med gott samvete
kan lämna allt ansvar till kunden, säger Anders Olofsson.

Felet rör balansaxlarnas drev till kamkedjan som slits i förtid, troligtvis på grund av för klent material
eller dålig härdning. När kuggarna slits hamnar partiklarna i oljan. Följden kan bli motorras.
Mercedes sexcylindriga 350-motor med internbeteckningen M272 konstaterades enligt en intern
servicebulletin ha felet så tidigt som 2007, men det har hittills inte lett till någon återkallelse.
Felet är inte så vanligt att en återkallelse är befogad, menar företaget.
– Den här typen av skada har inträffat tidigare men att kalla den vanlig är inte rätt, säger Sverker Dahl,
informationschef på Mercedes i Sverige.
__________________________________________

Image
__________________________________________

För att få ersättning bör bilen inte vara äldre än två år (nybilsgaranti) och vara servad på auktoriserad
verkstad vid korrekt intervall.
– Handlar det om ett eventuellt goodwill-ärende är det våra pengar som betalas ut. Vi väljer att lägga
dem på kunder som är lojala mot oss och våra verkstäder. Det betyder i detta fall att vi inte kommer att
bekosta reparationen, som kunden redan fått ut på sin maskinskadeförsäkring hos Länsförsäkringar,
säger Sverker Dahl.
Anders Olofsson är förvånad över Dahls svar:
– Han hänvisar till att Länsförsäkringar tar merparten av kostnaden. Det är alltså enligt Dahl helt okej
att försäkringstagare ska ta ansvar för motorskadan på min bil men Mercedes gör allt för att slippa ta
ansvar?

Försäkringsbolagen lär säkerligen följa utvecklingen om fler fall dyker upp i framtiden.
Om materialfelet konstateras till och med i domstol (se faktarutan nedan) är ansvarsfrågan brännande.
För ägare till de berörda bilarna gäller nu att hoppas på att felindikeringen sker innan garantitiden
gått ut eller att diagnostiklampan aldrig tänds. Då kvarstår dock dilemmat, om man vill sälja bilen –
vem vill köpa en bil med en tickande bomb ombord?
__________________________________________
__________________________________________

Fakta: Felaktiga balansaxlar vs sociala medier

Det är ett relativt nytt fenomen. Konsumenter, i det här fallet Mercedes-ägare, delar med sig av
uppdaterad information och organiserar sig på sociala medier. På Facebook-gruppen ”Mercedes-Benz
Balance Shaft Problems” http://www.facebook.com/groups/BalanceShaftMB/ är den gemensamma
nämnaren det specifika motorfelet på bilar med den sexcylindriga 350-motorn som sitter i bland annat
C-, E-, R-klass och ML.

I USA pågår en så kallad class action, stämningsansökan, mot Mercedes angående de felaktiga
balansaxlarna.
Här kan man läsa om bilägare som fått hela, eller delar av reparationskostnaderna ersatta av Mercedes
inom goodwill trots att lojalitetsvillkoren inte uppfyllts.
– Trots lojalitetsreglerna inte har uppfyllts har Mercedes i flera fall betalat för reparationer för
andrahandsägare vars bilar inte har servats på auktoriserade verkstäder, säger Charity Maurer Velez,
som var med och startade Facebook-sidan. http://www.facebook.com/groups/BalanceShaftMB/
__________________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Biörn Bladh
Guru
Guru
Posts: 4038
Joined: Sun 25 Apr, 2004 09:31
Location: Ösmo

Re: Mercedes tickande bomb

Postby Biörn Bladh » Sat 22 Oct, 2011 18:26

Värdelöst!

Tur man inte innhandlat nån MB av senare modell. Varför kan dom inte överdimensionera som förr??? (Då skulle bilen funka för en offensiv mot Moskva,åtminstone, efter 20 års krig).. Kanske därför? (Finns inga krig längre).

Nu skall det snålas trots överpriser... Crap!

:wink:
220D -77 w123 34200 mil såld 1997 (Gul)
300D -82 w123 36600 mil krockad av kärringen numera reservdelsbil. (Helelfenben)
300SD -87 w126 35100 mil sommarbilen (Pärlemogråmetallic)
240TD -83 w123 54000 mil (Helelfenben). Avställd. Har fått Pension.
240D -82 w123 42000 mil vinterbilen (Vit). Tyvärr såld nu. Exporterad till Marocko.
Nissan Serena Cargo -98 21500 mil. Nya Arbetsredskapet (vit) Rejält sliten efter tjänst hos skogshuggar firma.
Alfa 75 "Grym" banpreppad men inte lättad, det kommer....He Den heter: Gulöra.
Alfa 155 TD 2,5 -97 Unik bil med sportsetupen, ytterst sällsynt...he!


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests