Jag har alltid haft nått emot 6or, både raka och i V form, raka 6or har ju låtit smutt men det har inte motiverat att dom drar soppa, är hög varviga,inte har nått botten drag osv
Det började med min 300-24 cab, Visst den var ju inte så tokig och ljudet vid kick down var ju inte så galet
Sen köpte jag AMGn och då stod det helt klart! En 6a ska vara rak!
Ingen V6a som jag har hört har kunnat mäta sig med den
Men sen har jag kunnat konstatera att för att en 6a ska komma till sin rätt så krävs det en manuell låda! punkt slut!
Tjejens 260 upplevs faktiskt rappare än AMGn när man är och smiskar på krokig landsväg, manuell kontra automat
Mercedes går tillbaka till raka sexor
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Fråga dom som har M272 eller M273 med nytänd "Check-Engine"
om vad dom tycker om balansaxlar...
Nu har jag ändå inte pengar att köpa något nytt, men debaklet ovan
gör även det att man inte bläddrar i blockets begagnatannonser.
Det fanns en C216 med M273 till salu mindre än en mil från där jag bor....
En rak sexa utan massa extra kugghjul, kedjespännare och balansaxlar
låter betydligt trevligare än V-motorer som man tvingats komplicera
utöver vad MB's kvalitetssäkring klarat av. Att man inte tar GW ansvar nu
säger en del om attityden mot kundbasen...
Frågan är hur långt en bilfabrikant kan driva den hela tiden ökande
komplexiteten? Det är ju inte långt mellan inläggen där folk klagar
på verkstädernas kompetens. MB kanske har insett att man drivit
utvecklingen för långt och att det finns pengar och kvalitet i att
göra sakerna mindre komplexa?
om vad dom tycker om balansaxlar...
Nu har jag ändå inte pengar att köpa något nytt, men debaklet ovan
gör även det att man inte bläddrar i blockets begagnatannonser.
Det fanns en C216 med M273 till salu mindre än en mil från där jag bor....
En rak sexa utan massa extra kugghjul, kedjespännare och balansaxlar
låter betydligt trevligare än V-motorer som man tvingats komplicera
utöver vad MB's kvalitetssäkring klarat av. Att man inte tar GW ansvar nu
säger en del om attityden mot kundbasen...
Frågan är hur långt en bilfabrikant kan driva den hela tiden ökande
komplexiteten? Det är ju inte långt mellan inläggen där folk klagar
på verkstädernas kompetens. MB kanske har insett att man drivit
utvecklingen för långt och att det finns pengar och kvalitet i att
göra sakerna mindre komplexa?
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
aha_100 wrote:Klart det ska vara v6a. Raka sexor har inte lika rått ljud. Lyssna på en c32a helst med moddat avgas gör en kickdown. Underbart
Håller inte med, få motorer låter lika underbart som raksexorna gör rent generellt (har aldrig hört en V12 så jag kan inte uttala mig om dem), V6or låter som någon som sitter och skiter....
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Våga Vägra FaceBook!
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Uky wrote:Våga Vägra FaceBook!
Varför?
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Uky wrote:Våga Vägra FaceBook!
Amen! Tror jag är den enda i 20 års åldern som inte har det.. Alla tycker jag är helt efterbliven, men jag står på mig ... Verkar som om folk inte klarar sig utan att uppdatera vad dom göra några ggr per dag samt ha full koll på vad andra gör/har gjort.
Näääääää usch klarar mig fint utan, och kommer aldrig skaffa det heller.
Lite oft men men
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96
S500 Coupe Designo -96
-
- Guru
- Posts: 4715
- Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
- Location: Kalix
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Snälla, ska det här bli ännu en diskussion om facebooks vara eller icke vara?
Tycker man inte om det så är det ingen som tvingar en att använda det, är ju inte svårare än så.
Nu gällde det väl raka sexor vs. V6or i det här fallet?
Tycker man inte om det så är det ingen som tvingar en att använda det, är ju inte svårare än så.
Nu gällde det väl raka sexor vs. V6or i det här fallet?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Cpt Tuttle wrote:Snälla, ska det här bli ännu en diskussion om facebooks vara eller icke vara?
Tycker man inte om det så är det ingen som tvingar en att använda det, är ju inte svårare än så.
Nu gällde det väl raka sexor vs. V6or i det här fallet?
Jag är inte heller registrerad på Facebook, men vissa diskussioner kan man följa ändå? Dock inte den André länkade till, vad är skillnaden?
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
vic viper wrote:Motorer som kräver balansaxlar är ju en ganska stor kompromiss, största anledningen till att man gått över till V-motorer är av platsbesparingsskäl.
Tycker själv en V6.a låter precis som en riktigt tam V8.a
Det finns en del ekonomiska skäl att bygga V6or i stället för raka.
De blir vanligen lättare (i synnerhet aluminiummotorer - då stålvevaxeln blir kortare) och så behövs t.ex. vanligen bara fyra ramlager i stället för sju....
Och pengar är som alltid det som styr vad som byggs - inte vad som är bäst.
Detta gäller särskilt när ekonomer sitter för högt i beslutsprocessen, i synnerhet om dessa råkar vara s.k. "amerikanska bönräknare"
Ingenjörer konstruerar gärna BRA grejer - bara de får lov att göra detta....
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Uky wrote:Fråga dom som har M272 eller M273 med nytänd "Check-Engine"
om vad dom tycker om balansaxlar...
Jag har inte för mig att M273 har balansaxel. Vad jag vet är boven där i stället ett dåligt omlänkningsdrev som sitter där balansaxeldrevet (som ju är en del av balansaxeln) sitter på M272....
Alltså borde det vara billigare att reparera en M273 än en M272?
Annars är ju dessa motorer rena vansinnet i fråga om ekonomisk snålhet för billigaste produktion. Innan jag såg dessa kunde jag inte drömma om att någon skulle ens tänka tanken att lägga kamaxellageröverfall i ventilkåpan, så att en skadad ventilkåpa = kasserad topp....
- Fotografen
- Guru
- Posts: 6598
- Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
- Location: Östgöte, guskelôv!
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Marie wrote:Det finns en del ekonomiska skäl att bygga V6or i stället för raka.
De blir vanligen lättare (i synnerhet aluminiummotorer - då stålvevaxeln blir kortare) och så behövs t.ex. vanligen bara fyra ramlager i stället för sju....
Och pengar är som alltid det som styr vad som byggs - inte vad som är bäst.
Detta gäller särskilt när ekonomer sitter för högt i beslutsprocessen, i synnerhet om dessa råkar vara s.k. "amerikanska bönräknare"
Ingenjörer konstruerar gärna BRA grejer - bara de får lov att göra detta....
Skruvade lite runt kamkedjan förra helgen och tänkte flera gånger "f-n vad moderna bilar är smäckiga", mycket av kringutrustning och detaljer runt motorn är mest skräp.
Vid sidan av bönräknare, ni vet såna där som går omkring i för korta byxor, är det en kategori människor till som ska hållas på armlängds avstånd: de som hittar på nya skruvskallar...finns för många olika redan, hälften kunde vara nog.
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Fotografen wrote:Skruvade lite runt kamkedjan förra helgen och tänkte flera gånger "f-n vad moderna bilar är smäckiga", mycket av kringutrustning och detaljer runt motorn är mest skräp.
Vid sidan av bönräknare, ni vet såna där som går omkring i för korta byxor, är det en kategori människor till som ska hållas på armlängds avstånd: de som hittar på nya skruvskallar...finns för många olika redan, hälften kunde vara nog.
Detta hänger till stor del samman med ekonomitänkandet. De nya skallarna har i många fall utvecklats för att underlätta automatiserad montering...
Men rent tekniskt är faktiskt de nya även bättre. Man drar inte de nya "runda" lika lätt som de gamla.
- André MBSCA
- Site Admin
- Posts: 8406
- Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
- Location: Västra Götaland, Alingsås
- Contact:
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
En av fördelarna med facebook...;
Google Spreadsheet Info Survey - http://www.facebook.com/l.php?u=https%3 ... =pAQFF_BqR
This is a survey you can fill out to be added to the database for the balance shaft failure.
After you complete the survey, within 48 hours a link will be emailed to the address you provide on the form
and you will be able to access the survey in a spreadsheet form and view all other responses.
If you have any questions/comments about the form direct them to cvelez10@aol.com
Google Spreadsheet Info Survey - http://www.facebook.com/l.php?u=https%3 ... =pAQFF_BqR
This is a survey you can fill out to be added to the database for the balance shaft failure.
After you complete the survey, within 48 hours a link will be emailed to the address you provide on the form
and you will be able to access the survey in a spreadsheet form and view all other responses.
If you have any questions/comments about the form direct them to cvelez10@aol.com
___________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Brain in motion!
André MBSCA, Site Admin
__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..............
__________________________________________
Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor
Marie wrote:André MBSCA wrote:Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?
Det är ju lika dumt som att försöka diskutera vilket som är bäst; ung, rik och frisk eller gammal, sjuk och fattig...?
Det finns ju bara ett svar, och det är solklart att en sexa skall vara RAK.
V6or är även om de är rätt byggda med 60° vinkel mellan cylinderbankarna ett otyg, och 90° V6or (som ju Mercedes gett sig in på) är ett satans påfund, uppfunnet av amerikanska bönräknare som vill dela maximalt i produktionen med V8orna. Antagligen ytterligare ett av misstagen som bönräknarna från Chrysler tvingade fram. Ingen motorkonstruktör med självaktning VILL göra en 90° V6a, en sådan går ALDRIG bra.
Vem minns inte den ursprungliga PRV-sexan med rysningar (också en motor som egentligen skulle blivit en V8 och därmed hade 90° mellan cylinderbankarna)? Nog attan borde de hört talas om den till och med i Stuttgart? Det var ju så sent som 1988 som den äntligen åtgärdades nödtorftigt med förskjutna vevtappar....
Och vi lite äldre minns säkert med rysningar fortfarande Fords (och därmed även SAABs) V4 som var en "kapad" 60° V6a (en V4 borde ju varit 90°, eller ännu hellre 180° = boxer). Det snällaste man kan säga om den är ju att den lät lite speciellt....
+1
En V12:a eller rak sexas närmast turbinliknande gångkultur är överlägsen! Och gångkulturen är ju en viktig egenskap i en bil som Mercedes.
Mercedes V6:or, som till råga på allt är i 90-graderskonfiguration, kom väl i samma period som mycket annat började gå åt h-vete med mercorna.. Om de går tillbaka till de raka sexorna så är det ett tecken på att de börjar få ordning på konstruktionerna igen
Janne Nordin
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition
Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 8 guests