Mercedes går tillbaka till raka sexor

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby André MBSCA » Fri 04 Nov, 2011 15:16

Image
Mattias Rabe, 2011-11-03 TIPS från "Jovani"!
_______________________________________

Mercedes går tillbaka till raka sexor

Vart är världen på väg egentligen? I BMW-lägret snackas det
om det förbjudna – att börja montera ned V6-motorer i vissa
modeller. Nu kommer uppgifter som säger att Mercedes om
tre år skippar sina V6:or till förmån för raka sexor.

_______________________________________

Image
_______________________________________

Sexcylindriga motorer har sina fans över hela världen. Men fansen är uppdelade i två läger.
De som tycker att sex cylindrar ska vara placerade i rad och de som tycker att de ska placeras
tre och tre på motsatt sida om varandra och därmed bilda ett V.
Båda cylinderkonfigurationerna har sina för- och nackdelar. Exempelvis är V6-motorn mer
lättplacerad än en rak sexa tack vare att den kräver mindre utrymme. En fördel med det är att
man kan med motorns hjälp justera en bils naturliga balans och tyngdpunkt på ett lättare sätt
än med en rak sexa. Däremot har sex cylindrar i rad en mjukare, mer balanserad gång än en
V6-motor, något som dock var mer påtagligt förr i tiden. Vilken motor som låter bäst är också
en ständig diskussion, vissa säger V6, vissa säger rak sexa.

Dessa båda läger kan också appliceras på BMW- respektive Mercedes-frälsta. Förstnämnda
håller raka sexan främst medan sistnämnda diggar V6:an. Men nu ser de båda biltillverkarnas
motorfilosofier ut att kunna korsas. Tidigare i år har vi skrivit om att nästa generation BMW M3
kan komma att få en V6-motor. Nu är detta mer eller mindre endast ryktesstadiet, men ändå.
En V6-motor i M3, nästan värre än att svära i kyrkan.
Det senaste kommer från brittiska Car Magazine och gör gällande att Mercedes lanserar en ny
generation motorer 2015 och att bland dessa hittar vi raka sexor som ersätter dagens V6:or.
Det är en ingenjör på Mercedes som ska ha yppat informationen.

Enligt uppgifterna blir både bensin- och dieselsexorna raka och kommer att förses med enkel
eller dubbel turbo, beroende på version. Nu är det inte så att det är första gången i
världshistorien som Mercedes placerar raka sexor under huven. Mercedes har väldigt många
raka sexor i sitt bagage, även så sent som på 2000-talet.
Uppgifterna från Mercedes-ingenjören innehåller också information om att en ny serie
produktionsmässigt kostnadseffektiva fyrcylindriga motorer lanseras 2015, liksom en ny serie
V8-motorer som med turboladdning klarar sig med en cylindervolym på endast 4,0 liter.

Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?
_______________________________________
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby CE 36 » Fri 04 Nov, 2011 20:47

Tacka vet jag boxer-sexor... 8)
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
V70tdi
Guru
Guru
Posts: 2829
Joined: Wed 04 Apr, 2007 16:54
Location: Rö / Rimbo
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby V70tdi » Fri 04 Nov, 2011 21:03

Raka 6ór är ju klart att föredra med sin fina jämna gång helt utan balansaxlar som kan skapa problem. Nackdelen skulle väl då kunna vara den långa toppen som MB har haft en hel del problem med att hålla plan så topp packningarna håller men andra har ju lyckats bra så det är ju ingen omöjlighet det heller.
Mercedes E 270cdi -02
XC90 D5 -08 Image
Chevrolet Suburban Z71 flexifuel -03 Image
Cheva Tahoe -96 Image
Cheva 3500 6.5TD

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Marie » Sat 05 Nov, 2011 05:01

André MBSCA wrote:Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?



Det är ju lika dumt som att försöka diskutera vilket som är bäst; ung, rik och frisk eller gammal, sjuk och fattig...?

Det finns ju bara ett svar, och det är solklart att en sexa skall vara RAK.

V6or är även om de är rätt byggda med 60° vinkel mellan cylinderbankarna ett otyg, och 90° V6or (som ju Mercedes gett sig in på) är ett satans påfund, uppfunnet av amerikanska bönräknare som vill dela maximalt i produktionen med V8orna. Antagligen ytterligare ett av misstagen som bönräknarna från Chrysler tvingade fram. Ingen motorkonstruktör med självaktning VILL göra en 90° V6a, en sådan går ALDRIG bra.

Vem minns inte den ursprungliga PRV-sexan med rysningar (också en motor som egentligen skulle blivit en V8 och därmed hade 90° mellan cylinderbankarna)? Nog attan borde de hört talas om den till och med i Stuttgart? Det var ju så sent som 1988 som den äntligen åtgärdades nödtorftigt med förskjutna vevtappar....
Och vi lite äldre minns säkert med rysningar fortfarande Fords (och därmed även SAABs) V4 som var en "kapad" 60° V6a (en V4 borde ju varit 90°, eller ännu hellre 180° = boxer). Det snällaste man kan säga om den är ju att den lät lite speciellt....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Fotografen » Sat 05 Nov, 2011 09:52

Enda fördelen med V6 är att allt skruvande framtill på motorn blir lättare då det finns mer plats, å andra sidan blir det bökigare att byta tändtift och skruva grenrör.
Annars slipper jag gärna kamkedjor långa som svåra år, balansaxlar och annat elände, och m112 som sitter i Lämmelen är råare i gången än m103, trots att det skiljer 20 år. Tycker bättre om ljudet från en raksexa också.
En v-motor har dessutom två topplockspacknngar, insuget blir mer komplicerat med större risk för läckage, på m112 sitter spjällhuset bakåt, mot torpeden vilket gör det svårare att komma åt osv.
Jag föredrar raksexor, en renare och mer harmonisk kontruktion.

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Jovani » Sat 05 Nov, 2011 18:29

Bilden ovan, från vilken bil/modell kommer den :?:
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Feliks » Sat 05 Nov, 2011 18:36

Jovani wrote:Bilden ovan, från vilken bil/modell kommer den :?:

Gissar på E300DT/TDT alltså OM606, Diesel såklart. Kan f.ö bara hålla med om att inte mycket slår en rak sexa och synnerligen inte en v6a.
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Jovani
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2396
Joined: Thu 13 May, 2004 16:38
Location: Göteborg

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Jovani » Sat 05 Nov, 2011 18:59

Kaross menar jag...
-------------------
Hälsningar
Johan

CLK 200K 01a Speertuning
320E 93a lyxåket *såld*
2.5-16 92a (sommarbil)
190e 2,3 91a VEMS moddad *såld*
200 85a *såld*
230.4 76a R.I.P

User avatar
Dieselpower
Superspammer
Superspammer
Posts: 11224
Joined: Sat 27 Dec, 2003 18:49
Location: Norrbotten, Luleå

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Dieselpower » Sat 05 Nov, 2011 19:08

S/W210

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Feliks » Sat 05 Nov, 2011 19:18

Jupp stämmer bra, jäkla fina och pålitliga maskiner! Dock drar dom en hel del soppa, hade en 300TDT-98 och den drog konstant runt eller över litern. Körde ner till Malmö Tur och retur ca 80mil och tankade ca 90liter, känns lite väl saftigt och då körde jag inte ens fort..
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

User avatar
Mercedes-Benz
Guru
Guru
Posts: 4330
Joined: Sat 27 Dec, 2003 16:51
Location: Södertälje

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Mercedes-Benz » Sat 05 Nov, 2011 19:24

Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606

Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.
Tor Andersson

Gamla bilar: MB 500 SE -93, BMW M5 Touring -2008, BMW 525iAT M -03, BMW 750iA -09, BMW 740iA -99, MB S600L V12 Bi-Turbo -03, BMW 540iA -03, Volvo 960 -96, MB 400SE -92, BMW M5 -99, BMW 523i -97, BMW 740iA -99, MB 500E -92, Volvo 940T -93, MB 300TD -93, BMW 750iA -92, Volvo 740 TIC -85, Volvo 740 GLE -85

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6868
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Marie » Sat 05 Nov, 2011 21:47

Mercedes-Benz wrote:Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606

Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.


Jag menar att du har rätt. Det är sannolikt från en W140.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby André MBSCA » Sun 06 Nov, 2011 01:31

Marie wrote:
Mercedes-Benz wrote:Ang bilden. Jag sätter min gissning till en sen W140 S300 TurboDiesel med OM606

Åter till ämnet så skall en sexa naturligtvis vara rak för den silkesmjuka gångens skull.


Jag menar att du har rätt. Det är sannolikt från en W140.


=D> :thumbup:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
aha_100
Expert
Expert
Posts: 682
Joined: Thu 17 Aug, 2006 18:34
Location: Falun
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby aha_100 » Sun 06 Nov, 2011 04:37

Klart det ska vara v6a. Raka sexor har inte lika rått ljud. Lyssna på en c32a helst med moddat avgas gör en kickdown. Underbart ;)

vic viper
Guru
Guru
Posts: 3133
Joined: Sun 08 Jan, 2006 15:22
Location: Söder

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby vic viper » Sun 06 Nov, 2011 09:27

Motorer som kräver balansaxlar är ju en ganska stor kompromiss, största anledningen till att man gått över till V-motorer är av platsbesparingsskäl.

Tycker själv en V6.a låter precis som en riktigt tam V8.a
Mercedesknegare
Mina bilar på: Garaget.org


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests