Mercedes går tillbaka till raka sexor

Artiklar, reportage och nyheter, gamla som nya, för den kulturella kompetensens bevarande inom Mercedesvärlden!
User avatar
snowman
Guru
Guru
Posts: 2812
Joined: Tue 01 Nov, 2005 16:53
Location: Hedemora, Dalarna
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby snowman » Sun 06 Nov, 2011 12:34

Jag har alltid haft nått emot 6or, både raka och i V form, raka 6or har ju låtit smutt men det har inte motiverat att dom drar soppa, är hög varviga,inte har nått botten drag osv
Det började med min 300-24 cab, Visst den var ju inte så tokig och ljudet vid kick down var ju inte så galet :-)
Sen köpte jag AMGn och då stod det helt klart! En 6a ska vara rak! :twisted:
Ingen V6a som jag har hört har kunnat mäta sig med den :P

Men sen har jag kunnat konstatera att för att en 6a ska komma till sin rätt så krävs det en manuell låda! punkt slut!
Tjejens 260 upplevs faktiskt rappare än AMGn när man är och smiskar på krokig landsväg, manuell kontra automat
E420 -94 481 Bornit

E220 CDI -08 s211

W123 230 -80, M115 930 silberblau

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Uky » Sun 06 Nov, 2011 13:19

Fråga dom som har M272 eller M273 med nytänd "Check-Engine"
om vad dom tycker om balansaxlar...

Nu har jag ändå inte pengar att köpa något nytt, men debaklet ovan
gör även det att man inte bläddrar i blockets begagnatannonser.

Det fanns en C216 med M273 till salu mindre än en mil från där jag bor....

En rak sexa utan massa extra kugghjul, kedjespännare och balansaxlar
låter betydligt trevligare än V-motorer som man tvingats komplicera
utöver vad MB's kvalitetssäkring klarat av. Att man inte tar GW ansvar nu
säger en del om attityden mot kundbasen...

Frågan är hur långt en bilfabrikant kan driva den hela tiden ökande
komplexiteten? Det är ju inte långt mellan inläggen där folk klagar
på verkstädernas kompetens. MB kanske har insett att man drivit
utvecklingen för långt och att det finns pengar och kvalitet i att
göra sakerna mindre komplexa?

:robot:

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby André MBSCA » Sun 06 Nov, 2011 13:56

___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Cpt Tuttle » Sun 06 Nov, 2011 15:49

aha_100 wrote:Klart det ska vara v6a. Raka sexor har inte lika rått ljud. Lyssna på en c32a helst med moddat avgas gör en kickdown. Underbart ;)


Håller inte med, få motorer låter lika underbart som raksexorna gör rent generellt (har aldrig hört en V12 så jag kan inte uttala mig om dem), V6or låter som någon som sitter och skiter.... :roll:
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

Uky
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Posts: 1654
Joined: Sun 04 Apr, 2004 16:29
Location: Onsala, Halland

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Uky » Sun 06 Nov, 2011 16:45

Våga Vägra FaceBook!


:robot:

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby André MBSCA » Sun 06 Nov, 2011 16:51

Uky wrote:Våga Vägra FaceBook!


:robot:

Varför? :shock:
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Feliks
Nästan Guru
Nästan Guru
Posts: 2155
Joined: Mon 17 Aug, 2009 15:59
Location: Öster om Götaland.
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Feliks » Sun 06 Nov, 2011 16:52

Uky wrote:Våga Vägra FaceBook!


:robot:

Amen! Tror jag är den enda i 20 års åldern som inte har det.. Alla tycker jag är helt efterbliven, men jag står på mig :mrgreen: ... Verkar som om folk inte klarar sig utan att uppdatera vad dom göra några ggr per dag samt ha full koll på vad andra gör/har gjort.
Näääääää usch klarar mig fint utan, och kommer aldrig skaffa det heller.


Lite oft men men :agrue:
E250 CDI 4-Matic -15
S500 Coupe Designo -96

Cpt Tuttle
Guru
Guru
Posts: 4715
Joined: Thu 10 Jul, 2008 12:55
Location: Kalix
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Cpt Tuttle » Sun 06 Nov, 2011 18:28

Snälla, ska det här bli ännu en diskussion om facebooks vara eller icke vara?
Tycker man inte om det så är det ingen som tvingar en att använda det, är ju inte svårare än så.
Nu gällde det väl raka sexor vs. V6or i det här fallet?
M. Johansson -86
230 (240D) W123 -79
230E W123 -85

User avatar
CE 36
Guru
Guru
Posts: 2833
Joined: Mon 28 Jul, 2003 16:03
Location: Stockholm

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby CE 36 » Sun 06 Nov, 2011 18:39

Cpt Tuttle wrote:Snälla, ska det här bli ännu en diskussion om facebooks vara eller icke vara?
Tycker man inte om det så är det ingen som tvingar en att använda det, är ju inte svårare än så.
Nu gällde det väl raka sexor vs. V6or i det här fallet?


Jag är inte heller registrerad på Facebook, men vissa diskussioner kan man följa ändå? Dock inte den André länkade till, vad är skillnaden?
Image
E36 AMG Coupé 1994, G500L 1998, E500T 4-matic 2007, Sprinter La Strada 2018

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Marie » Sun 06 Nov, 2011 19:32

vic viper wrote:Motorer som kräver balansaxlar är ju en ganska stor kompromiss, största anledningen till att man gått över till V-motorer är av platsbesparingsskäl.

Tycker själv en V6.a låter precis som en riktigt tam V8.a


Det finns en del ekonomiska skäl att bygga V6or i stället för raka.
De blir vanligen lättare (i synnerhet aluminiummotorer - då stålvevaxeln blir kortare) och så behövs t.ex. vanligen bara fyra ramlager i stället för sju....
Och pengar är som alltid det som styr vad som byggs - inte vad som är bäst.
Detta gäller särskilt när ekonomer sitter för högt i beslutsprocessen, i synnerhet om dessa råkar vara s.k. "amerikanska bönräknare" :pukeleft:
Ingenjörer konstruerar gärna BRA grejer - bara de får lov att göra detta....
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Marie » Sun 06 Nov, 2011 19:39

Uky wrote:Fråga dom som har M272 eller M273 med nytänd "Check-Engine"
om vad dom tycker om balansaxlar...


Jag har inte för mig att M273 har balansaxel. Vad jag vet är boven där i stället ett dåligt omlänkningsdrev som sitter där balansaxeldrevet (som ju är en del av balansaxeln) sitter på M272....

Alltså borde det vara billigare att reparera en M273 än en M272?

Annars är ju dessa motorer rena vansinnet i fråga om ekonomisk snålhet för billigaste produktion. Innan jag såg dessa kunde jag inte drömma om att någon skulle ens tänka tanken att lägga kamaxellageröverfall i ventilkåpan, så att en skadad ventilkåpa = kasserad topp.... :evil:
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
Fotografen
Guru
Guru
Posts: 6598
Joined: Wed 28 Dec, 2005 22:49
Location: Östgöte, guskelôv!

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Fotografen » Sun 06 Nov, 2011 19:57

Marie wrote:Det finns en del ekonomiska skäl att bygga V6or i stället för raka.
De blir vanligen lättare (i synnerhet aluminiummotorer - då stålvevaxeln blir kortare) och så behövs t.ex. vanligen bara fyra ramlager i stället för sju....
Och pengar är som alltid det som styr vad som byggs - inte vad som är bäst.
Detta gäller särskilt när ekonomer sitter för högt i beslutsprocessen, i synnerhet om dessa råkar vara s.k. "amerikanska bönräknare" :pukeleft:
Ingenjörer konstruerar gärna BRA grejer - bara de får lov att göra detta....


Skruvade lite runt kamkedjan förra helgen och tänkte flera gånger "f-n vad moderna bilar är smäckiga", mycket av kringutrustning och detaljer runt motorn är mest skräp.
Vid sidan av bönräknare, ni vet såna där som går omkring i för korta byxor, är det en kategori människor till som ska hållas på armlängds avstånd: de som hittar på nya skruvskallar...finns för många olika redan, hälften kunde vara nog.

User avatar
Marie
Guru
Guru
Posts: 6867
Joined: Fri 27 Jun, 2008 11:38
Location: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Marie » Sun 06 Nov, 2011 20:02

Fotografen wrote:Skruvade lite runt kamkedjan förra helgen och tänkte flera gånger "f-n vad moderna bilar är smäckiga", mycket av kringutrustning och detaljer runt motorn är mest skräp.
Vid sidan av bönräknare, ni vet såna där som går omkring i för korta byxor, är det en kategori människor till som ska hållas på armlängds avstånd: de som hittar på nya skruvskallar...finns för många olika redan, hälften kunde vara nog.


Detta hänger till stor del samman med ekonomitänkandet. De nya skallarna har i många fall utvecklats för att underlätta automatiserad montering...
Men rent tekniskt är faktiskt de nya även bättre. Man drar inte de nya "runda" lika lätt som de gamla.
MB 400SE -92Image
BMW K100RS -85

Ex: MB 200TE -90 (ärvde det rostiga liket 2012)
MB 300SEL -89 (exporterad till Stockholm)
MB 300D Lang -86 (hittade en älg)
MB 200 -85 (smälld av tredje sonen)
MB 240D -80 (rostade bort)

User avatar
André MBSCA
Site Admin
Site Admin
Posts: 8406
Joined: Thu 20 Nov, 2003 12:04
Location: Västra Götaland, Alingsås
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby André MBSCA » Sun 06 Nov, 2011 23:22

En av fördelarna med facebook...; :lol:

Google Spreadsheet Info Survey -
http://www.facebook.com/l.php?u=https%3 ... =pAQFF_BqR

This is a survey you can fill out to be added to the database for the balance shaft failure.
After you complete the survey, within 48 hours a link will be emailed to the address you provide on the form
and you will be able to access the survey in a spreadsheet form and view all other responses.
If you have any questions/comments about the form direct them to
cvelez10@aol.com
___________

Image Brain in motion! Image
André MBSCA, Site Admin

__________________________________________
...................................................................................................... "IN MEMORIAN" :
................. Mercedes-Benz E 55 AMG -00 ......................... "SOM EN SPEGLING AV HIMLEN"
.........................................................................................................1992-2008
..Image...Image...Image......Image
__________________________________________

User avatar
Scorpio
Guru
Guru
Posts: 2752
Joined: Mon 10 Nov, 2003 17:27
Location: Bara
Contact:

Re: Mercedes går tillbaka till raka sexor

Postby Scorpio » Sat 18 Feb, 2012 09:32

Marie wrote:
André MBSCA wrote:Diskutera: Är du anhängare till V6:or eller raka sexor?



Det är ju lika dumt som att försöka diskutera vilket som är bäst; ung, rik och frisk eller gammal, sjuk och fattig...?

Det finns ju bara ett svar, och det är solklart att en sexa skall vara RAK.

V6or är även om de är rätt byggda med 60° vinkel mellan cylinderbankarna ett otyg, och 90° V6or (som ju Mercedes gett sig in på) är ett satans påfund, uppfunnet av amerikanska bönräknare som vill dela maximalt i produktionen med V8orna. Antagligen ytterligare ett av misstagen som bönräknarna från Chrysler tvingade fram. Ingen motorkonstruktör med självaktning VILL göra en 90° V6a, en sådan går ALDRIG bra.

Vem minns inte den ursprungliga PRV-sexan med rysningar (också en motor som egentligen skulle blivit en V8 och därmed hade 90° mellan cylinderbankarna)? Nog attan borde de hört talas om den till och med i Stuttgart? Det var ju så sent som 1988 som den äntligen åtgärdades nödtorftigt med förskjutna vevtappar....
Och vi lite äldre minns säkert med rysningar fortfarande Fords (och därmed även SAABs) V4 som var en "kapad" 60° V6a (en V4 borde ju varit 90°, eller ännu hellre 180° = boxer). Det snällaste man kan säga om den är ju att den lät lite speciellt....


+1

En V12:a eller rak sexas närmast turbinliknande gångkultur är överlägsen! Och gångkulturen är ju en viktig egenskap i en bil som Mercedes.

Mercedes V6:or, som till råga på allt är i 90-graderskonfiguration, kom väl i samma period som mycket annat började gå åt h-vete med mercorna.. Om de går tillbaka till de raka sexorna så är det ett tecken på att de börjar få ordning på konstruktionerna igen :-)
Janne Nordin

-07 E200 Kompressor Kombi
-18 E200 Kombi
-04 Ducati 998S Final Edition


Return to “Gammalt & nytt från Mercedesvärlden”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests